Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto's nemen binnenshuis

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• foto's nemen binnenshuis

Zaterdag trouwde mijn dochter. De hele dag was een professionele fotograaf aanwezig op het huwelijksfeest van mijn dochter, maar op het avondfeest wou ik toch zelf wat sfeerbeelden maken van het feest.
    Ik heb een Nikon Coolpix P90 toestel. Ik liet het toestel soms zelf automatisch de meest geschikte "scene" kiezen, soms zette ik hem helemaal op "automatisch" en soms koos ik zelf (via keuzeknop sluitertijd). De ISO-waarde stond standaard op 400.
    Zonder flits waren de foto's meestal een ramp, met flits waren ze soms beter, maar af en toe ook niet. Ofwel waren de foto's niet scherp (te trage sluitertijd), ofwel was er een oranje zweem over de hele foto (witbalans ?), ofwel waren ze onder- of overbelicht.
    Veel van de foto's die ik binnenshuis neem met mijn toestel, mislukken, terwijl foto's die ik buiten neem over het algemeen wel voldoening schenken.
    Natuurlijk ligt de oorzaak bij mezelf als klungelende amateur, maar ik lees toch ook van sommige anderen dat een Nikon Coolpix P 90 toestel niet ideaal is om binnen te fotograferen.
    Kan iemand mij eenvoudige tips geven ?
    Last edited by paddy8908; 10 mei 2010, 13:55.
    Ervaring is de som van je fouten.
    Nikon D7000 - Nikon 18-200 VR II - Nikon 50 1.8 - Nikon SB 910

Re: foto's nemen binnenshuis

Je grote probleem is: licht !
    Een gebrek aan dus.

Je flitser zorgt voor het nodige licht maar is niet krachtig genoeg om dat over een grote afstand te doen. Daarom dat foto's met flits wel beter waren maar niet voldoende.

Om meer licht binnen te halen kan je enkele dingen doen:

- langere sluitertijd -> hier ben je mee beperkt omdat te lange sluitertijd niet samen gaat met bewegende onderwerpen (en/of bewegende fotograaf)

- groter diafragma, dwz je diafragmagetal lager zetten. -> hier ben je mee beperkt door enerzijds je lens. Lichtsterke objectieven met f/2.8 of lager kosten meestal heel wat geld. Anderzijds krijg je weinig scherptediepte bij een groot diafragma. Met een f/1.4 kan je bij erg lage lichtomstandigheden nog foto's nemen maar dan heb je maar een klein gebied (in de diepte) wat scherp is.

- hogere ISO -> beperkt door de eigenschappen van je toestel (sommige toestellen gaan niet zo hoog met hun iso, bv. ISO800 en geven ook ruis op hoge ISO-waardes

Buiten heb je meestal massa's licht. Daarom zijn de foto's ook bijna altijd goed. Staat je toestel op volautomatisch dan zal die:
    * buiten:
    - lage ISO (100 of 200) -> geen ruis
    - korte sluitertijd (1/800ste seconde of sneller) -> geen bewogen foto's
    - kleinere lensopening (f/8 bv.) -> grotere scherptediepte = meer scherp op je foto.

* binnen
    - hoge iso (600 of 800) -> veel ruis
    - lange sluitertijd (1/50 seconde tot zelfs 1/2 seconde) -> "altijd" bewogen foto's
    - grote lensopening (f/3.6 bv.) -> kleine scherptediepte = snel ergens scherp waar het niet hoefde en onscherp waar nodig
    Last edited by nevermore; 10 mei 2010, 15:08.
    Canon EOS400D - Canon EF-S18-55mm - Canon EF50mm f/1.8 MkII - Sigma 18-125 f/3.8-5.6 OS HSM

Comment

Re: foto's nemen binnenshuis

Oorspronkelijk geplaatst door paddy8908 Bekijk bericht
      Zaterdag trouwde mijn dochter. De hele dag was een professionele fotograaf aanwezig op het huwelijksfeest van mijn dochter, maar op het avondfeest wou ik toch zelf wat sfeerbeelden maken van het feest.
      Ik heb een Nikon Coolpix P90 toestel. Ik liet het toestel soms zelf automatisch de meest geschikte "scene" kiezen, soms zette ik hem helemaal op "automatisch" en soms koos ik zelf (via keuzeknop sluitertijd). De ISO-waarde stond standaard op 400.
      Zonder flits waren de foto's meestal een ramp, met flits waren ze soms beter, maar af en toe ook niet. Ofwel waren de foto's niet scherp (te trage sluitertijd), ofwel was er een oranje zweem over de hele foto (witbalans ?), ofwel waren ze onder- of overbelicht.
      Veel van de foto's die ik binnenshuis neem met mijn toestel, mislukken, terwijl foto's die ik buiten neem over het algemeen wel voldoening schenken.
      Natuurlijk ligt de oorzaak bij mezelf als klungelende amateur, maar ik lees toch ook van sommige anderen dat een Nikon Coolpix P 90 toestel niet ideaal is om binnen te fotograferen.
      Kan iemand mij eenvoudige tips geven ?
      Forumreglement Sticky Beginnershoek

Lees eerst aandachtig het Forumreglement waarvan dit sticky onderdeel uitmaakt.

In dit forum kun je als beginnende fotograaf je eerste foto's plaatsen. Ook een foto waarvan je niet echt tevreden bent maar welke je toch graag wil laten zien kun je hier kwijt.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Working...
      X