Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Deze reacties begrijp ik toch niet hoor, dat zijn toch geen scherpe foto's ?
Even de exif er bij nemen :
Camerafabrikant: NIKON CORPORATION
Cameramodel: NIKON D3000
Afbeeldingsdatum: 1899-12-30 00:00:00 +0100
Focuslengte: 150 mm (35mm equivalent: 225 mm)
Diafragma: f/4.0
Belichtingstijd: 0.017 s (1/60)
ISO-equivalent: 200
En dan zie ik focuslengte 150mm en 1/60, ok er is geflitst, en toch zijn dit foto's die last hebben van bewegingsonscherpte en te groot diafragma.
Uit de hand genomen ?
Deze reacties begrijp ik toch niet hoor, dat zijn toch geen scherpe foto's ?
Even de exif er bij nemen :
Camerafabrikant: NIKON CORPORATION
Cameramodel: NIKON D3000
Afbeeldingsdatum: 1899-12-30 00:00:00 +0100
Focuslengte: 150 mm (35mm equivalent: 225 mm)
Diafragma: f/4.0
Belichtingstijd: 0.017 s (1/60)
ISO-equivalent: 200
En dan zie ik focuslengte 150mm en 1/60, ok er is geflitst, en toch zijn dit foto's die last hebben van bewegingsonscherpte en te groot diafragma.
Uit de hand genomen ?
Dat deze niet 100 % scherp kan ik niet ontkennen.
Zijn wel vanaf statief genomen.
Welke instellingen nemen om zoiets tot een goed einde te brengen?
Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.
Op de eerste twee foto is er helemaal niets scherp. Misschien een kleiner diafragma gebruiken. Op de derde foto is duidelijk te zien dat het focuspunt duidelijk verkeerd ligt. Een stuk van het blad is scherp maar de druppel zelf helaas niet. Autofucus gebruikt?
Op de eerste twee foto is er helemaal niets scherp. Misschien een kleiner diafragma gebruiken. Op de derde foto is duidelijk te zien dat het focuspunt duidelijk verkeerd ligt. Een stuk van het blad is scherp maar de druppel zelf helaas niet. Autofucus gebruikt?
Manuele focus vanaf statief met auto diafragma en flits gezien het uur van opname en binnen.
Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.
Doe je opname in manuele stand, bepaal je diafragma en sluitersnelheid (minimaal 1/150 en zelfs korter om de actie te bevriezen) en regel de intensiteit van de flits naargelang.
Doe je opname in manuele stand, bepaal je diafragma en sluitersnelheid (minimaal 1/150 en zelfs korter om de actie te bevriezen) en regel de intensiteit van de flits naargelang.
Het eerste gedeelte van je uitleg vind ik gans normaal en begrijpelijk, alhoewel ik het niet heb gedaan, omdat de omstandigheden het niet toelieten , maar van dat flitsgebeuren snap ik helaas geen jota. Sorry.
Beginnersonwetendheid???
Het eerste gedeelte van je uitleg vind ik gans normaal en begrijpelijk, alhoewel ik het niet heb gedaan, omdat de omstandigheden het niet toelieten , maar van dat flitsgebeuren snap ik helaas geen jota. Sorry.
Beginnersonwetendheid???
Experimenteren, dat komt wel, was voor mij ook wat onbekend terrein. Je flits kan meer dan je denkt. Denk eraan dat je licht optimaal kan gebruiken door extra reflectie dmv een blad papier etc.
Experimenteren, dat komt wel, was voor mij ook wat onbekend terrein. Je flits kan meer dan je denkt. Denk eraan dat je licht optimaal kan gebruiken door extra reflectie dmv een blad papier etc.
Bedankt Zappa.
Was de mening toegedaan , als je je flits gebruikt, men altijd op 1/60 moest staan.
Heb wat proefjes gedaan en het wordt me een stuk duidelijker wat de mogelijkheden zijn.
Ik blijf oefenen. Bedankt voor de voorzet.
Toch nog een verwijzing naar foto 1.
Merken jullie dat er in de druppel drie flessen te zien zijn.
Uiteraard door de druppel wel op zijn kop.
Ik vind vooral die twee flessen wijn in de druppel op de eerste foto een leuk detail. Aangezien dit een klein detail is lijkt het mij logisch dat deze foto mooi scherm is Volgens mij is er scherm gesteld op de reflecties in de druppels ipv op de druppels zelf.
Comment