Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Halfuurtje in de tuin

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Halfuurtje in de tuin

Hoi BD!

Ik heb me net geregistreerd en naast enkele van mijn eerste foto's schrijf ik ook even hoe ik tot deze foto's gekomen ben.

Ik ben een 18-jarige student en ben al meerdere jaren geïnteresseerd in fotografie, niet genoeg om het te gaan studeren, maar ik wou wel altijd al een degelijke camera hebben voor in mijn vrije tijd. Na een maandje vakantiewerk dit jaar heb ik eindelijk mijn eerste toestel kunnen aanschaffen, een Canon EOS 550D waarmee ik hoop nog veel bij te leren over de mogelijkheden van fotografie. Vandaag ben ik hem samen met de 18-55mm IS kitlens gaan halen.

Aangezien het al redelijk laat op de dag was heb ik maar een halfuurtje foto's kunnen nemen in de tuin. Ik heb vooral geëxperimenteerd met sluitertijd, witbalans en focuspunten, de rest heb ik voornamelijk op auto laten staan. Hieronder toon ik de 4 naar mijn mening meest geslaagde foto's.

Ik kijk al uit naar opbouwende kritiek en handige tips die me zouden kunnen helpen om nog leukere foto's te maken de komende dagen!
    Last edited by PieterDP; 1 augustus 2010, 13:13. Reden: te veel foto's
    Student # Webdesign # Fotografie # Literatuur

Canon EOS 550D # EF-S 18-55mm IS

Re: Halfuurtje in de tuin

foto 1:
    eenvoudig maar niet slecht, inclusief het steunstokje en de ijzerdraadjes.
    ik bedoel daarmee dat men soms de dingen moet laten zien zoals ze zijn, inclusief "storende" of "lelijke" bijkomstigheden.
    belichting is een beetje plat: te gelijkmatig, er zijn nauwelijks schaduwen en hooglichten te zien. durf te spelen met het licht.

foto 2:
    de onscherpe bladeren links en rechts tegen het kader storen danig.
    de druiventros staat centraal. meestal, niet altijd, worden centrale composities als saaier ervaren. spelen met de compositie is hier de boodschap.

foto 3:
    onderwerp is onderbelicht omdat de camera misleid is door de lichte achtergrond (lucht).

foto 4:
    correct belicht, compositie redelijk.

de technische blabla laat ik aan anderen over.
    ik ben meer de man van de compositie en de inhoud van de foto's.
    daarom dat ik ook zou durven zeggen: werk in het begin ook regelmatig op automatisch, de toestellen van tegenwoordig produceren vrijwel steeds technisch geslaagde paatjes.
    en zo kan je je ten volle concentreren op compositie en inhoud. iets wat in de amateurfotografie dikwijls over het hoofd wordt gezien ten voordele van techniek.
    concrete tip: uitzoomen, niet alleen dichtbij het onderwerp en inzoomen. dat zijn de gemakkelijke plaatjes, als je de juiste apparatuur bij de hand hebt.
    toon ook wat omgeving bij de beelden, dan krijg je meer compositiemogelijkheden ( en kans om er fouten tegen te maken ) en meer inhoud in de foto's.

succes

Comment

[Mod]
      Eerst en vooral, welkom op BD.

Mag ik u uitnodigen om een kijkje te nemen in het Forumreglement. Daar vind je alle informatie ivm het openen van topics, het plaatsen van foto's (grootte, aantal,...).
      Spijtig genoeg heb je in dit topic één van de regels niet gevolgd. Er mogen maar 3 foto's per topic in de Beginnershoek.
      Ik heb er eentje voorlopig doen "verdwijnen". Graag een keuze maken zodat er maar 3 blijven staan.

Maak je foto's ook gerust een stuk groter. De maximum afmeting is 900 Pixels aan de langste zijde. Het zal je foto's beter doen uitkomen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
        ...
        Dankjewel!
        Ik zal hier zeker bij nadenken als ik vandaag nog wat meer foto's ga maken, persoonlijk vind ik het ook zeer spijtig dat de belichting van foto 3 niet zo goed gelukt was, omdat het wel mooi in beeld bracht wat ik wou. Spijtig genoeg kan je beestjes niet gaan vragen om terug in dezelfde positie te gaan zitten om nog eens te proberen. Er is maar één puntje waarop ik wel nog eens zou willen ingaan, en dat zijn de onscherpe bladeren op foto 2. Ik heb ze erbij gefotografeerd omdat de foto mij anders een beetje 'saai' overkwam, ik denk dat het een kwestie is van persoonlijke smaak. Ik ga het vandaag waarschijnlijk ook eens proberen zonder de bladeren, zodat ik voor mezelf eens het verschil zie.

Bedankt voor je reactie en de goede tips!
        Student # Webdesign # Fotografie # Literatuur

Canon EOS 550D # EF-S 18-55mm IS

Comment

Ik vind foto 2 en 3 best goed, De eerste is wat vlak. De druiven zijn om in te bijten, spijtig dat ik ze enkel online zie
          Groetjes Marieke
          Canon EOS 50 D met Sigma DC 18-200mm f/3.5-6.3 OS Canon
          - Compact Camera Olympus U850SW

Comment

Working...
          X