Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

een meisje en een paard

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• een meisje en een paard

een last-minute improvisatieshoot van een vriendin en haar paard.
    Geen van beiden zijn model.
    licht was natuurlijk zonlicht, geen reflectieschermen of flitsers, enkel ik en mijn camera en statief.

graag jullie reacties om weer wat bij te leren.

Last edited by s_naesen; 7 juli 2010, 06:15.

Re: een meisje en een paard

waar zijn de foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door s_naesen Bekijk bericht
      fotos worden niet zichtbaar, ik zet al even de link neer en pas het asap aan.
      Hoe jij aan die adressen komt weet ik niet, maar het adres van een foto eindigt meestal op "jpg".
      Na wat sleutelwerk aan de formule kwam dit tevoorschijn:

Foto verwijderd.
      Last edited by Jos Vanhengel; 7 juli 2010, 12:20.
      Vriendelijke groet,

Jos

Comment

geen reflectieschermen of flitsers
        een van beide had je hier toch wel moeten gebruiken.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          een van beide had je hier toch wel moeten gebruiken.
          grt,bouk.
          Hey Bouk, bedankt voor je reactie.
          Ik apprecieer je mening, maar kan je me zeggen waarom en hoe ik hier moest reflecteren, op welk punt, waar je dat ziet aan de foto, etc...ik word namelijk mettertijd graag een slimme mens
          feedback mag altijd, graag met wat uitleg, zodat ik weer wat bijleer.

Comment

ik denk dat dat paard gaat schrikken van een reflectiescherm.

(zie de losgelaten koeien op de autostrade gisteren, die liepen in paniek weg van de zwaailichten van de politie)

Comment

Op de twee foto's is de rechterkant wat te donker omdat het onderwerp daar in de schaduw zit. Bij zon en zware schaduwen kan een reflectiescherm die schaduwen wat oplichten maar ik begrijp dat je zo'n scherm niet altijd bij de hand hebt. Een andere mogelijkheid is een invulflits gebruiken. Dwz, je zet je toestel op gedwongen flitsen. Meestal berekent je toestel zelf dan wel een mooi evenwicht tussen het zonlicht en het flitslicht. Met een geavanceerd toestel kan je de sterkte van het flitslicht aanpassen (lees: verminderen) want het is niet de bedoeling dat een foto bij daglicht er als "geflitst" uitziet. Een laatste mogelijkheid (als het kwaad al geschied is, zoals bij deze foto's) is een aanpassing te doen in een goed foto-bewerkingsprogramma. In Photoshop zijn er vele mogelijkheden om de donkere partijen van een foto wat helderder te maken. Maar dit gaat dan wel ten koste van een (soms klein) kwaliteitsverlies. Meer ruis bijvoorbeeld.

Compositorisch zou de tweede foto de beste zijn, ware het niet dat het paardenhoofd er jammer genoeg niet helemaal op staat. Op de eerste foto zijn de benen van het paard "afgesneden". Meestal is dit geen goed idee. Hetzelfde met afgesneden armen of handen bij mensenportretten. Gelukkig dat hier het been van het meisje er nog volledig opstaat. Je kiest best tussen ofwel een portret "ten voeten uit" ofwel een close-up zonder afgesneden ledematen, niet iets er tussenin want dat is noch vis noch vlees...

Storende objecten op de achtergrond vermijden (dat oranje ding rechts op de foto).

De zwart-wit omzetting is wat grijs en weinig contrastrijk maar het is uiteraard niet gemakkelijk om van een minder goed belichte foto een geslaagde zwart-wit versie te maken.

Altijd zorgen dat de ogen van dieren (en ook mensen) goed zichtbaar zijn. Twee zwarte vlekken als paardenogen zijn niet zo interessant.

Tenslotte : de eerste foto is teveel "geposeerd". Hij lijkt wel alsof het meisje denkt : "Zit ik zo goed? Ga je nu afdrukken?" De tweede foto oogt veel natuurlijker. Je ziet haar denken "Mijn paard, mijn beste vriend!"

Ziezo, een hele boterham, maar je vroeg feedback om bij te leren. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
              Last edited by Ludovicus; 7 juli 2010, 09:25. Reden: typo

Comment

Hey Bouk, bedankt voor je reactie.
                Ik apprecieer je mening, maar kan je me zeggen waarom en hoe ik hier moest reflecteren, op welk punt, waar je dat ziet aan de foto, etc...
                nou gewoon omdat de boel nu te donker is.
                vooral in het midden van de opname.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ludovicus Bekijk bericht
                  Op de twee foto's is de rechterkant wat te donker omdat het onderwerp daar in de schaduw zit. Bij zon en zware schaduwen kan een reflectiescherm die schaduwen wat oplichten maar ik begrijp dat je zo'n scherm niet altijd bij de hand hebt. Een andere mogelijkheid is een invulflits gebruiken. Dwz, je zet je toestel op gedwongen flitsen. Meestal berekent je toestel zelf dan wel een mooi evenwicht tussen het zonlicht en het flitslicht. Met een geavanceerd toestel kan je de sterkte van het flitslicht aanpassen (lees: verminderen) want het is niet de bedoeling dat een foto bij daglicht er als "geflitst" uitziet. Een laatste mogelijkheid (als het kwaad al geschied is, zoals bij deze foto's) is een aanpassing te doen in een goed foto-bewerkingsprogramma. In Photoshop zijn er vele mogelijkheden om de donkere partijen van een foto wat helderder te maken. Maar dit gaat dan wel ten koste van een (soms klein) kwaliteitsverlies. Meer ruis bijvoorbeeld.

Compositorisch zou de tweede foto de beste zijn, ware het niet dat het paardenhoofd er jammer genoeg niet helemaal op staat. Op de eerste foto zijn de benen van het paard "afgesneden". Meestal is dit geen goed idee. Hetzelfde met afgesneden armen of handen bij mensenportretten. Gelukkig dat hier het been van het meisje er nog volledig opstaat. Je kiest best tussen ofwel een portret "ten voeten uit" ofwel een close-up zonder afgesneden ledematen, niet iets er tussenin want dat is noch vis noch vlees...

Storende objecten op de achtergrond vermijden (dat oranje ding rechts op de foto).

De zwart-wit omzetting is wat grijs en weinig contrastrijk maar het is uiteraard niet gemakkelijk om van een minder goed belichte foto een geslaagde zwart-wit versie te maken.

Altijd zorgen dat de ogen van dieren (en ook mensen) goed zichtbaar zijn. Twee zwarte vlekken als paardenogen zijn niet zo interessant.

Tenslotte : de eerste foto is teveel "geposeerd". Hij lijkt wel alsof het meisje denkt : "Zit ik zo goed? Ga je nu afdrukken?" De tweede foto oogt veel natuurlijker. Je ziet haar denken "Mijn paard, mijn beste vriend!"

Ziezo, een hele boterham, maar je vroeg feedback om bij te leren. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Hey Ludovicus,

Bedankt voor de feedback. hier kan ik zeker verder mee!
                  't zal nog even duren voor dat alles goed gaat, maar hé, ben maar een amateurke he!

inderdaad jammer van het paard zijn neus, en de gedachte is juist, haar paard is tevens haar beste vriend

nogmaals bedankt voor de bijles!

Comment

Working...
                  X