Heb es poging ondernomen tot het fotograferen van ramen en deuren, maar ik vond het een moeilijk oefening. Iemand tips om net dat beetje meer te geven aan een raam of deur?
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Ramen en deuren
Collapse
X
-
-
Re: Ramen en deuren
Mijn tip is fotografeer geen deur of raam.
Daarmee wil ik niet zeggen dat je geen deur of raam moet fotograferen ( kun je nog volgen)
Wat doe je hier. Je krijgt het lumineus idee om een deur en venster te fotograferen.
Wat doe je als je door een deur wil gaan of door een venster wil kijken. Juist je plaatst u voor het raam of voor de deur, waarna je door het raam kijkt of je door de deur gaat.
Het zelfde refleks heb je hier ook gehad je plaatst u voor het raam en de deur en je maakt een foto.
Ik heb al duizende malen voor een deur of raam gestaan hetzelfde geldt ook voor jou.
Hoe kunnen dan deze foto's mij of u nog boeien. Uitgezonderd mischien omdat het hystorische deuren zijn maar daar zijn we dan ook snel op uitgekeken.
Wat ik wil zeggen is bekijk de deur en de ramen als een oject dat je niet kent en ga op verkenning.
Je zou eens een test moeten doen die illustreerd wat ik wil zeggen in de veronderstelling dat je niet kunt tekenen.
Neem een foto van een gezicht en probeer daar een tekening van te maken.
Je zult merken dat het bijna niet mogelijk is om daar een tekening van te maken.
Draai nu de foto om (ondersteboven) en je zult merken dat het veel gemakkelijker zal gaan ( wat niet wil zeggen dat het een mooie tekening zal worden)
Dit komt omdat wij gewoon zijn om een gezicht te teken als een cirkel met twee cirkels voor de ogen een streep voor de neus en een kromme streep voor de mond. juist een smili. Maar zo zitten de verhoudingen van een gezicht niet in elkaar en gaat het tekenen van een gezicht zo moeilijk.
Wanneer je nu de foto omdraaid ga je geen gezicht tekenen maar de lijnen die je ziet op de foto en dat is veel makkelijker om waar te nemen en op papier te zetten.
Het gaat nog verder. Laat iemand een aantal foto van gezichten ondersteboven leggen en laat hem daar een foto tussen leggen( ondersteboven) van een voor u zeer gekend persoon. Ik kan u verzekeren dat je de foto van deze persoon niet gaat vinden . Je zult goed moeten kijken om ze te vinden. Onze hersenen zijn deze waarnemingen niet gewoon en laten ons dan in de steek. En van deze onvolmaaktheid van de hersenen moeten wij gebruik maken
Waarmee ik je wil zeggen dat wanneer je zaken wilt fotograferen, die je "net dat beetje meer wil geven"deze zaken anders moet bekijken dan wat je gewoon bent. Ga nu niet op uw hoofd staan voor een raam of deur om deze te fotograferen dit moet in de hersenen gebeuren
Dit vergt oefening en het is weinige gegeven om dit te beheersen
Dat anders denken, dat maakt een fotograaf tot groot kunstenaar.
Robby BBMinder tijd achter de computer
Is meer tijd achter de camera
Comment
Comment