Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste (macro)foto

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Eerste (macro)foto

Hallo,

Mijn allereerste berichtje hier en direct een foto.
    Ik heb vorige week mijn eerste DSLR gekocht. Een Canon 550D met de 18-55 en 55-250mm lenzen.

Ik heb me deze middag voor de eerste maal bezig gehouden met macrofotografie. 100+ foto's getrokken waarvan er eentje net door de beugel kon (toch voor mijn eerste poging)

Getrokken met de 18-55 mm lens. Misschien niet de ideale lens om een macro foto te maken...

De eerste foto is onbewerkt. Niet heel erg scherp vind ik persoonlijk. Het was dan ook extreem aan het waaien. Na wat gephotoshop ben ik tot de tweede foto gekomen.
    Jullie mening en tips zijn meer dan welkom! Moet nog veel leren.

Re: Eerste (macro)foto

Die laatste is goed gelukt voor de eerste keer, het lijfje had wel scherper gemogen maar het is een goed begin.

Comment

Je bewerking is iets te veel verscherpt, vind ik.
      Is dit een grote crop uit je originele foto?

Ik zou die onderste verslensde bloempjes ook afsnijden.
      Al doende leert men...

Flickr

Comment

Ik heb hem 50% gecropped in hoogte en breedte dus 1/4 van de originele foto.

Ik vind de onderste ook net iets te... Beter zou zijn om hem direct scherp op de gevoelige plaat te zetten... Niet gemakkelijk.

Comment

'k Vind dat dit heel goed meevalt voor een eerste keer. Wat mij vooral opviel bij de eerste (ik had de tweede toen nog niet bekeken) was een gebrek aan contrast. Dat heb je bij de bewerking gecorrigeerd (hoewel iets teveel naar mijn smaak, 't geel van de bloemen in nu wel erg geel geworden ).

De scherpte ligt in elk geval op de juiste plaats. Iets meer scherptediepte had inderdaad wel gemogen. Daarvoor gebruik je een kleiner diafragma. Meestal gebruik ikzelf f/8 tot f/11 (als er voldoende licht is). Het door jou gebruikte diafragma van f/6.3 is wat te groot.
          www.elwee.net

Comment

Ik ga hem eens opnieuw bewerken. Het kan inderdaad een stuk beter.

In hoeverre kan ik nog een beter resultaat bekomen met die 'goedkope' kitlens?
            Wat is het verschil met een macro lens? Zijn die enkel lichtgevoeliger of zijn er nog andere grote voordelen?

Comment

Heel goed voor de eerste keer hoor! Zeker met die lens!
              Canon EOS 550D + EF-S 18-55mm IS + EF-S 55-250mm IS + EF 50mm f/1.8 MKII + Metz Mecablitz 58 AF-1 en Panasonic Lumix DMC-TZ5 compactje

Comment

Dit is een zeer behoorlijk resultaat voor de kitlens. Een echte macro lens verschilt onder van de kitlens doordat ze geen zoom is, scherper en lichtsterker is, maar vooral doordat ze veel dichter kan focussen. Met een echte macro lens kan je de foto die jij hier presenteert maken zonder te croppen.
                www.elwee.net

Comment

Working...
                X