Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Halloweenwandeling

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Halloweenwandeling

Voor de eerste keer mijn externe flitser gebruikt.
    De lange sluitertijden buiten sloegen dik tegen. Iemand tips of een goeie link voor flitsfotografie buiten?

Nikon D90/16-85mmVR/50mm1.4/105mm2.8 micro/sb-900/70-210mm/Panasonic Lumix TZ7/ Manfrotto 1 en 3-poot

Re: Halloweenwandeling

Ik kies voor nummer 2, mooi!
    Foto's Natuur
    Foto's Mensen

Comment

nummer twee had de betere kunnen zijn als je wat meer afstand had genomen, zodat we de tent meer konden zien.
      vind je het ook niet knullig en kunstmatig, ja zelfs kitcherig dat tafereeltje, dat ons wil doen geloven dat het echt is?
      toon die kunstmatigheid in plaats van ze (niet geslaagd) proberen te verdoezelen.
      zo krijg je een sterke foto.
      ik weet wel dat dit inhoudelijke advies misschien moeilijk te begrijpen is voor een beginner, maar denk er eens over.
      ik geloof wel dat je er wat zal aan hebben.

één zegt me weinig. te veel ingezoomd op het onderwerp.

drie heeft ook potentieel omdat het eveneens die kunstmatigheid laat zien.
      dat geeft inhoud aan de foto.
      bovendien mooi ingeflitst.

Comment

Vooreerst... goed geflitst. Sfeer blijft behouden, onderwerpen zijn goed (sfeervol) uitgelicht. Ik zou 't zelf niet beter kunnen. Als je zegt dat je "problemen" had met het flitsen, zie ik daar niets van terug op deze foto's.
        Ik ben zelf een fervent voorstander van gebruik van lange sluitertijden, maar afhankelijk van het camerasysteem (merk) zijn er extra mogelijkheden.
        Lees eens op het internet over "dragging the shutter", bij flitsen.
        Net door die lange sluitertijd, creëer je bij de eerste foto een aparte sfeer, met die geesten op de achtergrond, en bij de laatste, hou je de sfeer er helemaal in.
        Een tip die ik geef... werk op M met de flitser en meet je licht op het onderwerp, door de scherpstelpunten te veranderen. De flits zal bijgeven wat nodig is om je onderwerp uit te lichten, en de lange sluitertijden zorgen ervoor dat de sfeer en de omgeving mee in je beeld zit.

Mvg
        Chris

Comment

@ Chelle: bedankt!
          @ Conrol-Z: ik geef toe dat ik het inhoudelijk advies over foto 2 niet goed begrijp. De halloweenwandeling was een toneelstukje over verschillende plaatsen waarbij het één en al kitcherigheid was. Het was dus zeker niet mijn bedoeling om die kunstmatigheid te verdoezelen. Bijgaand de originele foto. Ik heb dus gecropt omdat ik anders mijn onderwerp zo centraal vond staan en ik dacht dat het stukje tent niks toevoegde aan de foto.

@ FestinaLente: bedankt voor de uitleg en tip. Ik zal er op googelen.

Allebei bedankt voor jullie aandachtpunten!

Nikon D90/16-85mmVR/50mm1.4/105mm2.8 micro/sb-900/70-210mm/Panasonic Lumix TZ7/ Manfrotto 1 en 3-poot

Comment

mooi hoor, de update.
            je hebt gelijk wat de centrale compositie betreft.
            maar inhoudelijk is dit een goede foto, door het tonen van de omgeving waarin het model zit.

ik dacht dat het stukje tent niks toevoegde aan de foto.
            toch wel hoor, mijn idee.
            het toont de werkelijkheid zoals ze daar was.
            maar het is niet de bedoeling van de inrichters van de wandeling dat we die zien.
            we dienen ons te concentreren op het geschiedkundige tafereeltje. op de dame in oude klederdracht.
            niet op de tent met plastiekraampjes waar ze onder zit. die dienen we te negeren.
            het sterke is nu, dat jij dat verhaaltje fotografisch doorprikt.
            en daardoor krijg je een foto die ons meer vertelt en meer kan boeien dan wanneer je je laat verleiden om de dame te isoleren van de omgeving.
            OK, de tent is niet mooi, maar de werkelijkheid is niet altijd mooi.
            en bedenk dat je van lelijke onderwerpen toch goede foto's kan maken.
            misschien klinkt het ingewikkeld, ik hoop dat ik duidelijk ben.

mijn opmerkingen gaan hier niet over de technische kant van de foto's, maar over de inhoudelijke kant.
            iets waar je eigenlijk pas aandacht gaat aan besteden als je al een tijd fotografeert.

Comment

Nu voor mij hoeft dit stuk tent meer helemaal niet. Je ziet ook op de originele dat het om
              een tent gaat en geen historisch decor. Bovendien denk ik dat de kitcherigheid voldoende
              doorprikt wordt op het originele beeld. Zoals dat onnozele beertje of wat het ook is op haar
              schoot en die bekertjes op tafel.

Comment

ga ook voor de update, vind het raam juist wat toevoegen,.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ga ook voor de update ... door hier toch alles te tonen breng je met de foto toch wel een " soort " van verhaal ... de rest hierover werd al aangegeven door voorgangers.
                  groeten,
                  deka
                  There is a crack in everything, that's how the light gets in. ( L. Cohen )

Comment

Ik vind het leuk om de argumenten te horen van een stukje tent minder of meer.

PS: 't is een pluche poes.

Comment

Bij mij is het niet zo zeer de inhoud die de update 'beter' maakt dan de crop dan wel het gevoel van diepte dat je krijgt in de foto. Ik vind deze dan ook de betere van de 4. De andere kunnen mij persoonlijk niet zo bekoren.
                      Nogmaals, thumbs up voor de update!
                      Stel je kritieken niet te scherp...
                      Fujifilm XT20 - Fujinon XF 18-55mm - Fujinon XF 35mm F2.0 - Nissin i60A - Nissin Air 1 commander

Comment

Working...
                      X