Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Mus staat er knap op (al denk ik wel dat je na het verkleinen iets meer moet verscherpen.)
Even een poging gedaan, als hij weg moet laat je 't maar weten hé!
Nee je mag hem gerust staan, ziet er inderdaad heel wat scherper uit!
Maar misschien kun je me kort uitleggen hoe hem na verkleining te verscherpen...?
Hier is wat ik tot nu toe doe :
- Neem foto's in RAW formaat
- EOS-utility om de foto's naar de pc over te brengen
- daarna gebruik ik de canon DPP software om eventueel de belichting, contrast, scherpte wat bij te regelen
- en daarna doe ik convert and save om ze om te zetten naar jpeg in best quality op 900pix
en thats it...
Hoe kan ik ze erna (de jpeg) nog meer verscherpen, canon DPP heeft niet echt veel mogelijkheden eens ze naar jpeg geconverteerd zijn...
Jou bewerking (verscherping) ziet er inderdaad stukken beter uit, had nooit gedacht dat uit zo een gecomprimeerd bestand toch nog meer scherpte kon gehaald worden
Dit vink je aan wanneer je foto's aanstootgevende beelden zijn, naakt ed.
Omdat het hier niet echt van toepassing is, heb ik het voor jou afgezet. Als de de titel van een topic ingeeft is er voor het titelkadertje een ander kadertje, daar vind je de NSFW aanduiding.
Nee je mag hem gerust staan, ziet er inderdaad heel wat scherper uit!
Maar misschien kun je me kort uitleggen hoe hem na verkleining te verscherpen...?
Hier is wat ik tot nu toe doe :
- Neem foto's in RAW formaat
- EOS-utility om de foto's naar de pc over te brengen
- daarna gebruik ik de canon DPP software om eventueel de belichting, contrast, scherpte wat bij te regelen
- en daarna doe ik convert and save om ze om te zetten naar jpeg in best quality op 900pix
en thats it...
Hoe kan ik ze erna (de jpeg) nog meer verscherpen, canon DPP heeft niet echt veel mogelijkheden eens ze naar jpeg geconverteerd zijn...
Jou bewerking (verscherping) ziet er inderdaad stukken beter uit, had nooit gedacht dat uit zo een gecomprimeerd bestand toch nog meer scherpte kon gehaald worden
Alvast bedankt,
Mvg Eric
Raw ontwikkelen doe ik in lightroom maar dat zal wel ongeveer zoals DPP zijn. (geen ervaring mee, nikon)
Daarna open ik de foto’s die ik op ’t forum wil plaatsen in photoshop(event. elements).
Verkleinen 900pix langste zijde.
Na verkleinen onscherp masker toepassen of eventueel plugin zoals Nik Sharpener Pro maar €€. (zoek maar eens op 't forum, heel wat over te vinden)
Omzetten van AdobeRGB naar sRGB en van 16 naar 8 bit indien van toepassing.
Eventueel verscherpen op een aparte laag en met een masker de achtergrond niet mee verscherpen.
Heb op je foto’s ook nog een aanpassingslaag curven gezet en de witbalans een beetje aangepast maar dat is smaak.
Groeten
Zijn er hier mensen die naar vogeltjes op het internet kijken op hun werk ?
Zo ja... waar werken die ? Is er nog een vacature ?
ON topic...
Leuke foto, peukje mocht net iets groter zijn. Roept bij mij nog een leuke herinnering op, toen een eend mijn weggesmeten sigarenpeuk opving in haar bek, en er zelfs nog rook uit kwam... ze smaakte niet, want ze smeet hem meteen terug weg.
@saintlambert bedankt voor de uitleg, DPP is zeker niet slecht (en gratis met de camera ) maar denk dat lightroom toch wel meer mogelijkheden bied. Voor jpeg bewerking wordt het wel heel beperkt. Ik zal dus toch eens een Photoshop for Dummies moeten lezen... En je aanpassing van de witbalans vind ik ook wel beter, kleuren zijn heel wat natuurlijker op deze.
@Chris
Leuke foto, peukje mocht net iets groter zijn.
Ik had nog zo mooi gevraagd om eerst te poseren en dan verder te knabbelen maar nee...
In ieder geval bedankt voor het kijken en de comments en hulp, ik heb alvast 2 dingen bijgeleerd :
1) zelfs een verkleinde jpeg kan nog heel wat verbeterd worden
2) mussen luisteren niet als je hen iets vraagt...
Comment