Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

probeersels

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• probeersels

vanalles geprobeerd om met een externe flits te werken, wat ik niet begrijp is, naargelang de afstand van de flits tenopzichte van het onderwerp, de achtergrond donker of licht wordt. Graag uitleg en advies graag

Re: probeersels

Ik ga voor de eerste omdat daar, door de schuine lichtinval, en de donkerdere achtergrond, er toch ietwat meer spanning in zit. 't Is voor mij dus de mooiste van de drie.

Wat het flitsen betreft... ik denk dat je een "externe reportageflitser" bedoelt.
    Het hangt er een beetje vanaf hoe je je flits ingesteld hebt, en hoe je camera ingesteld was. Ik zie dat je op diafragma voorkeuze gewerkt hebt. Ik zou persoonlijk opteren om alles vast te zetten, op M. De flits werkt dan meestal veel accurater en licht op, wat jij wil dat hij oplicht, dat waar jij op scherpstelt, en waar jij je licht op meet.
    De afstand van de flits tot het onderwerp doet er toe of je hard of zacht licht hebt. Hoe dichter, hoe zachter het licht.
    Bovendien kan de positie van de flash een invloed hebben op de achtergrond. Naargelang de achtergrond mee belicht wordt door de flash of niet. In de eerste heb je bijvoorbeeld licht van opzij, op ongeveer 90° van links op de foto, ik denk zelfs nog iets verder achteruit. Ga je van achter naar voor flitsen, van buiten de foto, wel te verstaan, ga je een donkerdere achtergrond krijgen. Ga je van voor naar achter meeflitsen, dan gaat de achtergrond, als hij er niet ver genoeg af staat mee belicht worden.
    De flits los van de camera zoomt bovendien niet mee. Je gaat zelf moeten bepalen hoever de flash inzoomt en hoeveel licht ze geeft? naargelang de afstand van je onderwerp.
    Er zijn tal van factoren die meespelen, en dus is het niet juist te zeggen, wat hier de juiste reden is. Zolang je met de flits op TTL werkt, en met de camera op diafragmavoorkeuze heb je nooit alles in de hand. Ik kan ook niet zien hoe je de externe flash hebt aangestuurd.

Let wel... ik ben geen strobist, zoals er hier meerdere zitten (zie strobistenhoekje op het forum). Ik werk zelf met het Nikon flitssysteem, aangestuurd door de camera of een masterflash. Daarmee kan je alles, vanaf de camera regelen, behalve de zoom van de flashes.

Mvg

Chris

Comment

Re: probeersels

ik heb inderdaad met de flits op TTL gewerkt, en ik heb een Sony camera en een Metz mb 58 AF flitssysteem,
      Bedankt voor je goede raad. Zal zeker proberen om alles manueel te regelen

groetjes
      Ria

Comment

Working...
      X