Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Yellow

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Yellow

    nog wat macro's , genomen met de 40-150 zuiko met canon 500D close up lens
    mss nog vraagje erbij :
    krijg je met bovenstaande combinatie minder scherptediepte dan bij een echte macro lens ?





    Last edited by zomers; 22 juni 2010, 21:26.
    Het zijn de dwarsliggers die het spoor recht trekken

  • #2
    Re: Yellow

    't Zijn verdienstelijke foto''s, en 't is leuk dat je bij één onderwerp blijft en daarop doorwerkt. Ik blijf er echter bij, en heb dit in het verleden al herhaaldelijk gezegd... beginners beginnen vaak met bloemen, bij gebrek aan andere onderwerpen. Een bloem "schitterend" brengen is helemaal niet gemakkelijk.

    Op je vraag... de DOF-calculator, die je op internet vindt, kan je raadplegen, maar er is er geen voor combinaties van lenzen.
    Je vraag is dan ook moeilijk te beantwoorden. Het typische aan macrolenzen is dat je heel dicht bij je onderwerp kan, en je beeld 1:1 is.
    Scherptediepte bij éénzelfde toestel wordt bepaald door een combinatie van :
    - diafragma
    - afstand tot je onderwerp
    - brandpuntsafstand.
    Het zijn dan ook de drie dingen, die je naast het gebruikte toestel moet ingeven bij de DOF-calculator.

    Mvg

    Chris

    Comment


    • #3
      Re: Yellow

      Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
      't Zijn verdienstelijke foto''s, en 't is leuk dat je bij één onderwerp blijft en daarop doorwerkt. Ik blijf er echter bij, en heb dit in het verleden al herhaaldelijk gezegd... beginners beginnen vaak met bloemen, bij gebrek aan andere onderwerpen. Een bloem "schitterend" brengen is helemaal niet gemakkelijk.

      Op je vraag... de DOF-calculator, die je op internet vindt, kan je raadplegen, maar er is er geen voor combinaties van lenzen.
      Je vraag is dan ook moeilijk te beantwoorden. Het typische aan macrolenzen is dat je heel dicht bij je onderwerp kan, en je beeld 1:1 is.
      Scherptediepte bij éénzelfde toestel wordt bepaald door een combinatie van :
      - diafragma
      - afstand tot je onderwerp
      - brandpuntsafstand.
      Het zijn dan ook de drie dingen, die je naast het gebruikte toestel moet ingeven bij de DOF-calculator.

      Mvg

      Chris

      merci Chris voor de reactie
      die bloemen stonden toevallig op tafel dus ik dacht hmmmm
      ik begrijp dat ik me met deze inzendingen niet echt onderscheid maar ik tracht op deze manier wat op te bouwen...fouten van vorige keer herstellen enz...
      ik ga eens de DOF calculatie opzoeken want in deze 'technische' materie heb ik mij nog niet verdiept..
      wordt vervolgd
      Het zijn de dwarsliggers die het spoor recht trekken

      Comment


      • #4
        Re: Yellow

        heel mooi
        istelle

        Comment


        • #5
          Re: Yellow

          Heet je nu zomers en breng je geel, of heet je nu... omdat bloemen nu eenmaal zulke
          vreselijke ijdele krengen zijn, zijn ze ook vaak moeilijker dan gedacht. Ik heb er in ieder
          geval hier nog weinig aangetroffen zoals ze me in de natuur weten te verleiden met hun
          gespeelde verlegenheid, hun bonte plooirokjes en stengeltjes van puur jolijt. En laat er
          een zuchtje wind zijn, dan zie je ze dansen en knipogen en wuft naar je zwaaien.

          Comment


          • #6
            Re: Yellow

            Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
            Heet je nu zomers en breng je geel, of heet je nu... omdat bloemen nu eenmaal zulke
            vreselijke ijdele krengen zijn, zijn ze ook vaak moeilijker dan gedacht. Ik heb er in ieder
            geval hier nog weinig aangetroffen zoals ze me in de natuur weten te verleiden met hun
            gespeelde verlegenheid, hun bonte plooirokjes en stengeltjes van puur jolijt. En laat er
            een zuchtje wind zijn, dan zie je ze dansen en knipogen en wuft naar je zwaaien.
            mijn naam is idd Zomers, dat lijkt me toch beter dan Dhr. Yellow.
            dank je voor je reactie maar ik kan er niet echt uit opmaken wat je ervan vindt...en dat is voor elke ijdele mens toch belangrijk
            Last edited by zomers; 24 juni 2010, 18:15.
            Het zijn de dwarsliggers die het spoor recht trekken

            Comment


            • #7
              Re: Yellow

              Verdienstelijke reeks maar ik mis wat licht, als je een bloem mooi uitlicht (wat helaas niet eenvoudig is) ga ze zien dat de kleuren veel minder flets worden en de bloem gaat "stralen"

              Comment


              • #8
                Re: Yellow

                Oorspronkelijk geplaatst door zomers Bekijk bericht
                dank je voor je reactie maar ik kan er niet echt uit opmaken wat je ervan vindt...en dat is voor elke ijdele mens toch belangrijk
                Dat je je best hebt gedaan. Vandaar de moeite van het reageren. Maar dat ze (nog) niet
                kunnen tippen aan een bloem in de natuur. Of laat het me anders stellen: dat ze niet, of
                onvoldoende, kunnen ontroeren, begeesteren.
                Begrijp me niet verkeerd, het moet geen kopie zijn maar over voldoende zeggingskracht
                beschikken om die buiten even te doen vergeten. En dat dit zeer moeilijk is.

                Comment


                • #9
                  Re: Yellow

                  Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                  Dat je je best hebt gedaan. Vandaar de moeite van het reageren. Maar dat ze (nog) niet
                  kunnen tippen aan een bloem in de natuur. Of laat het me anders stellen: dat ze niet, of
                  onvoldoende, kunnen ontroeren, begeesteren.
                  Begrijp me niet verkeerd, het moet geen kopie zijn maar over voldoende zeggingskracht
                  beschikken om die buiten even te doen vergeten. En dat dit zeer moeilijk is.
                  ja, ik begrijp uw redenering. Het is niet makkelijk om direct een ultieme opname te maken.
                  Ik merk het ook aan mezelf...je wordt selectiever omdat je meer eisen aan jezelf oplegd. Dat zal wel een goede evolutie zijn zeker ?
                  We blijven doorzetten
                  Het zijn de dwarsliggers die het spoor recht trekken

                  Comment


                  • #10
                    Re: Yellow

                    Oorspronkelijk geplaatst door zomers Bekijk bericht
                    Ik merk het ook aan mezelf...je wordt selectiever omdat je meer eisen aan jezelf oplegd. Dat zal wel een goede evolutie zijn zeker ?
                    We blijven doorzetten
                    Dat is de spirit. En ooit komt de dag dat je die van buiten weet te benaderen, misschien
                    zelfs te overtreffen. De kunst is niet alleen dit te bereiken, maar er op de weg naartoe
                    van te genieten.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Yellow

                      zo, dan zijn we bij de essentie!

                      ciao
                      dz
                      Het zijn de dwarsliggers die het spoor recht trekken

                      Comment

                      Working...
                      X