Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Ook voor jou een mooi nieuw jaar, Hans. Wat je foto betreft. Voor mij schijnt het zonnetje
net effe ietwat te fel. Krijg de neiging om er mijn zonnebril bij te halen. Ook staat ze een
tikkeltje scheef. Ze zeggen hier dan: de zee loopt leeg.
Maar het is natuurlijk wel een mooi beeld.
Had een goeie geweest als er scherpte was, maar die mis ik hier volledig.
Als dit een crop is moet ik zeggen dat croppen niet ongestraft gaat voor de kwaliteit.
Robby BB
Minder tijd achter de computer
Is meer tijd achter de camera
Bedankt voor de reacties,
ik zie ook wel dat het nog niet is wat het zou moeten of kunnen zijn.
ik hoop binnenkort een betere camera in mijn bezit te hebben.
dit was er eentje genomen met een compactje vandaar het gemis aan scherpte zeker.
groetjes Hans
Alleen mensen met fantasie,
hebben oog voor de werkelijkheid.
Nikon D90, nikkor 18-105mm, sigma 105mm DG macro
Bedankt voor de reacties,
ik zie ook wel dat het nog niet is wat het zou moeten of kunnen zijn.
ik hoop binnenkort een betere camera in mijn bezit te hebben.
dit was er eentje genomen met een compactje vandaar het gemis aan scherpte zeker.
groetjes Hans
Scherpte heeft niets met je compactje te maken. Daar kun je ook lekker scherpe foto's mee maken.
Robby BB
ja idd maar is toch niet het zelfde als spiegel en kwalitatieve lenzen. enkel al hoe die in de hand zit.
betreft foto, mij stoord onscherpte zo niet wel de zon of betergezegd de licht kringen rond de zon en vooral in de weerspiegeling in het water.
groetjes
renske
Er is natuurlijk een verschil tussen een spiegel en een compact. Maar het is nog altijd het manneke die het moet doen.
Een goede fotograaf zal ook met een compacje mooie foto's maken.
Maar een onervaren fotograaf zal daarom niet ,met het duurste matriaal, betere foto's maken.
Daarom kan je onscherpte niet op het matriaal afschuiven, of het moet defekt zijn.
Robby BB
het "manneke" is altijd bereid om iets bij te leren, het is hier toch niet voor niets de beginnershoek. Ik heb de foto niet bewerkt, enkel bijgesneden.
gegevens:
f/5.2
1/800 sec
ISO 100
19 mm
wat moet anders voor een beter resultaat, of is dat te simpel?
Groetjes Hans
Je hebt in je opname een goede compo zitten en sfeer is er ook aanwezig. Je hebt het nadeel dat de zon nog te fel aanwezig is vandaar die grote witte bol en de hevige stralingen. In dit geval heb je twee keuzes : 1) Wachten tot de zon lager staat en de felle straling afgenomen is (ondergaande zon). 2) Het diafragma dichtdraaien (kleinste opening) om alzo een ster te verkrijgen wat minder storend werkt. De horizon steeds recht zetten in dit geval maar dat is je al verteld. En nu naar de volgende Hans !
het "manneke" is altijd bereid om iets bij te leren, het is hier toch niet voor niets de beginnershoek. Ik heb de foto niet bewerkt, enkel bijgesneden.
gegevens:
f/5.2
1/800 sec
ISO 100
19 mm
wat moet anders voor een beter resultaat, of is dat te simpel?
Groetjes Hans
Ik zit hier nu al een tijdje op BD en vooral in beginnershoek en regelmatig hoor ik van de posters dat het matriaal het probleem is. Gevolg dat ze nieuw matriaal kopen waarvan ze dan denken dat het allemaal veel gemakkelijker zou gaan. Resultaat, het gaat niet gemakkelijer.
Ontgoocheling en de pret is er snel af.
Wat ze allemaal gemeen hebben dat ze de basis van de fotografie niet kennen.
Als je deze basis kent dan kun je dadelijk zien waarom het fout is gegaan of juist heel goed is gegaan.
Wat hier is misgegaan is het feit dat je een foto hebt die als origineel er best goed en scherp uitziet. Vanaf dat je cropt(bijsnijden) ga je een kleinere foto vergroten omdat je deze kleinere foto uitspreid over de zelfde oppervlakte als het grotere origineel.
Op dat moment komt de onscherpte naar boven. Dus het is een zaak om de crop dadelijk in je toestel te doen door in of uit te zoomen of door zich te verplaatsen.
Zo heb de zelfde verkleinde foto maar met het aantal pixels van de grote foto.
Dus eerst goed bekijken wat je als compo wilt .
Als je in de zon fotografeerd kan de lucht onrustig zijn met onscherpte tot gevolg.
Let ook wel op wanneer je de zon fotografeerd. De lens werkt als een loep en kan daarom sensor en ogen verbranden.
Waarom ik Manneke zeg. Dat is niet persoonlijk maar dat is een woord dat in deze context word gebruikt.
Wat ik dus wil zeggen is ga op het internet en verdiept u in de basis van de fotografie.
Robby BB
Last edited by robbydorine; 31 december 2010, 13:02.
Beste Robby en Raymond,
bedankt voor alle tips en goede raad, ik krijg 1000x liever reacties waar men iets aan heeft i.p.v. :leuk, goed gezien, tof enz.
Idd. op naar de volgende!
Groetjes Hans
Comment