Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Product fotografie, jpg vs RAW shoot.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Product fotografie, jpg vs RAW shoot.

Hooste kwaliteit jpg shot, nabewerkt in Gimp:

RAW shot nabewerkt in RAWstudio:

Geen ministudio hier, enkel buiten een witte achtergrond

Re: Product fotografie, jpg vs RAW shoot.

Hoi, wat wil je weten. Het zijn twee verschillende foto's met verschillende belichting. De RAW opname heeft duidelijk een directe belichting van schuin van de voorkant gehad. De kleuren op de eerste opname zijn flets, maar dat komt niet omdat het een JPEG opname is geweest. De keuze van de lichtmeting is ook belangrijk. Ik zie dat bij de JPEG de lichtmeetmethode op "multie segment" staat. Met een witte achtergrond zal het beeld overwegend wit zijn. Hierdoor wordt het object dus onderbelicht.
    Jacques Bakker
    www.fotohandig.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fotohandig Bekijk bericht
      Hoi, wat wil je weten. Het zijn twee verschillende foto's met verschillende belichting. De RAW opname heeft duidelijk een directe belichting van schuin van de voorkant gehad. De kleuren op de eerste opname zijn flets, maar dat komt niet omdat het een JPEG opname is geweest. De keuze van de lichtmeting is ook belangrijk. Ik zie dat bij de JPEG de lichtmeetmethode op "multie segment" staat. Met een witte achtergrond zal het beeld overwegend wit zijn. Hierdoor wordt het object dus onderbelicht.
      Ik hoor graag hoe ik deze kan verbeteren.

Door de lichtmeting op Spot te zetten?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nils_vn Bekijk bericht
        Ik hoor graag hoe ik deze kan verbeteren.

Door de lichtmeting op Spot te zetten?
        Als je spotmeting toepast en je weet niet waarop je gaat meten, dan ben je nog verder van huis.

Bij productfotografie (ook al is het een persoonlijke oefening) en in jouw geval zonder filts, gebruik je best een grijskaart waarop je de belichting gaat meten en dan de camera manueel instelt. Maak ook een foto met die grijskaart in beeld, is handig voor de nabewerking van je RAWfiles.

Buiten in de zon is niet aan te raden, het licht varieert daarom teveel en te snel.

G
        fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
        Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

Geert heeft natuurlijk helemaal gelijk. Het is ook een kwestie van ervaring. Een goede egale belichting is noodzaak. Er zijn ook van die "fotoboxen" (tenten) die aan de buitenkant verlicht worden. Deze kunnen gebruikt worden voor product fotografie en zorgen ervoor dat het product van alle zijden goed (egaal) wordt belicht. Prijs is tussen de 150-250 euro. Indien je z'n tent gebruikt dan werk je ook niet met een flits maar je plaatst een paar lampen buiten de tent.
          Wat ik met mijn commentaar wilde aangeven is dat een klein donker object met een witte achtergrond, en met het toestel op automatische lichtmeting over het gehele oppervlakte, niet het juiste resultaat zal geven. Succes
          Jacques Bakker
          www.fotohandig.be

Comment

Working...
          X