Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

een simpele foto van een mooie bloem

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• een simpele foto van een mooie bloem

Dit weekend heb ik deze mooie bloem in de muurbegroeiing gespot en op foto vastgelegd.

Mijn macrolens is in aantocht (), maar in afwachting moest ik het nog doen met mijn kitlens, waardoor het bokeh nog te druk is naar mijn zin....

Maar voor de rest.....is het iets, of toch maar prullenmand?

Stand M, kitlens en zonder statief
    27 mm
    f/4
    1/200
    iso 200

Re: een simpele foto van een mooie bloem

Zou er persoonlijk een beetje van boven afhalen.
    Voor mij dan meer dan geslaagd.
    Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door HEYLO Bekijk bericht
      Zou er persoonlijk een beetje van boven afhalen.
      Voor mij dan meer dan geslaagd.
      Bedankt voor de kritiek !

Ik heb hier op mijn Pc ook een versie staan waarvan ik de bovenkant wat gecropped heb, maar achteraf bekeken vond ik dat de bloem wat krap in het kader zit. Vandaar dat ik toch mijn eerste versie gepost heb.
      Als je wil kan ik de tweede versie er ook bijzetten?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door framboosje Bekijk bericht
        Bedankt voor de kritiek !

Ik heb hier op mijn Pc ook een versie staan waarvan ik de bovenkant wat gecropped heb, maar achteraf bekeken vond ik dat de bloem wat krap in het kader zit. Vandaar dat ik toch mijn eerste versie gepost heb.
        Als je wil kan ik de tweede versie er ook bijzetten?
        Ten behoeve van andere mensen misschien wel?
        Kunnen ze meteen het verschil zien.
        Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

Comment

Bij deze dus mijn tweede versie....
          Identiek dezelfde foto met bovenaan een stukje gecropped.

Comment

goh, ik zou zelfs nog verder croppen, dat er links, rechts, boven en onder ongeveer evenveel plaats is. De 2/3 regel vind ik vaak minder van toepassing bij close-ups van bloemen. Die zijn zelf al zo symmetrisch dat ik vaak voor een vierkante crop ga...
            Zelf zou ik waarschijnlijk 2/3 stop onderbelicht hebben... achtergrond wordt donkerder, en ik denk dat de bloem misschien iets beter zouden uitkomen.
            Heb je dezelfde foto ook uit dezelfde hoek, maar van verderaf, op 55mm ?

off-topic:
            Doet me denken aan een passieflora, maar is het precies toch niet.
            Iemand een idee wat het is ?

Gr.
            Hiawatha.
            What if...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hiawatha Bekijk bericht
              goh, ik zou zelfs nog verder croppen, dat er links, rechts, boven en onder ongeveer evenveel plaats is. De 2/3 regel vind ik vaak minder van toepassing bij close-ups van bloemen. Die zijn zelf al zo symmetrisch dat ik vaak voor een vierkante crop ga...
              Zelf zou ik waarschijnlijk 2/3 stop onderbelicht hebben... achtergrond wordt donkerder, en ik denk dat de bloem misschien iets beter zouden uitkomen.
              Heb je dezelfde foto ook uit dezelfde hoek, maar van verderaf, op 55mm ?

off-topic:
              Doet me denken aan een passieflora, maar is het precies toch niet.
              Iemand een idee wat het is ?

Gr.
              Hiawatha.
              Ik streef hier niet naar 2/3 hoor, maar als ik alles krap crop heeft de bloem precies geen 'ademruimte', vind het wat benepen, maar das natuurlijk mijn mening....zoiets varieert per persoon.
              De bloem fotograferen op 55 mm gaf geen goed resultaat, het diafragma ging automatisch naar 5.6 waardoor mijn bloem een grauwe vieze kleur kreeg (sluitertijd werd toen ook te lang om bewegingsonscherpte te vermijden) .
              De bloem hing nl niet in de zon, maar in een hoek.

Tis trouwens een Clematis soort

Comment

idd persoonlijke smaak... zorgen dat alle bloemblaadjes er volledig opstaan, en er nog wat ruimte rond is, of inzoomen tot op het "hart" van de bloem. Vierkante crop, of toch rechthoekige crop... Geeft een totaal ander beeld.
                En dat is subjectief.
                Bedankt voor de naam! Ik had het moeten weten...
                Groetjes,
                hia.
                What if...

Comment

Working...
                X