Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

probeersel: op een punt toegezogen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• probeersel: op een punt toegezogen

is dit iets?

vind ik totaal niet gemakkelijk

groetjes pieter
    Nikon D7200 + Nikon D3000 + Canon TX

Re: probeersel: op een punt toegezogen

Ik ben zelf echt geen expert op dit gebied maar ik denk dat het beter uit gekomen was als er 1 scherp deel stond waar het naar toe gezogen word.

Ik weet niet of er meer mensen zo denken of dat ik er zelf langs zit?
    Greetz Twan

http://500px.com/TwanGroenen

Comment

ik heb deze test nog niet gedaan. normaal lange sluitertijd en dan zoomen aan de lens terwijl je de foto maakt.
      het zou het wel iets meer kracht geven ja als 1 punt scherp was
      Nikon D90 Nikon batterygrip Nikon 18-105 / 35mm 1.8 / 50mm 1.8

http://www.divado-photography.be/

Comment

een oud technisch truukje dat een foto oplevert die mij totaal niets zegt.
        sorry.
        maar 't is waarschijnlijk een kwestie van smaak . . .

Comment

De techniek is bv 0,8 seconde belichten en in 0,2 seconde uitzoomen. Dan krijg je een scherpbeeld met de veeg van beweging. Zie http://www.fotohandig.be/vastleggen-beweging.php Hier staat eea over het vastleggen van beweging. Succes, zo is het veel mooier dan met een fotobewerkings programma. Dit is fotograferen.
          Jacques Bakker
          www.fotohandig.be

Comment

Veel uitgeprobeerd, weinig geslaagd.
            Er moet op z'n minst toch nog een herkenningspunt, onderwerp, of hoe je het ook wil noemen, in vervat zitten.
            Nu helemaal geen indicatie van wat het is. Gras, een boom, een valkuil, .......?
            Blijven oefenen.

Grtz

Louis
            Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HEYLO Bekijk bericht
              Er moet op z'n minst toch nog een herkenningspunt, onderwerp, of hoe je het ook wil noemen, in vervat zitten.
              Nu helemaal geen indicatie van wat het is. Gras, een boom, een valkuil, .......?
              Blijven oefenen.
              EEuuhh... kweenie Louis, maar... ik zie perfect wat het is. Misschien is dat er te veel aan, en misschien is het net te weinig.
              Een kleine s-curve kan al veel goed maken. 't Is leuk geprobeerd, maar ik vraag me af of het onderwerp er zich toe leent.
              Er zijn GEEN vaste sluitertijden, GEEN vaste regels. Het is gewoon experimenteren, maar het toont wel aan dat je "bezig bent met fotografie". Binnen enkele maanden, jaren, verwacht ik dat je ook heel zelfkritisch wordt, en mooie uitgewerkte werken presenteert. Er zijn geen regeltjes, zei ik al, omdat je ze zelf maakt. Het enige wat je wel moet meten, is hoelang je nodig hebt om correct te belichten. Je kan ongeveer de dubbele tijd gebruiken om dergelijke experimenten uit te voeren. Je hebt de tijd nodig om je onderwerp te bevriezen, en dan wordt het tellen...
              't Is eigenlijk helemaal niet moeilijk als je wil proberen.

Oorspronkelijk geplaatst door Fotohandig Bekijk bericht
              De techniek is bv 0,8 seconde belichten en in 0,2 seconde uitzoomen. Dan krijg je een scherpbeeld met de veeg van beweging. Zie http://www.fotohandig.be/vastleggen-beweging.php Hier staat eea over het vastleggen van beweging. Succes, zo is het veel mooier dan met een fotobewerkings programma. Dit is fotograferen.
              Geachte,

Ik zie hier een mooie theoretische website. Ik zie weinig praktijk. Ik zie zelfs geen voorbeeldfoto's tussen de teksten staan.
              Een forum gaat over praktijk, en misschien voor een klein stukje over theorie. De quote die u aanhaalt, wat brengt deze bij tot het beter maken van deze foto ?

Mvg
              Chris
              Last edited by FestinaLente; 29 september 2010, 21:27.

Comment

Heb je een statief gebruikt?

Ik vind vooral de kleuren niet schitterend, maar dat kan je nog veranderen (contrast wss?).

Misschien iets minder inzoomen en dit als zeer subtiel effect gebruiken (om voornamelijk de rand van de foto dit effect te geven en de rest toch (relatief) scherp te krijgen). Heb zo al enkele mooie resultaten gezien en als 'k mij niet vergis zelf een geslaagde gemaakt...

Zeker verder proberen lijkt mij! Kan je mooie dingen mee krijgen, maar vraagt oefening denk ik...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HEYLO Bekijk bericht
                  Blijven oefenen.

Grtz

Louis
                  Moet bij nader toekijken toch zeggen dat ik een weg in of naar een bos zie.
                  Sorry voor mijn eerste, misschien te vlugge , reactie.

Grtz

Louis
                  Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

Comment

Voorbeelden komen er ook meer en meer op te staan. Als ik materiaal plaats dan moet het van mijzelf zijn. Techniek van uitzoomen (of inzoomen) is uit het analoge tijdperk. Zoals je zelf zegt, het is proberen en experimenteren. Dat is nu zo mooi van DSLR tijdperk, nu kun je dit doen zonder kosten.
                    Eerst maar eens theorie onder de knie hebben zou ik zeggen. Leuke ideeën zetten aan tot fotograferen.
                    Jacques Bakker
                    www.fotohandig.be

Comment

hallo kroket
                      nog nooit zo veel reactie gekregen
                      dat het nu goed of slecht is, speelt geen rol, ik heb reacties gekregen
                      zeker bedankt voor de reacties en info
                      zeker de reactie van FestinaLente(Senior Member), heel mooi geformuleerd
                      ik zou deze maand begonnen zijn met opleiding voor beroepsfotograaf, maar gezondheid zorgde voor problemen
                      ik zit nu nog twee maanden en half thuis, pff, , ondertussen kan ik veel lezen over fotografie en dingen testen (beroepsopleiding zal voor volgende seizoen zijn), en hopen dat ik rap terug mag rijden met auto, dat ik naar de ardennen en zo kan
                      voor de mens met vraag: statief gebruikt? antwoord: neen had hem niet bij

groetjes pieter

Comment

het kan ook een tof effect geven als je in schokjes in- of uitzoomt: dan is het net of het scherpe onderwerp een schokgolf veroorzaakt
                        zie hieronder twee voorbeelden:

[Mod - Sannepoes]
                        Gelieve geen eigen foto's in het topic van iemand anders te plaatsen. Open gerust je eigen topic. Bij deze worden de foto's achter een link geplaatst.
                        Last edited by Sannepoes; 30 september 2010, 18:06.
                        Canon 5D MkII — TS-E 24mm f/3.5mmL II — EF 50mm f/1.8 II — EF 70-200mm f/2.8 L II IS USM — iMac 24" — iPad
                        Baaah! | Digital Echo Photography

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                          EEuuhh... kweenie Louis, maar... ik zie perfect wat het is. Misschien is dat er te veel aan, en misschien is het net te weinig.
                          Een kleine s-curve kan al veel goed maken. 't Is leuk geprobeerd, maar ik vraag me af of het onderwerp er zich toe leent.
                          Er zijn GEEN vaste sluitertijden, GEEN vaste regels. Het is gewoon experimenteren, maar het toont wel aan dat je "bezig bent met fotografie". Binnen enkele maanden, jaren, verwacht ik dat je ook heel zelfkritisch wordt, en mooie uitgewerkte werken presenteert. Er zijn geen regeltjes, zei ik al, omdat je ze zelf maakt. Het enige wat je wel moet meten, is hoelang je nodig hebt om correct te belichten. Je kan ongeveer de dubbele tijd gebruiken om dergelijke experimenten uit te voeren. Je hebt de tijd nodig om je onderwerp te bevriezen, en dan wordt het tellen...
                          't Is eigenlijk helemaal niet moeilijk als je wil proberen.
                          Mvg
                          Chris
                          Mooi verwoord en mee eens
                          Kunst is genieten - genieten is een kunst !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lauwers1982 Bekijk bericht
                            zeker de reactie van FestinaLente(Senior Member)
                            Btw... "senior member" wil enkel zeggen dat je op dit forum veel te veel tijd hebt gespendeerd. Ik ga daar niet prat op en wens het niemand toe. Het heeft niets te maken met "kennis van fotografie".
                            Ik ben zelf nog maar enkele jaren bewust met fotografie bezig. Eind 2007 kocht ik mijn eerste DSLR. Ik volgde wel cursussen photoshop en digitale fotografie, en heb enorm veel gelezen. Het meest echter, leerde ik van iemand op dit forum, die heel veel ervaring heeft, van de commentaren, hier op het forum en op de fotoclub, en door bijna dagelijks met fotografie bezig te zijn.

Bovendien geef ik hier op het forum, mijn mening over foto's. Die is dus zeker niet "heiligmakend".

Mvg
                            Chris
                            Last edited by FestinaLente; 30 september 2010, 08:09. Reden: nog een regeltje bijgeschreven

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                              Btw... "senior member" wil enkel zeggen dat je op dit forum veel te veel tijd hebt gespendeerd. Ik ga daar niet prat op en wens het niemand toe. Het heeft niets te maken met "kennis van fotografie".
                              Ik ben zelf nog maar enkele jaren bewust met fotografie bezig. Eind 2007 kocht ik mijn eerste DSLR. Ik volgde wel cursussen photoshop en digitale fotografie, en heb enorm veel gelezen. Het meest echter, leerde ik van iemand op dit forum, die heel veel ervaring heeft, van de commentaren, hier op het forum en op de fotoclub, en door bijna dagelijks met fotografie bezig te zijn.

Bovendien geef ik hier op het forum, mijn mening over foto's. Die is dus zeker niet "heiligmakend".

Mvg
                              Chris
                              ik denk toch dat je al meer weet dan ik, ik ben nog maar van februari dit jaar bezig, maar in inderdaad geval merci voor de reactie

groetjes pieter

Comment

Working...
                              X