Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

IJskoude ochtendshoot

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• IJskoude ochtendshoot

Goeie morgen vrienden !

Deze ochtend op tijd bed uit en voor de eerste keer een poging gedaan om een landschapje te schieten (statief aangekocht deze week en dat moet renderen).

Het was -3°C en had geen handschoenen aan. Een goede fotograaf is altijd goed voorbereid

Alle commentaren zijn welkom !
    Shoot!

EXIF:
    Exposure 0.125 sec (1/8)
    Aperture f/22.0
    Focal Length 18 mm
    ISO Speed 200

EXIF:
    Exposure 0.125 sec (1/8)
    Aperture f/22.0
    Focal Length 18 mm
    ISO Speed 200

EXIF:
    Exposure 0.2 sec (1/5)
    Aperture f/22.0
    Focal Length 60 mm
    ISO Speed 200
    Nikon D300 + Nikkor 10-24/24-70/70-200mm f2.8 + 50mm f1.8 + Manfrotto 055XPROB 804RC2
    Sigma 150mm F2.8 EX DG Macro APO HSM Nikon-D AF
    [ What I cannot create, I do not understand [R.P. Feynman] ]

Re: IJskoude ochtendshoot

geen van drieën scherp waarom F22?
    weet bijna zeker dat je lens beter/scherper presteert tussen de F8 en F12.
    wel leuke compo,s.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Dag Bouk,

Ik heb gewerkt met F22 omdat ik dacht dat ik zo meer scherptediepte zou krijgen in mijn foto's. Is het daarom dat ik aan scherpte moet inboeten?

Het is de eerste keer dat ik mij waag aan landschapsfotografie...
      Indien je dat wil, graag wat meer toelichting bij je voorstel om F8 - F12 te gebruiken. Ik dacht dat je tussen F8 en F12 niet zo'n grote scherptediepte hebt.

Groeten en alvast bedankt voor je info!
      Sidney.

PS: Leuk te horen dat de compositie goed zit
      PS2: ik heb je site bekeken en je bent druk in de weer met landschappen, dus ik reken op je goede raad :-) Jouw foto's zijn mooi helder en scherp! Mooi werk.
      Last edited by burgie1976; 29 januari 2011, 11:44.
      Nikon D300 + Nikkor 10-24/24-70/70-200mm f2.8 + 50mm f1.8 + Manfrotto 055XPROB 804RC2

Comment

Met F22 moet je een langere sluitertijd nemen. Dat kan uiteraard, maar de kans bestaat dat bij het indrukken van de knop je toestel toch nog wat beweegt. Werk daarom met de zelfontspanner (bijv 2 sec).
        Je scherptediepte kan je ook beïnvloeden met je brandpuntsafstand en je opnameafstand.
        Nummer 2 vind ik een mooie!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door burgie1976 Bekijk bericht
          Dag Bouk,

Ik heb gewerkt met F22 omdat ik dacht dat ik zo meer scherptediepte zou krijgen in mijn foto's. Is het daarom dat ik aan scherpte moet inboeten?

Het is de eerste keer dat ik mij waag aan landschapsfotografie...
          Indien je dat wil, graag wat meer toelichting bij je voorstel om F8 - F12 te gebruiken. Ik dacht dat je tussen F8 en F12 niet zo'n grote scherptediepte hebt
          veel voorkomende denkfout.
          Google eens op diffractie of gebruik zoeken hier op BD met dat woord.
          grt,bouk.

Comment

Zal ik zeker doen Bouk !

Ik vind het raar, want in veel boeken (oa Scott Kelby) lees je dat een zo groot mogelijk diafragmagetal wordt aangeraden om een goede scherptediepte te krijgen in landschapsfoto's (f22 - f32).

Bedankt voor de tip - ik zal het zeker nalezen en nieuwe shoot proberen !

Groeten,
            Sidney.

Comment

hier staat een leuk stukje:

Diffractie is volgens wikipedia: [i]Het afbuigen van een golf langs een ondoordringbaar obstakel. Meestal gaat het om de zijdelingse verbreding door interferentie van een golf die een opening in een ondoordringbaar scherm passeert.[/i] Voordat je nu denkt, lekker belangrijk, wat heeft dit met fotografie te maken, lees nog even verder want op wikipedia staat nog meer.

grt,bouk.

Comment

Sidney, Je logica van F22 klopt zowel theoretisch als praktisch doch er zit een maar aan. Vele lenzen gaan niet goed presteren op hun laagst of hoogst mogelijke diafragmas, dan worden ze minder scherp of soft. Het gebied waarin de lens optimaal en dus haarscherp presteert hangt af van z'n constructie en dus ook van z'n prijskaartje.
                Bouk heeft hier terecht op diffractie gewezen. Een andere reden is ook al aangehaald, namelijk beweging door het indrukken van het knopje (lenzen met stabilizatie aan kunnen het hier zelfs erger maken, maar niet noodzakelijk).
                Om alles scherp in beeld te hebben bij een landschapsfoto heb je zeker geen F22 nodig, toch niet als je met een 18mm werk.
                Extreem voorbeeld: Zelfs met een diafragma instelling van bvb F4 zal je afhankelijk of je met een full-frame of een crop-camera werkt al scherpte tot oneindig hebben als respectief op iets focust dat ongeveer 3m, of 5meter van je verwijderd is (relatief kortbij dus, toch voor landschapsfotos).

Foto #2 en #3 vind ik de beste
                Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

..........

Ik vind het raar, want in veel boeken (oa Scott Kelby) lees je dat een zo groot mogelijk diafragmagetal wordt aangeraden om een goede scherptediepte te krijgen in landschapsfoto's (f22 - f32).
                  staat er ook bij met welke lenzen?

met jou Tamron AF-18-270mm zou ik toch niet boven de F11 gaan.
                  grt,bouk.

Comment

Ook voor mij heeft je tweede de meest correcte belichting en moosite compositie.

Mvg, Quattra

Comment

Allen,

Vooraleerst, vriendelijk bedankt voor jullie tips !

1. Ik zal het artikel over diffractie zeker lezen.

2. Het boek van Scott Kelby vermeld niet over welke lenzen het gaat. Terechte opmerking dat de zoomlens op de rand van zijn kunnen niet zo goed presteert. Ik zal het optimale werkingsgebied van mijn lens moeten ontdekken!

3. Ik heb de foto’s genomen met een “delay” van 10 seconden om trillingen van het indrukken te vermijden. Tevens heb ik de vibratiereductie van de Tamronlens uitgeschakeld aangezien deze op statief een eigen trilling creëert die onscherpte creëert.

4. Ik wist niet dat je met bijvoorbeeld een f/11 ook scherpte kan krijgen in gans de foto. Ik zal dit zeker proberen. Een tip uit het boek van Kelby is scherpstellen op 1/3de van de diepte van je landschapsfoto (klassieke afstand voor scherptediepte).

Elke dag leer ik bij.

Groeten,
                      Sidney.

Comment

4. Ik wist niet dat je met bijvoorbeeld een f/11 ook scherpte kan krijgen in gans de foto. Ik zal dit zeker proberen.
                        Kijk eens op dofmaster, daar kun je online berekenen wat het scherptediepteveld zal zijn. Helpt om inzicht te krijgen tijden het proberen.
                        Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                        "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

Bedankt voor de tip Saphi! Zal ik zeker doen.

Groeten,
                          Sidney.

Comment

Dit is verdraaid interessante informatie!
                            Bedankt Bouk en Saphi!
                            Had mij ook al 's laten vertellen dat alles boven F16 miserie zoeken is bij de gewone huis-tuin-keuken lens (niet bij de duurdere kalibers).
                            Door jullie info weet ik nu ook waarom.

Comment

We leren heel wat bij door informatie te delen. Dat is het doel van dit forum !

Bedankt!

Groetjes,
                              Sidney.

Comment

Working...
                              X