Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Portretten

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Portretten

Hallo allemaal,

Dit zijn mijn eerste pogingen op dit forum. Ik ben voorzichtig aan het proberen om
    mooie portretten te maken van moeder en kind. Graag jullie opbouwende kritiek

Rob

Re: Portretten

Wat ik goed vind, is dat je rekening gehouden hebt met het licht. In de eerste komt het van de juiste kant, de open compo, met de opening in kijkrichting vind ik goed.
    Maar... je zondigt bij het nemen van die foto toch wel tegen een paar principes...
    ISO1600 en 1/10de van een seconde, duidt erop dat er niet genoeg licht was. Het is te traag en de ISO's zijn te hoog. De scherpte is dan ook zoek, wat jammer is.
    Mijn advies... koop een 50mm 1.8 van nog geen €100 voor portretjes, of licht bij. Desgevallend kan dit met halogeenlampen van 500W die je voor €18 in diverse winkels kan kopen. Zorg dat je daar nog een papieren wand voor kan hangen, en je hebt diffuus licht, dat even mooi kan vallen als natuurlijk licht. Een kleine aanpassing van de witbalans, en je merkt nog niet eens dat hij met halogeenlampen gemaakt is. Nog goedkoper is de portretten maken in situaties met gewoon meer licht.

De tweede is dan wel scherp, heeft mooie, natuurlijke kleuren, daar werk je ook op 1/30ste bij 18mm wat dus perfect kan, zonder bewegingsonscherpte van het afdrukken, noch van de geportretteerde. Ook daar weer vrij hoge ISO-waardes, dus dezelfde opmerking over bijlichten, maar...
    - de compo zot eigenlijk net verkeerd, alhoewel het zo wel kan. Moeder en kind hadden beter links gezeten, of zelfs centraal, omdat het licht, dat van opzij komt, de compo toch breekt;
    - als je schaduwen wegshopt, of er een andere achtergrond bijshopt... doe het dan onopvallend, en verbrod daar het plaatje niet mee. Da's dus jammer, wan tik vind het licht en de pose verder heel mooi.

Mvg
    Chris
    Last edited by FestinaLente; 9 oktober 2010, 11:35.

Comment

tweede vind ik de betere van compositie.
      jammer dat de moeder niet in de lens kijkt.
      de bewerking van één vind ik onnodig en niet zo passend.
      De bewerking van twee (gesofte achtergrond) is precies wat slordig gebeurd.

Comment

Smaken verschillen. Ik vind de sfeer van de eerste aangenaam en rustig.
        Een foto hoeft niet steeds haarscherp te zijn om mooi te zijn.
        De tweede zegt mij persoonlijk minder.
        Luc

Comment

Hoi Chris,
          Bedankt voor je input, daar kan ik wel wat mee.
          Ik vroeg me alleen af waar je de info over isogebruik en diafragma's afleest ?

Kan je die per foto ergens opvragen ?

Groet,

rob

Comment

Als je je foto opent met BD Sizer zie je rechts de EXIF info staan:

In het geval van je eerste foto:
            --- BD Essential Exif ----

Camera Model: Canon (Canon EOS 550D)
            Lens Focal Length: 18,00 mm (- mm)
            Shutter Speed: 1/10 sec
            F-Number: F3,5
            ISO: 1600
            Compensation: EV 0/1

Op je fototoestel kan je die ook opvragen, maar hoe het bij Canon werkt weet ik niet. (Bij Nikon op het 'wieltje' naar boven drukken.)

De eerste foto is de sterkste, vooral qua sfeer.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
              - als je schaduwen wegshopt, of er een andere achtergrond bijshopt... doe het dan onopvallend, en verbrod daar het plaatje niet mee. Da's dus jammer, wan tik vind het licht en de pose verder heel mooi.
              Festina, al van het begin toen ik op dit forum vertoefde, geniet ik van je uitgebreide, to-the-point reacties. Ik kan er niet meer aan toevoegen.

Aan TS: blijven proberen en zeker die 50mm 1.8 aanschaffen. Heb er zelf met kinderen al heel veel plezier mee gehad.
              Al doende leert men...

Flickr

Comment

Aan allen,

bedankt voor al het commentaar. Ga ik zeker wat mee doen.
                Het is altijd fijn om de mening van een ander te horen.
                Ik heb er zelf al zoveel naar gekeken dat je "bedrijfsblind" word.
                Een frisse invalshoek, levert weer nieuwe perspectieven.

Bedankt !

Djazz2201

Comment

beste,

misschien al gezegd geweest, maar de eerste vind ik persoonlijk de beste, alhoewel dat relatief is hieronder waarom:
                  ten eerste zit er in die foto karakter, wat ik echt mis in de tweede, de gefotoshopte randen en achtergrond storen mij. Zeker omdat het onnaturel overkomt. De eerste misschien iets bijscherpen met onscherp masker in Ps, en dan zou ik er vanaf blijven. Echt waar, de eerste gaat echt de goede kant uit. In het vervolg zou je er misschien best ook op letten dat je scherp stelt op de gezichten van de personen (ik spreek over de eerste foto nog altijd). Nu kan je dit een beetje verhelpen met misschien het handje van het kind weg te croppen, dan valt het zo niet op, én is je compositie wat natuurlijker.

De tweede zou ik schrappen. Er is eigenlijk weinig van een compositie te herkennen, en er is echt way too much photoshop op toegepast.

Succes!

Comment

iK HEB GISTEREN VOOR MIJN VERJAARDAG EEN 50 MM LENS 1.8 GEKREGEN! IK GA NU MOOIE PORTRETJES MAKEN.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DJAZZ2201 Bekijk bericht
                      iK HEB GISTEREN VOOR MIJN VERJAARDAG EEN 50 MM LENS 1.8 GEKREGEN! IK GA NU MOOIE PORTRETJES MAKEN.
                      Ge moet daarom zo niet roepen !
                      Proficiat en succes met de Plastic Fantastic of de Nifty Fifty.

Wat de foto's betreft: overduidelijk de 1ste. Ik zou er niks aan veranderen.
                      De 2de is slordig bewerkt en was wellicht beter geweest als mama en kind dezelfde richting uitkeken.

Groetjes,
                      Retinas
                      Last edited by Retinas; 20 oktober 2010, 12:04. Reden: zinsdeel ontbrak
                      Retinas
                      Canon EOS 50D, 18-200mm IS

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DJAZZ2201 Bekijk bericht
                        Nou kom op met de foto's maar pas wel op 50mm 1.8 is wel iets anders dan 18mm F/3.5. Nu moet je goed gaan opletten wat de scherptediepte gaat worden.
                        Met f/2.8 op een afstand van 2 meter is scherptediepte nog maar 20cm.
                        Op 18mm met f/3.5 was deze scherptediepte nog meer dan 2 meter.
                        Jacques Bakker
                        www.fotohandig.be

Comment

Working...
                        X