Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vuurwerk ergens anders

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Vuurwerk ergens anders

Gisteren was er in Leuven wat vuurwerk te zien, en ik heb daar mijn eerste vuurwerkfoto's proberen te nemen. Zeker niet makkelijk om een goed plaatsje te vinden (bomen zaten in de weg) en het schouwspel was redelijk groots waardoor de 17mm soms zelfs niet breed genoeg was.

Goede instellingen vinden was niet zo simpel, vooral als de achtergrond er ook op moest staan. Alle foto's zijn genomen met bulb. Tips/suggesties/kritiek zijn meer dan welkom.

F/2.8 - 4 seconden - ISO400

F/13 - 5 seconden - ISO100

F/13 - 3 seconden - ISO100

Re: Vuurwerk ergens anders

Twee en drie vind ik prima. De derde lijkt wel een sterrennevel.

Oorspronkelijk geplaatst door mich_ Bekijk bericht
    Tips/suggesties/kritiek zijn meer dan welkom.
    Graaf eens dieper in de term "hyperfocale afstand", in 't Engels: hyperfocal distance.
    Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Oew yeah numero 3 scoort deftig.
      nikon stuff

Comment

gaan die bomen niet in brand schieten?

nice gedaan!
        Nikon Z7ii + NIKKOR Z 24-70mm F/4.0 S + Tamron 70-200mm F/2.8 | Semi-professioneel | https://500px.com/deefken
        |Twitter: Deefken |Facebook : Creativision | Instagram | Tips zijn welkom!

Comment

Ben niet zo'n vuurwerkfan, maar aangezien de derde iets heel anders lijkt, vind ik deze
          wel heel mooi.

Comment

Bedankt voor de reacties!

Oei Jos, heb ik ergens verkeerd scherpgesteld?
            Ik ken het concept van hyperfocale afstand wel, maar eraan denken en/of het correct
            toepassen is natuurlijk iets anders.

Voor deze foto's heb ik - voordat het vuurwerk begon - scherpgesteld op de bomen
            in de achtergrond, en dan heb ik de lens op manueel gezet (en er verder afgebleven).

Comment

... Oei Jos, heb ik ergens verkeerd scherpgesteld?
              Je schreef in de openingspost dat je het moeilijk had met de instellingen. Ik zou voor dergelijke beelden kiezen voor het maximum aan dieptescherpte en dan kom je vanzelf bij de hyperfocale afstand terecht.

... Voor deze foto's heb ik - voordat het vuurwerk begon - scherpgesteld op de bomen in de achtergrond, en dan heb ik de lens op manueel gezet (en er verder afgebleven)
              Dat is een goede werkmethode, op voorwaarde dat de bomen op de hyperfocale afstand staan.

't Is handig als je een objectief hebt dat voorzien is van een afstandsschaal, of een camera die de focusafstand aangeeft in de zoeker. Overdag een afstand schatten is niet makkelijk, laat staan 's nachts.
              Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Of manueel instellen op oneindig, dan krijg je een spot van f/d (brandpuntsafstand gedeeld door diafragma). Dit kan je vrij goed inschatten tenzij je sterk inzoomt.
                mvg, Wilfried
                http://www.familialebemiddeling.net
                http://www.mestdagh.biz

Comment

Working...
                X