Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Om uit te leren.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Om uit te leren.

Ik weet dat onderstaande foto's niet echt pareltjes zijn maar dat is dan ook de reden waarom ik ze plaats. Wat kan ik de volgende keer beter doen, wat zit er fout of eventueel juist? Ik ben een absolute beginner dus alle tips en opmerkingen zijn van harte welkom.

Dank bij voorbaat.

Re: Om uit te leren.

tips kan ik je niet echt geven, zelf nog teveel beginner,
    maar het ziet er zeker niet slecht uit
    Nikon D7000 en wat lenzen.
    http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

Comment

Mss foto 1? Voorste (onscherpe) paddenstoel dat word stoort?
      Ieperboog Verbeeldt: Portfolio van de Ieperboog. Alle tips zijn welkom!

Comment

Mijn idee...

De eerste foto mist scherpte, en de heel lichte achtergrond, en de onscherpe paddenstoel op de voorgrond, maken dat er afleiding van je onderwerp zit in deze foto. Het éne staat in de weg, het ander lokt het oog weg. Centraal moet hier m.i. kunnen, omdat dde omgeving vooral voor en links, voor een leuke omkadering zorgt.

Tweede foto is naar mijn idee te licht, waardoor hij wat flets wordt, en de paddenstoelen er minder uitkomen, en de scherpe paddenstoel staat voor mij te veel aan de kant. Idee is leuk, en 't kan speels zijn, om van paddenstoel naar paddenstoel doorheen de foto te gaan, maar dan denk ik dat je ietwat meer scherptediepte nodig hebt.

Derde foto is voor mij ook overbelicht (bovenkant paddenstoel vertoont geen detail meer, heeft te weinig scherptediepte en ik wordt ook hier afgeleid door de te lichte achtergrond.

Tips... oefenen op belichting, maak ze wat donkerder, let op compositie, gebruik een statief of rijstzak, omdat dat het je makkelijker zal maken om je compo te vormen. Kijk goed, let op details. Belicht correct, en flits eventueel heel zachtjes in, om detail in de schaduwpartijen te brengen. M.a.w. de flits moet het licht niet maken, maar enkel bijlichten.

Mvg
        Chris

Comment

Merci voor de reacties, dit waren precies de werkpuntjes die ik ook in gedachten had, ben dus blij met de bevestiging! Deze foto's werden pal op het middaguur getrokken dus qua belichting niet ideaal, alles uit de vrije hand en met de ingebouwde flitser. Een statiefje en een 'flitser met mogelijkheden ' staat nog op het verlanlijstje.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PVC Bekijk bericht
            Een statiefje en een 'flitser met mogelijkheden ' staat nog op het verlanlijstje.
            Je hebt geen externe flitser nodig om bij te lichten. Dit kan evengoed met de interne flitser. Eventueel, kan je over de flitser een doorschijnend filmroldoosje schuiven, wat het licht zachter en diffuser maakt, zeker op korte afstand. Door de flash dan nog ietwat negatief te compenseren, hoeft flitsen helemaal niet op te vallen. Een andere mogelijkheid is gewoon met een papier, dat je in een boog voor je interne flash plaatst en op de camera vastplakt.
            Een statief is eigenlijk ook niet nodig. Een rijstzakje, of een zelfgemaakt kussentje, met een stabiele vulling, waarop de camera vastligt, werkt evengoed, zeker voor paddestoelen, omdat je vlak bij de grond zit. Eén en ander vind je daarover terug hier op het forum, als je de zoekfunctie gebruikt.

Mvg
            Chris

Comment

Bedankt voor de reactie en de tips Chris, hier leer ik veel uit! Ik ga er zeker mee aan de slag!

Comment

Working...
              X