Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zoon ziet zee

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Zoon ziet zee

Beginnende fotograaf. Onbewerkte foto met compactcamera (ik heb dus geen RAW). Dient deze foto bewerkt te worden en zo ja, hoe? Opmerkingen over de positie van de fotograaf of het onderwerp zijn ook welkom.

Diafragma f/2.7
    Focuslengte 5 mm
    ISO 100

Re: Zoon ziet zee

Beste,

Opletten voor het leeglopen van de zee ... Probeer er voor te zorgen dat de horizon van de zee recht blijft. Dit kan je eventueel nog eens proberen recht te zetten.
    Je gebruikt ook een groot diafragma 2.7. Hierdoor krijg je niet echt diepte in je foto.
    Ik vermoed dat je de uitgestrektheid van de zee wilde weergeven. Hiervoor werk je dus beter op een kleiner diafragma ( F getal moet je dus verhogen ).
    Hopelijks kan je hier al wat mee weg ?
    groeten,
    deka
    There is a crack in everything, that's how the light gets in. ( L. Cohen )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SunnyMoon Bekijk bericht

Beginnende fotograaf. Onbewerkte foto met compactcamera (ik heb dus geen RAW). Dient deze foto bewerkt te worden en zo ja, hoe? Opmerkingen over de positie van de fotograaf of het onderwerp zijn ook welkom.

Diafragma f/2.7
      Focuslengte 5 mm
      ISO 100
      ja, horizon even rechttrekken, want zo loopt de zee meteen leeg
      heb het zelf geprobeerd, maar perspectief klopt niet helemaal (zie een beetje tonvorming, waardoor de horizon wat bol staat...)

positie onderwerp, beter meer naar rechts(of jij een paar stappen naar links, he),
      je onderwerp staat nu te centraal, beter is te werken volgens de regel van derden:

verdeel je foto in 3 gelijke verticale en drie horizontale delen.
      de snijpunten zijn power points (trekken de aandacht).
      Probeer uw belangrijkste onderwerp op zo een power point te plaatsen.

Zet de horizon ook niet in het midden van uw foto maar op een derden-lijn.
      Voor compositietips, meer uitleg in volgend draadje:

http://forum.belgiumdigital.com/f20/...mpositie+regel
      Last edited by neleke; 31 mei 2010, 23:41.
      Fotografie is een middel om dingen weer te geven die iedereen kent zonder erop te letten.

Comment

Goede foto.
        horizon moet zeker niet recht voor mij.

hij staat niet alleen schuin, maar je hebt een grote sferische afwijking door de lens van de compactcamera.
        als je die softwarematig gaat corrigeren, krijg je weer een standaard fotootje.
        nu is de technische imperfectie juist leuk.

vergeet ook maar even die gulden snede.
        juist die knullige centrale plaatsing van het kind, is goed aan deze foto.

ik besef dat dit waarschijnlijk tegenstrijdige adviezen zijn voor een beginner.
        maar hou in het achterhoofd dat men best tegen de regels mag zondigen, als men weet waarom en hoe.
        misschien kan je dit dus als een lucky shot beschouwen ...

wat de nabewerking betreft: eventueel iets cyaan eruit halen en een weinig geel en rood erbij (klein beetje).

prachtige titel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
          Goede foto.

ik besef dat dit waarschijnlijk tegenstrijdige adviezen zijn voor een beginner.
          maar hou in het achterhoofd dat men best tegen de regels mag zondigen, als men weet waarom en hoe.
          dan moet er wel eerst iemand de regeltjes uitleggen,he...
          we hebben dus allebei ons deel gedaan
          Fotografie is een middel om dingen weer te geven die iedereen kent zonder erop te letten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door deka Bekijk bericht
            Hiervoor werk je dus beter op een kleiner diafragma ( F getal moet je dus verhogen )
            bij veel compactjes kan je diafragma niet echt instellen he

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SunnyMoon Bekijk bericht

Diafragma f/2.7
              Focuslengte 5 mm
              ISO 100
              1. Er zijn compactcamera's die wel de mogelijkheid bieden in RAW te trekken. Ik heb een Canon G11 en die kan dat. Er zijn er meer.
              2. Zorg ervoor te beschikken over een bewerkingsprogramma (Photoshop Elements (PSE) is niet al te duur).
              3. Over de horizon is al wat gezegd. Hij staat niet alleen scheef, hij is ook gebogen. Dat laatste is een camera/lens fout (te corrigeren met PSE). Zonder correctie is dat alleen te voorkomen door de horizon precies in het midden te houden.
              4. De foto is wat donker. Met PSE vat dat nog wat te verhelpen. Aan diafragma en sluitertijd te zien had je wellicht beter kunnen opnemen met een hoger ISO getal.
              5. Powerpoints zijn leuk als standaard en soms werkt het wel. Met PSE kan je een uitsnede maken waarbij je met dat soort dingen rekening kan houden.

Er valt nog meer te zeggen maar hieraan heb je voorlopig wel voldoende.
              Van waardering geniet ik.
              Van kritiek leer ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door neleke Bekijk bericht
                bij veel compactjes kan je diafragma niet echt instellen he
                Neleke,
                Kan inderdaad wel zijn, maar zag er laatst toch eentje waar je die mogelijkheid wel had.
                Zal dus wel afhankelijk zijn van welk toestel hier gebruikt werd.
                groeten,
                deka
                There is a crack in everything, that's how the light gets in. ( L. Cohen )

Comment

mening van een beginner voor een beginner... Misschien voor volgende gelijkaardige shot iets meer door de knieën gaan?: minder zand op de voorgrond en meer zee waar de zoon overheen kijkt . Toch mooie foto vind ik.
                  Nikon D90 - Nikor 18-105 VR

Comment

ALvast bedankt voor jullie reacties. De zee is niet bepaald het makkelijkste onderwerp om mee te starten. Door jullie kritische blik heb ik de horizon proberen recht te trekken en de kleuren aangepast. Echter lijkt de zee door zijn golven aan de andere kant leeg te lopen.... Ik gebruikte echter een hulplijn...

Dit is mijn resultaat:

Comment

Ik vind deze foto niet zo bijster, omdat de compositie niet klopt, het onderwerp staat centraal, je moet meer werken met 'de gulden snede'.
                      Als ik hem zou bewerken zou ik de 'Vibrance' wat hoger zetten zo zouden de kleuren wat beter uitkomen.
                      Misschien dat ik nog wel even tijd maken om hem zelf te bewerken.
                      Website[/CENTER]

Comment

Ik heb de foto bewerkt en de belichting wat aangepast.
                        Website[/CENTER]

Comment

Ik durfde niet goed meer licht toe te voegen, daar men hierboven zei "niet te veel"

Een andere beginnersvraag: zet ik een gelijkaardige foto onder dit topic of maak ik een nieuwe?

Comment

Working...
                          X