Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

digi 1 landschap

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • digi 1 landschap


  • #2
    Re: digi 1 landschap

    Heb je bij de opname een statief gebruikt, gezien je sluitertijd van 1.8 dat is toch wel traag uit de hand, dan krijg je bewegingsonscherpte, neem de regel van 1gedeeld door de lengte van uw lens, in dit geval is dat 55mm dus een sluitertijd van min 1/60 en f11of f9 zou aangewezen zijn wat nog vrij traag is.Toch voor daglicht, of je moet het zo plannen om bv stromend water een zachte blur te geven en dan nog heb je een filter of andere technieken nodig.En als je de vijver bekijkt loopt die leeg naar rechts, waarschijnlijk omdat je rechts afdruk, en als je nu je beeld wegscrold tot juist onder de oever rechts dan heb je volgens mij al een ander beeld, dus als je een opname maakt kijk eens goed rond in je zoeker en bepaal een compo.Mvg
    https://ggpics.be/

    Comment


    • #3
      Re: digi 1 landschap

      dank voor commentaar
      inderdaad zonder statief , we zullen blijven oefenen

      mvg

      Comment


      • #4
        Re: digi 1 landschap

        Oorspronkelijk geplaatst door guido.g Bekijk bericht
        En als je de vijver bekijkt loopt die leeg naar rechts, waarschijnlijk omdat je rechts afdruk
        ?
        ---
        sfeervol alleen de compo niet zo.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: digi 1 landschap

          boven is de foto wat krap op het gebouw
          ik denk als je een weerspiegeling maakt dat het een beetje simmetrie moet hebben
          uw kleuren zijn een beetje flets, toch vind ik de foto iets hebben
          mvg Wilfried

          7D - 15 85is - 100L is macro - 2witte buizen 70-200L+100-400L

          Comment


          • #6
            Re: digi 1 landschap

            Ook al naar ginder gaan fotograferen

            Beeld staat idd beetje crap en mist een beetje contrast naar mijn mening

            Comment


            • #7
              Re: digi 1 landschap

              De meeste opmerkingen zijn al gepasseerd :
              - onscherpte van beeld : tgv sluitertijd èn te weinig opgescherpt in PP
              - te weinig contrastrijk (te flets)
              - symmetrie ontbreekt in de foto
              - foto staat niet recht
              - kantine staat te krap tegen kader bovenaan

              Hoe kan je dit verbeteren ?
              - Ga een keer terug tegen valavond (blauwe uurtje). Op dat moment heb je daar de zon in je rug vanuit de huidige positie wat de kleur op de kantine mooi rozig kleurt.
              - Pep je foto een beetje op bij je PP en speel met je curves.
              - Gebruik een statief en stap af van dat klein diafragma (f11 zou hier optimaal geweest zijn) zodat je een optimale dieptescherpte mèt beeldscherpte kan bekomen
              - Probeer de rand van het zwembad in het midden van je foto te krijgen en zorg ervoor dat de toppen van de bomen zichtbaar zijn met een stukje lucht.
              - Plaats foto recht
              - Zorg dat de kantine vrijkomt van het kader door je positie te wisselen

              Additionele tip : als je "landschap" als opdracht hebt gekregen voor digi I denk ik niet dat ze die zullen weerhouden. Ga een beetje verder bovenop de promenade het strand en het zicht op 't water schieten.

              Slu !

              Tjerri

              Comment


              • #8
                Re: digi 1 landschap

                Dag Nico,

                Tjerri heeft alle opmerkingen reeds mooi op een rijtje gezet.
                Ik volg in alles, maar vermits we echter geen nabewerking mogen doen op de foto's voor de les, kan ik je voor het contrast enkel aanraden dit te verhogen in het menu van je camera.

                Groeten,
                Jacques
                BD0681BE -
                Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

                Comment


                • #9
                  Re: digi 1 landschap

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
                  - Pep je foto een beetje op bij je PP en speel met je curves.
                  Als het dezelfde digi1 is als dewelke ik zelf volgde, dan mag er geen PP gebruikt worden in digi1. Oplossing zou kunnen zijn om camera-gewijs je instelling op 'levendig' te zetten.
                  Al doende leert men...

                  Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: digi 1 landschap

                    Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                    Als het dezelfde digi1 is als dewelke ik zelf volgde, dan mag er geen PP gebruikt worden in digi1. Oplossing zou kunnen zijn om camera-gewijs je instelling op 'levendig' te zetten.
                    Ah bon
                    Hangt dus af van de docent want hoe wil je anders werk binnen leveren als je enkel RAW schiet ?
                    Er mocht in Digi I geen zware fotoshop bewerkingen gebruikt worden zoals werken met layers, dodge en burn tools, smudgen, allez ge weet wel ... Croppen mocht ook niet maar contrast en opscherpen mocht wel.
                    Histogram opvullen ook
                    En als ik het goed heb is Nico vandaag terug gekeerd en deze keer met meer succes. Enkel wachten tot hij het nieuw materiaal post dus

                    Slu !

                    Tjerri

                    Comment


                    • #11
                      Re: digi 1 landschap

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
                      Hangt dus af van de docent want hoe wil je anders werk binnen leveren als je enkel RAW schiet ?
                      Wij moesten in jpg schieten. Heel vervelend, want ik schoot toen ook al in raw.
                      Al doende leert men...

                      Flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: digi 1 landschap

                        Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                        Wij moesten in jpg schieten. Heel vervelend, want ik schoot toen ook al in raw.
                        Vermits ik bij Nico in de klas zit, weet ik welke filosofie er schuilt achter het niet nabewerken van de foto's.
                        Het is namelijk de bedoeling dat we leren nadenken hoe we een beeld maken en welke instellingen je daarbij best kunt gebruiken om een foto af te leveren die goed uit het doosje komt.
                        Voordien nam ik mijn foto's ook al in RAW, maar niets weerhoudt ons om RAW + JPEG te nemen. RAW voor eigen gebruik, JPEG voor school.

                        Vriendelijke groeten,
                        Jacques
                        BD0681BE -
                        Life is like a camera. Just focus on what’s important, capture the good times, develop from the negatives, and if things don’t turn out – take another shot. - Unknown

                        Comment

                        Working...
                        X