Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het lukt mij niet

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Het lukt mij niet

Het lukt mij niet om een mooi Zonnetje te krijgen .
    Ik heb de wijze raad op gevolgd maar het is nog steeds een pannenkoek .
    Canon EOS450D
    f/5.6
    1/800
    ISO -100
    32mm
    No flash
    Alvast bedankt voor de hulp .
    grt,
    Pimpeltje.
    Last edited by Pimpeltje; 3 december 2010, 17:09. Reden: Schrijf fout
    Ik fotografeer met mijn gevoel ,zo bereik ik ook mijn doel.
    Pimpel

Re: Het lukt mij niet

Weerom een foto met heel wat potentie.
    Ik denk dat je het licht moet gaan meten ergens in de lucht niet te ver van de zon, dat vasthouden, kadreren en hop! Dan zou het moeten lukken. Achteraf zal je wet wat werk hebben in PS om de donkere delen wat op te lichten. Maak best enkele opnames waarin je telkens iets dichter of verder van de zon het licht gaat meten. Dan zit er zeker ergen een bruikbare bij mits wat nabewerking...
    Stel je kritieken niet te scherp...
    Fujifilm XT20 - Fujinon XF 18-55mm - Fujinon XF 35mm F2.0 - Nissin i60A - Nissin Air 1 commander

Comment

Het is mij vandaag ook niet gelukt.

Is het voldoende om de ontspanknop half ingedrukt te houden bij de lichtmeeting? Of moet je via de AEL-knop werken? Komt dit niet op hetzelfde neer?
      Duidelijk een beginnersvraag hee

Comment

Zoals Mysti zegt: lichtmeting net onder de zon doen. Statief gebruiken. De lichtmeting vergrendelen, herkadreren en shooten. In diezelfde camerapositie het licht van je landschap hermeten en shooten. Nadien beide foto's blenden in PS
        www.brunodyserinck.be
        https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

Comment

Gaat het hier om het feit dat de rest van de foto donker is? Zo ja, gebruik spotmeting.

Als het gaat om de vorm van de zon, dan denk ik dat je een betere lens koopt (die beter presteert in de zon)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Blieck Bekijk bericht
            Het is mij vandaag ook niet gelukt.

Is het voldoende om de ontspanknop half ingedrukt te houden bij de lichtmeeting? Of moet je via de AEL-knop werken? Komt dit niet op hetzelfde neer?
            Duidelijk een beginnersvraag hee
            Beginnersvragen in de beginnershoek, dat lijkt me geen enkel probleem!
            De twee dingen die jij citeert zijn heel zeker NIET hetzelfde. ALs je gewoon de ontspanknop half ingedrukt houdt, dan behoud je je scherpstelpunt. Dat heeft in wezen niets te maken met je lichtmeting.

Wanneer je met de AEL-knop werkt ga je inderdaad WEL een lichtmeting vasthouden.

Bij mij (Sony) gaat dat als volgt:
            1. je stelt scherp op het punt waar je licht wil meten.
            2. Wanneer je camera aangeeft dat hij heeft scherp gesteld druk je de AEL-knop in. Nu heeft de camera het licht gemeten op de plaats waar je zonet hebt scherp gesteld.
            3. De AEL-knop hou je nu heel de tijd ingedrukt terwijl je de ontspanknop terug mag lossen en je scherpstelpunt voor je opname bepaalt.
            Zolang je de AEL-knop ingedrukt houdt, onthoudt de camera waar jij zonet je lichtmeting hebt gedaan.
            4. Hou je AEL-knop ingeduwd totdat je de foto hebt gemaakt.

Nu heeft je camera een foto gemaakt met de lichtmeting van de plaats waar jij dat wilde.
            Hopelijk heb ikje wat kunnen helpen.

Greetz
            Last edited by Mysti; 3 december 2010, 19:45.
            Fujifilm XT20 - Fujinon XF 18-55mm - Fujinon XF 35mm F2.0 - Nissin i60A - Nissin Air 1 commander

Comment

Ik heb de foto,s op statief gemaakt !
              En ik denk dat er een nieuwe lens aan te pas gaat komen !

Deze twee horen bij de serie met een paar minuten verschil , allen op statief met de zelfde instellingen .
              Bedankt voor de hulp !
              grt,
              Pimpeltje
              Pimpel

Comment

Ik denk niet dat je voor dit probleem speciaal een nieuwe lens moet gaan halen hoor. Naar mijn weten bestaan er geen lenzen speciaal om tegen de zon in te fotograferen.
                Last edited by Mysti; 3 december 2010, 19:46.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mysti Bekijk bericht
                  De twee dingen die jij citeert zijn heel zeker NIET hetzelfde. ALs je gewoon de ontspanknop half ingedrukt houdt, dan behoud je je scherpstelpunt. Dat heeft in wezen niets te maken met je lichtmeting.

Wanneer je met de AEL-knop werkt ga je inderdaad WEL een lichtmeting vasthouden.

2. Wanneer je camera aangeeft dat hij heeft scherp gesteld druk je de AEL-knop in. Nu heeft de camera het licht gemeten op de plaats waar je zonet hebt scherp gesteld.
                  3. De AEL-knop hou je nu heel de tijd ingedrukt terwijl je de ontspanknop terug mag lossen en je scherpstelpunt voor je opname bepaalt. Zolang je de AEL-knop ingedrukt houdt, onthoudt de camera waar jij zonet je lichtmeting hebt gedaan.

Nu heeft je camera een foto gemaakt met de lichtmeting van de plaats waar jij dat wilde.

Greetz
                  Mij heb je ook gelijk goed geholpen hoor !
                  Zodra het zonnetje er is een dezer dagen dan ga ik weer met mijn camera uitproberen
                  Dank je wel .
                  grt,
                  Pimpeltje
                  Pimpel

Comment

Mysti:

Bedankt voor de verhelderende uitleg!

Is het mogelijk dat je de AEL-knop niet moet blijven indrukken? Ik geloof dat je dit kan instellen in één van de menu's. (Heb namelijk ook een Sony) Lijkt me iets handiger.

Pimpeltje:
                    Bedankt dat ik ook jouw topic mag gebruiken om mijn probleem op te lossen

Comment

Ik ben benieuwd. Nogmaals, wees niet bang als je ziet dat het landschap oj je schermpje zeer donker gaan zijn. Dat is logisch vermits je heel fel licht gaat meten. Dit moet je dan achteraf zien te corrigeren in je fotobewerkingsprogramma.
                      Maak daarom dus meerder opnames met verschillende lichtmetingen dichter of verder van de zon of op andere heldere plaatsen in het landschap. Er zal er dan steeds één bij zitten die (tamelijk) makkelijk te bewerken zal zijn.
                      Succes, ik ben benieuwd!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Blieck Bekijk bericht
                        Mysti:

Bedankt voor de verhelderende uitleg!

Is het mogelijk dat je de AEL-knop niet moet blijven indrukken? Ik geloof dat je dit kan instellen in één van de menu's. (Heb namelijk ook een Sony) Lijkt me iets handiger.

Pimpeltje:
                        Bedankt dat ik ook jouw topic mag gebruiken om mijn probleem op te lossen
                        Zou kunnen, normaal moet je inderdaad je commando's zelf kunnen bepalen, maar ik heb dat niet gedaan en daar kan ik je dan ook niet bij helpen. Raadpleeg je handleiding daarvoor. Bij mij is het een gewoontehandeling geworden en het stoort me dus niet.

Comment

Geeft niets hoor Blieck zijn we toch lekker straks allebei terug met mooie foto's
                          Pimpel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mysti Bekijk bericht

3. De AEL-knop hou je nu heel de tijd ingedrukt terwijl je de ontspanknop terug mag lossen en je scherpstelpunt voor je opname bepaalt.
                            Zolang je de AEL-knop ingedrukt houdt, onthoudt de camera waar jij zonet je lichtmeting hebt gedaan.

Greetz
                            misschien domme vraag, maar waar bevind die knop zich ik heb een sony @ 230

grt. Ria

Comment

Volgens mij ligt het aan uw diafragma, ik zie bij uw efix 5.6?
                              Probeer eens 10 of 16.
                              Bij 5.6 is er totaal geen depth of field, dieptescherpte.
                              Ik zelf heb ook nog nooit de zon rechtstreeks gefotografeerd, maar weet wel
                              dat uw Fgetal veel te laag ligt, bij hogere getallen gaat uw zon veel mooier uitkomen.
                              In landschap altijd zien dat je veel dof hebt.
                              p.s wel heb ik al zonsondergang gefotografeerd maar die schijnt niet zo hard als hoogstaande zon.

Groeten David
                              Photography is a way to see the world in detail.
                              Fotograaf op rust

Comment

Working...
                              X