Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Roos en haar kip

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Roos en haar kip

Schoolopdracht thema mens en dier

Heb alleszins al geleerd dat kippen niet gemakkelijk te fotograferen zijn op deze manier, maar wou de uitdaging toch aangaan.

Gegevens:
    Nikon D60
    F7.1
    Iso 200
    0.62 sec
    18mm
    Met statief
    https://www.tinicleemputfotografie.com/

Re: Roos en haar kip

Als je niet gezegd had dat het een kip was had ik het niet herkend...

Comment

Ik hou van de discrete belichting, de compositie, de verschillende elementen, . . . maar herken geen kip in het "object" dat ze vasthoudt.
      Misschien is het duidelijker op groot formaat.
      Als we de kip buiten beschouwing laten, maar dat zal niet mogen, gezien de opdracht, vind ik het een heel mooie foto.
      Luc

Comment

Ik had al zo'n donkerblauw vermoeden dat de kip niet duidelijk ging zijn. Ik weet uiteraard dat het een kip is en nu weet ik dat de kijker er geen kip inziet, dus niet zo goed gedaan van mij.
        Zaterdag komen haar konijnen aan bod.

Comment

Mijn tips :
          - schenk aandacht aan de witbalans, die is volgens mij niet ok : zie kleed en wit van haar ogen (die van Roos he)
          - zorg dat de voeten er volledig op staan
          - schenk wat aandacht aan je exifs ! Met zo'n sluitertijd heb je in bovenstaande situatie gegarandeerd bewegingsonscherpte (zie handen Roos). Als je dan nog met dieren werkt vraag je natuurlijk voor problemen. Je kan makkelijk twee stops winnen met je diafragma (f3.5) en nog eens twee met je iso (neem 800). Zo kan je je snelheid al naar zo'n 1/30ste. Misschien nog niet voldoende voor spartelende dieren maar alla. Anders moet je maar aan de slag met flashes of andere extra lichtbronnen.

Veel succes toegewenst en post je resultaten van je nieuwe shoot maar. 'k Ben benieuwd.

Slu !

Tjerri

ps. Ik had de kip dus ook niet herkend.

Comment

mooie compositie.

Comment

Licht en compositie vind ik juist heel mooi, alleen een beetje jammer van de geforceerde
              blik van Roos. Na dat haar is verteld niet in de camera te kijken, kijkt ze of ze niet weet
              waar naartoe.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
                Mijn tips :
                - schenk aandacht aan de witbalans, die is volgens mij niet ok : zie kleed en wit van haar ogen (die van Roos he)
                - zorg dat de voeten er volledig op staan
                - schenk wat aandacht aan je exifs ! Met zo'n sluitertijd heb je in bovenstaande situatie gegarandeerd bewegingsonscherpte (zie handen Roos). Als je dan nog met dieren werkt vraag je natuurlijk voor problemen. Je kan makkelijk twee stops winnen met je diafragma (f3.5) en nog eens twee met je iso (neem 800). Zo kan je je snelheid al naar zo'n 1/30ste. Misschien nog niet voldoende voor spartelende dieren maar alla. Anders moet je maar aan de slag met flashes of andere extra lichtbronnen.

Veel succes toegewenst en post je resultaten van je nieuwe shoot maar. 'k Ben benieuwd.

Slu !

Tjerri

ps. Ik had de kip dus ook niet herkend.
                Superbedankt voor de tips!
                Ik heb nu wel nog enkele vraagjes:
                Ik heb nogal schrik dat ik door een te hoge iso, zichtbare ruis ga krijgen, maar 400 had ik waarschijnlijk zeker nog kunnen doen. Zou 800 ook nog gekund hebben?
                Mijn witbalans staat nu nog op automatisch, maar dat hebben we nog niet geleerd dus heb ik er geen aandacht aan geschonken. Ik denk dat dat volgende week of de week daarna aan bod gaat komen. Maar ik ga er mij deze avond toch al in verdiepen. Heb jij tips die ik zeker moet meenemen ivm de witbalans?
                Ik heb ook nogal schrik, weeral, dat ik met een te grote opening te weinig scherptediepte ga hebben. Daarom koos ik voor een kleinere opening. Ik had dat gemerkt bij foto's die ik nam met een grote opening dat er meer onscherp was dan ik wou.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tini Bekijk bericht
                  Superbedankt voor de tips!
                  Ik heb nu wel nog enkele vraagjes:
                  Ik heb nogal schrik dat ik door een te hoge iso, zichtbare ruis ga krijgen, maar 400 had ik waarschijnlijk zeker nog kunnen doen. Zou 800 ook nog gekund hebben?
                  Mijn witbalans staat nu nog op automatisch, maar dat hebben we nog niet geleerd dus heb ik er geen aandacht aan geschonken. Ik denk dat dat volgende week of de week daarna aan bod gaat komen. Maar ik ga er mij deze avond toch al in verdiepen. Heb jij tips die ik zeker moet meenemen ivm de witbalans?
                  Ik heb ook nogal schrik, weeral, dat ik met een te grote opening te weinig scherptediepte ga hebben. Daarom koos ik voor een kleinere opening. Ik had dat gemerkt bij foto's die ik nam met een grote opening dat er meer onscherp was dan ik wou.
                  Ik weet niet uit ervaring hoe de D60 het doet bij iso800 maar me dunkt zou dat geen probleem mogen geven. Probeer eens zonder model, zonder enig doel een testfoto te nemen bij iso800 en kijk eens op je scherm hoe het er uit ziet. Makkelijk zat.
                  Witbalans : koop een grijskaart - fotootje nemen bij de lichtomstandigheden waarbij je je shoot doet - ofwel in jpeg en dan direct je toestel instellen of in raw en achteraf je WB bijtrekken.
                  Onscherp tgv groot diafragma ? Lijkt me sterk : met jouw toestel op 18 mm en f 3.5 heb je je onderwerp scherp van 1.85 m tem 7.88 m indien je scherp stelt op 3 m.

Slu !

Tjerri

Comment

Working...
                  X