Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sophia Diksmuide 02/05/10.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sophia Diksmuide 02/05/10.

Hoewel ik geen accreditatie heb, was het toch mogelijk om foto's in de 4AD te nemen.(er werd niet op gecontroleerd)

Aangezien het zitplaatsen waren, kon ik niet van positie veranderen of vlakbij t podium komen. Ik wou ook niemand storen.

Ik heb ook niet gigantisch veel foto's genomen, maar de meesten waren wel ok qua belichting.

Op deze foto's is bijna niets bewerkt, enkel een beetje lichter gemaakt en verkleind.

Ivm Sophia kan ik niet objectief zijn, maar dit vind ik wel mooie foto's.

t Is al een wonder dat ik er geraakt ben (150 km van huis) want de dag erna begaf mijn auto het. Ik zal nog maar even wachten om een Canon 5D mark II te kopen...

Wat vinden jullie er van ?

t Meeste is op Iso 800 genomen, een paar om 1600. Ik heb mijn 50 mm f 1.8 gebruikt voor de meeste foto's, maar ook mijn 135 mm f2.

Last edited by johan de man; 4 mei 2010, 12:16.
    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Re: Sophia Diksmuide 02/05/10.

Bij de 2de zit de scherpte wat te ver naar voren. Met de 135mm op 2.0?
    kleine DOF, en hij ligt te ver naar voren. Mss. beter wat kleiner diafragma genomen?
    Of was er zo weinig licht? Welke sluitertijden,... (de exifs dus)?

Moment en beelduitsnede van opnames is wel ok, net als de belichting.
    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
    www.musicinframe.be

Comment

Eerste foto : Iso 800, 50 mm, 1/160 sec , f 3.2

Tweede foto : Iso 800, 135 mm, 1/200 sec, f 2.5

Op de micro was veel mooi wit licht, maar daarachter was het vrij donker. Robin was ook even pikzwart gekleed als de achtergrond.

t Probleem was dat ik op de eerste rij zat, en ik geen zin had om recht te staan, op de grond te kruipen, me in alle mogelijke posities te wringen enz omdat niemand anders dat deed.

t Was ook een intiem, akoestisch concert, dus ik wou de andere bezoekers niet storen.

Uiteindelijk heb ik niet lang en niet veel gefotografeerd.

Als in de laatste foto de zanger even scherp had moeten zijn als de micro, had ik me tot tegen het podium moeten manoevreren en daar had ik zoals gezegd, geen zin in.

Ik heb ook foto's waar Robins gezicht scherp is, en de micro niet, en dat vond ik storender...

Uiteindelijk ben ik wel tevreden met het resultaat. Een 5D Mark II wordt de volgende aankoop, en dan worden mijn foto's mogelijk beter, zeker in de hoge Iso. Mijn 500D kan ik altijd nog gebruiken voor foto's buiten of op reis (lekker licht).

Ik ben maar een fan die een herinnering wil van een goed concert. Ik ga het zeker niet doen als bijverdienste, laat staan naar Milk Inc of Tokio Hotel zien :-)

Bedankt Yourt voor je constructieve bijdrage.
      Last edited by johan de man; 4 mei 2010, 15:35.

Comment

"Ik heb ook foto's waar Robins gezicht scherp is, en de micro niet, en dat vond ik storender... "

hier zou ik wat meer over willen lezen.

Comment

Johan, je zegt hier toch iets wat niet klopt.

Je zegt dat je dichter moet komen om in de laatste foto de zanger even scherp te krijgen als de micro. Dat is onzin. Sorry. Je hebt gewoon verkeerd scherp gesteld. Kan snel gebeuren als de artiest veel beweegt, zeker bij een groot diafragma.

Bij de eerste foto ligt de scherpte ook niet echt optimaal. Naar mijn aanvoelen is er ook iets teveel lege ruimte links. Gezien de richting van de gitaar zou ik op zo'n moment opteren om de zanger meer links in beeld te plaatsen.

Vooral blijven oefenen en kritisch zijn voor jezelf. Verberg je niet achter vage uitvluchten als er iets mis is met een foto. Zoek uit wat er mis ging en onthou dat. Zou bouw je ervaring op en zal de kwaliteit zeker vooruit gaan.

De 5D zal zeker ruisvrijere beelden geven bij hoge iso, maar o zo belangrijk, veel belangrijker zelfs is de compositie en techniek bij fotograferen, want ongeacht het toestel is het steeds diegene achter de camera die het verschil maakt.

Dit is zeker geen kritiek om kritiek te geven, enkel mijn persoonlijke mening en een poging om je na te laten denken over hoe je beter kunt worden. Ik doe dat ook elke keer als ik terug kom van een shoot. Want ik weet dat het altijd beter kan...
          Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

Comment

Dank u !

Ik zeg ook niet dat dit perfecte foto's zijn, maar toch al beter dan de eerste concertfoto's die ik nam.

Ik leer altijd nog bij, maar ik heb mijn toestel nog maar een goed half jaar.

Ik ben geen concertfotograaf in bijberoep, maar een fan die foto's neemt als aandenken.

t Zijn in ieder geval de beste concertfoto's van deze tournee die tot nu toe op de fanpagina van Sophia staan.

Comment

Ik heb wel altijd een groot diafragma gebruikt omdat het donker was, da's waar.

Ik had ms een kleiner diafragma kunnen gebruiken om een groter gebied scherp te stellen, maar dan had ik langere sluitertijden gehad, en dus beweging van de hand van de artiest, en daar hou ik niet van.

Uiteindelijk heb ik niet zoveel foto's genomen.

Als ik thuiskom, bekijk ik ook altijd mijn foto's en kan ik meer dan de helft weggooien.
              En ik probeer ook bij te leren van de Exifs.

Ik leer ook nog altijd enorm veel bij, zelfs stomme dingen.

Concertfotografie kan ik ook niet elke dag oefenen spijtig genoeg.

Comment

Working...
              X