Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Als je voor "details" gaat, let dan vooral op je scherptediepte. Je zit vlakbij het onderwerp. Bij de eerste ligt je scherpstelpunt te ver naar achter, waardoor de nagel niet helemaal schepr is. Bij de tweede, die ik de interessantste van de drie vindt, als onderwerp, maar daar werkt de achtergrond dan weer net niet mee, door een element in de achtergrond net achter het onderwerp te zetten, heb je net niet alles mee dat mee moet in de scherptediepte. De derde is ook zo. Drie keer bovendien een centrale compositie. Het stoort niet echt, zeker niet bij de tweede, omdat je daar beeldvullend werkt, maar het valt me weer op. Centraal maakt vaak, dat je er links en rechts naast gaat kijken. Bijvoorbeeld de laatste paal... ik zou daar gaan, ofwel voor beeldvullend of voor paal in omgeving, die ik dan toch onscherp zou proeren te krijgen, of te verwijderen van het onderwerp door groothoek of standpunt. Zoals nu valt vooral de scherpe struik rechts naast de paal op de foto heel erg op, en kon evenzeer het onderwerp zijn.
Ga met mijn voorganger mee.
Het volgende wil ik toevoegen.
In foto 1 en 2 werk je met tegenlicht. Daardoor is een groot deel van je onderwerpen overdekt met schaduw . Daardoor gaat er veel van de details verloren. Details die je overvloedig hebt in roest.
In foto drie heb je een mooi evenwicht tussen zon en schaduw op het onderwerp.
Ook de stand van de zon is belangrijk.
Neem drie foto's S"morgens s"middags en s'avonds en je zult zien dat je drie verschillende foto's gaat hebben met elk hun eigen sfeer en details.
Robby BB
Minder tijd achter de computer
Is meer tijd achter de camera
Comment