Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Poging tot Hdr

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Poging tot Hdr

Hallo,

Vandaag een poging gedaan tot HDR en bewerking.

Op aanraden van verschillende mensen, hieronder een poging gemaakt tot iets donkerder...

Graag uw ongezouten mening (er is al genoeg zout op de weg )

Bedankt voor het kijken,

Laurent
    Last edited by Barkingfangio; 29 januari 2011, 19:52.
    We moeten doen wat we kunnen.... zolang het maar plezant blijft !!!

Re: Poging tot Hdr

Het heeft wel iets speciaals. Vermoed dat er wat sfeerverlichting brand boven de deur?
    Toch had ik de kapel/kerk er graag helemaal op gezien. Maar dat is weer een eigen smaak. Ik houd wel van dit soort fotografische kunst...Hij lijkt iets te licht, maar dat is voor mijn gevoel dus niet storend...HDR doe ik ook wel eens, maar dan vaker onbewust

Comment

Met HDR heb ik het nog moeilijker dan anders om iet over een foto te zeggen.
      Een poging tot bijdrage op het gevoel. De eerste is te licht, de tweede te donker? Er net tussen in proberen misschien? Echt weten doe ik het niet, lig zelf nog in de knoei met licht en donker
      Ik ben geen fotograaf, ik probeer wel een foto te maken van wat ik zie.

Comment

Laurent, deze zijn ook niet echt mijn ding. Maar kan je niet verder helpen, mijn ervaring met HDR = 0,0.
        De eerste vind ik te licht, en van de tweede ga ik scheelkijken

Comment

Laurent,

Ik denk, maar dat is dan weer persoonlijke smaak...qua belichting tussen de 2 en een stuk minder met de schuivertjes van de tonemapping...
          Maar je eerste Hdr is een feit, nu nog een beetje finetuning
          Maar ik moet ook nog veel leren hoor

Groetjes
          Marc
          Perfectie is niet haalbaar, daarom eisen we ze van de anderen. (Tolstoi)

Comment

Laurent,
            Zonder proberen lukt niks, dus je bent al op goede weg.
            HDR heeft eigenlijk tot doel het dynamisch bereik te vergroten, maw is eigenlijk een subtiele bewerking om de hooglichten wat te temperen en de schaduwen wat te op te halen. Dus een goeie geslaagde HDR is eigenlijk op het eerste zicht of een vlugge blik niet te merken; pas wanneer je de foto goed gaat bekijken merk je dat de schaduwen en hooglichten eigenlijk niet kunnen kloppen.
            Dit resultaat haal je hier nog niet, maar niemand is daar in geslaagd bij z'n eerste poging, zelfs niet bij de tweede, derde,... dus laat je niet afschrikken.

#1 is duidelijk te licht en #2 is dan weer wat beter, maar daar komt de tonemapping me wat te nadrukkelijk naar voor.

Naast het gebruik van HDR waarvoor het bedoeld was kun je natuurlijk meer de artistieke toer op gaan en wat extremer aan de schuivertjes werken en tonemapping doen, zelfs tot je gewoon eigenlijk een getekende prentplaat over houd.

Vandaar ook dat HDR moeilijker te beoordelen is omdat wij, als kijker die de echte situatie ter plaatse niet kennen, niet kunnen oordelen wat de maker z'n bedoeling was met de bewerking.
            Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
            "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

Het is een mooi beeld,de HDR heeft wel wat, hier nog wat verder proberen en het gaat wel lukken,raad geven ivm HDR kan ik niet (helaas) heb het ook nog maar 1 keer geprobeerd
              Zo veel mensen, zoveel meningen
              Groetjes Francine

Comment

ik vind het vreselijk.
                maar ik ben dan ook geen voorstander of liefhebber van hdr.
                waarom niet?
                omdat het dikwijls wordt toegepast omwille van het effect en niet om de foto te verbeteren.
                bij een goede hdr blijft de foto er natuurlijk uit zien.

Ik vraag me ook hier af: was een hdr echt wel nodig?

Comment

HDR is niet steeds nodig om een goede foto te maken, doch waarom eens niet proberen
                  De tweede is er totaal over Je eerste kan ik wel appreciëren. Ondanks de schijnbaar overbelichting heeft deze foto iets speciaals aan sfeer door de kleurtoon. Zou er onmiddellijk uitspringen tussen anderen in een tentoonstelling en dat is heel positief. Ook goede compo. Dus voor mij heel knap
                  Kunst is genieten - genieten is een kunst !

Comment

Eerste foto vind ik niet zo slecht ; de tweede veel te scherp.
                    Mss tip ivm HDR : je kunt kiezen voor de realistische versie door Tone Compressor (ik zie dat je een trial-versie v Photomatix hebt) of voor een overdreven, creatieve, voor velen overdreven gevonden Details Enhancer.Bij details Enhancer is het van belang dat je de smoothing van links naar rechts realistischer maakt.
                    canon5DIII, 24-105mm, 50mmf1.4, Panasonic TZ-7

website : www.leonvanham.com

Comment

hier heb je een hdr uitleg van dama , iemand die hier op het forum een hele goeie
                      handleiding van heeft gemaakt
                      Forum voor technische discussies die met digitale fotografie te maken hebben, en voor het tonen van fotografische tips & trucs.

u zeker niet laten ontmoedigen door de mindere kretieken.

grt
                      steve

Comment

Hallo aan allen,

Allemaal alvast bedankt voor het kijken en beoordelen van de poging tot...

Ik heb voor mezelf uitgemaakt dat... ik beter gewoon eerst deftige fotos moet leren trekken.... en daarna beginnen spelen met allerlei spelerei, andere schuiverkes en trukkendozen ... en dan nog best na het volgen van een cursus

Zelfkennis is het (in dit geval zeeeeeeer prille) begin van de wijsheid.

Ik heb alleszins een voordeel...... slechter kan het niet worden

Groeten,

Laurent
                        We moeten doen wat we kunnen.... zolang het maar plezant blijft !!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Barkingfangio Bekijk bericht
                          .........

Ik heb alleszins een voordeel...... slechter kan het niet worden
                          ach...je moest eens weten....

maar ik vind de van Gogh uitvoering juist wel mooi hoor.
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Working...
                          X