Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Portretten

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Portretten

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en een beginner op gebied van fotografie.
    Tijdens het verlof heb ik enkele foto's gemaakt, en het resultaat was wat teleurstellend. Enfin, ik heb er dan toch maar enkele uitgekozen om hier te posten want ik moet het toch ooit leren! Wat denken jullie ervan?

Bedankt!

ps: op aanraden heb ik er de exif gegevens nog aan toegevoegd.

Peter

Nikon D90, Nikkor 18-105, f5.6, 1/125, iso 400

Nikon D90, Nikkor 18-105, f5.6, 1/320, iso 200

Nikon D90, Nikkor 18-105, f5.6, 1/13, iso 200
    Last edited by PeterG; 14 november 2010, 10:56.

Re: Portretten

Je let duidelijk al op het standpunt dat je inneemt om je foto's te maken.
    Bij foto 2 bv staat je persoon al mooi buiten het centrum en heb je ook al gelet op de keuze van je achtergrond. Da's al een punt.
    Ik mis voor de foto's echter scherpte. Fot 1 en foto 3 zouden mooi geweest zijn, mochten die scherp zijn. Het kan zijn dat je met een veel te trage sluitertijd je foto's genomen hebt. Misschien even je exifgegevens vermelden ?
    Voor foto 2 stond je model niet zo goed in het aanwezig licht. Het totale gezicht is nu wat donker.
    Als je model dan toch wil poseren, probeer het dan zo te plaatsen dat het gezicht een mooie belichting krijgt.
    Enfin, alle begin is moeilijk .... laat je zeker niet van de wijs brengen door bovenstaande zaken, het zijn een paar tips die ik je probeer mee te geven. Heel veel foto's maken, heel veel oefenen en het komt wel.
    groeten,
    deka
    There is a crack in everything, that's how the light gets in. ( L. Cohen )

Comment

Bedankt Deka!

Inderdaad, nog veel te leren. Ik heb dan ook voor mijn eerste keer dat ik dit toestel gebruikte een beetje proberen te spelen met de instellingen om hier wat van op te steken.

Ik zie nu inderdaad dat bvb bij foto 3 de sluitertijd veel te laag stond om uit de hand te trekken. Bij foto 1 weet ik echter niet zo goed wat er is misgelopen. Het gezicht begint blijkbaar al te vervagen van achter de neus.

Nog heel wat oefenwerk!

Bedankt voor de hulp alvast!

Peter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PeterG Bekijk bericht
        Bij foto 1 weet ik echter niet zo goed wat er is misgelopen. Het gezicht begint blijkbaar al te vervagen van achter de neus.
        Probeer eens met een kleiner diafragma (hogere f-waarde)
        Hoe kleiner je diafragma, hoe meer scherpte in de foto...
        Fotografie is een middel om dingen weer te geven die iedereen kent zonder erop te letten.

Comment

Working...
        X