Bij de eerste mis ik dat sprankeltje licht in de ogen... niet vies zijn van in te flitsen, met de flash op -1 stop of zo. Leuke foto op zich.
De tweede vind ik persoonlijk de beste van het trio. Speciale blik, met dito pose, spontaan en leuk gefotografeerd wat mij betreft.
Jammer dat je er bij de derde compleet naast zit met de scherpstelling.
Foto's ogen wat donker... wat mij betreft mocht er iets meer licht in zitten.
Dank voor de reactie :
Ik weet wat er is misgegaan, moest weer allemaal snel gaan
getrokken met 70-200mm maar mijn f-getal, verkeerd, was tervoren bezig geweest met f2.8 en dit vergeten te veranderen, vandaar ook de scherpte denk ik die een beetje de mist is ingegaan, heb nog een klein tikkeltje bijgegeven in LR, maar kon niet teveel geven, omwille dat ik dan de gladde huid (kleuters) een beetje zou verliezen door ruis.
Ben ik het eens mee. Foto's hebben iets onnatuurlijks. Al kan dat ook aan mijn versleten
ogen liggen.
Die van mij zijn niet versleten en mijn gevoel zegt toch hetzelfde hoor...
lijkt net of er high pass verscherping over gegooid is of teveel unsharp mask...
Zie hier weinig onnatuurlijks, weet niet waar jullie het over hebben, komen zo uit de camera,behalve de laatste een beetje bijgescherp.
en het kind wist niet dat er een foto werd genomen, dus pose zijn volgens mij zeker natuurlijk, niet gemaakt ??
Kunnen jullie de opmerkingen AUB eens staven met het "waarom", kan ik er iets van leren, zo geeft het weinig info
er is gewoon 2x een quote gemaakt en bevestiging van voorgaande ?
het ligt zeker niet aan de pose, is heel spontaan!
De aflijning van uw onderwerp tegen de achtergrond is echter heel scherp en doet daardoor een beetje onnatuurlijk aan...
Mijn vorige post spreekt over twee softwarematige effecten die dit kunnen veroorzaken...
als uw foto's zo uit de camera komen, zou ik in de instellingen van de camera de scherpte wat aanpassen naar omlaag, zodat ze er de volgende keer minder verscherpt uitzien...
Ik heb uw andere foto's ook al gezien en daar zitten pareltjes tussen, en nergens vind ik deze overmatige verscherping terug, heb je iets veranderd aan de scherpte-instelling van je camera sindsdien?
Ik heb de exif niet nagekeken maar de andere foto's op je persoonlijke website doen allemaal natuurlijk aan, behalve de portretfoto's.
Wanneer je portretten trekt, maak je je foto's dan op Manual of op portretstand? 't Kan misschien aan de portretstand liggen of zo...
Dat is natuurlijk maar mijn idee van wat de oorzaak zou kunnen zijn he...
Ander idee: op hoeveel percent verscherping staat BDSizer bij jou?
Jos, ik treed neleke bij ivm het onnatuurlijke.
Als je kijkt naar de 2de foto zie je een halo rond het ventje. Ik weet niet wat je van bewerkingen gedaan hebt, maar die kunnen er de oorzaak van zijn, contrast verhogen alsook verscherpen kunnen voor dergelijke halo's zorgen.
Volgens mij staat de witbalans ook niet helemaal goed.
kun je van die 2de eens de orginele posten? Heb je die halo (lichtzwarte rand) daar ook al op het origineel?
Dank voor de reactie,
heb de foto hier op mijn scherm de foto extra groot gemaakt, en dan denk ik dat ik de "halo" zie rond het kind, maar op gewone grote zie ik niets op scherm.
Denk dat het te maken heeft met nabewerking (extra scherpte )
de orginele raw heb ik niet meer , maar heb nog wel 2 RAW foto, van dezelfde opnames en paar seconden verschil.
Daar zie ik "halo" bij vergroting niet , maar de foto's zijn minder scherp.
zie hieronder , is raw foto geexporteerd naar jpeg, dan met BDsizer bewerkt zonder verscherpen.
Heb op mijn camera wel de instelling AL-focus voor de 1ste keer gebruikt, omdat het manneke nooit echt stil blijft staan, en ik dacht dat bij AL-focus het toestel blijft scherpstellen?
heb een sigma 70-200mm 1/2.8 gebruikt.
vandaar misschien de onscherpte die ik dan te fel heb bewerkt.
Je originelen ogen een pak natuurlijker zowel qua kleuren als 'scherpte', geen halo inderdaad, maar - zoals je zelf al aangeeft - misschien scherpte.
Nog wat blijven oefenen met je kanon zou ik zeggen
In Lightroom : Detail :
Verscherpen,
detail niet gebruikt,
wel masker meer gegeven en dit zou de reden kunnen zijn, want bij mijn weten, worden de randen van het onderwerp hier meer verscherpt.
en ook nog lokaal contrast ietje verhoogd.
Zal wel aan het manneke hebben gelegen, bedoel dan het manneke hier nu achter de computer en niet deze op de foto
Comment