Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat doe ik verkeerd?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wat doe ik verkeerd?

Hey,

Ik heb sinds enkele dagen mijn eerste fototoestel (panasonic Lumix DCM-FZ8). Eerst ging alles heel vlot en was alles mooi (door het gebruik van die beginnersfunctie) maar men zei me dat ik daar zo snel mogelijk moest van af stappen en zo zelf de waarden leren instellen.

Zo gezegd zo gedaan, eerst zei men mij dat ik op de "P" modus van mijn fototoestel moest leren, dan zei men mij dat ik op een andere modus moest leren... dus ik weet het zelf niet echt meer. Maar ik probeer zo wat vanalles. Met onderstaand resultaat. Ik moet wel zeggen dat deze foto vanop ongeveer 3-4 meter genomen is, zonder de bedoeling er echt een prachtfoto van te maken.

Maar ik heb vooral een probleem met trillingen tegen te gaan. Op de meeste foto had ik wat teveel bewogen. En voor zo'n simpele foto kan ik toch niet elke keer een statief gebruiken?

Deze foto is getrokken met volgende waarden (handig dat ik dit in Picasa kan zien )
    0.6s
    Focuslengte: 54.2mm
    (35mm equivalent: 325mm)
    6.3f
    ISO: 100

Ik vind dat de kleuren niet zijn wat ze moeten zijn, en ook de achtergrond mocht iets waziger.. wanneer ik dit in beginnersmodus doe is dit makkelijk en perfecter.. Maar zoals ik al zei, ik ben een beginner en hoop hier tips of links te krijgen

Bedankt op voorhand!!
    Nikon Z7ii + NIKKOR Z 24-70mm F/4.0 S + Tamron 70-200mm F/2.8 | Semi-professioneel | https://500px.com/deefken
    |Twitter: Deefken |Facebook : Creativision | Instagram | Tips zijn welkom!

Re: Wat doe ik verkeerd?

Het zit 'm waarschijnlijk vooral in je sluitertijd. 0,6 sec uit de losse hand vraagt om bewogen foto's. Ikzelf, en waarschijnlijk vele anderen hier, werk vooral op de A (of Av) Stand.
    In jouw geval zou ik ook voorstellen je Iso op te krikken. Een hogere ISO zorgt bij hetzelfde diafragma voor een kortere sluitertijd.

Zeker de handleiding van de camera lezen (en vooral veel oefenen). Voor mij was het in het begin ook allemaal Chinees, die A, M, P standen...

Ik zou voorstellen je ISO eens op 400 (evt 800) te zetten. (LET WEL OP DE RUIS)
    en je camera op A-stand te zetten een een diafragma van f4 (hoofd scherp, achtergrond minder scherp) of f8 (alles lekker scherp) te nemen. Ook niet te veel inzoomen. Je sluitertijd zou toch rond de 1/250 sec moeten liggen wil je uit de losse hand schieten.

Ga ook eens plat op je buik liggen om zo een andere compositie te krijgen.

Al bij al. Veel oefenen, af en toe eens vloeken...
    Maar zodra je het een beetje onder de knie begint te krijgen zal je merken dat fotografie veel meer is dan alleen maar op een knopje te drukken. En wedden dat je het dan nog veel leuker zal vinden ?

veel succes

grt,
    Raf

PS: Als er mensen een andere mening zijn toegedaan qua instellingen, of ik zit ergens compleet fout, gelieve dit te melden (ben zelf ook nog een redelijke beginner )
    Alpha 100 | 17-70mm 4.5-5.6 | 75-300mm 4.5-5.6 | Minolta 50mm 1.8 | Tamron 17-50mm 2.8 | Metz Mecablitz 48 AF-1

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door D_Reamzzz Bekijk bericht
      Het zit 'm waarschijnlijk vooral in je sluitertijd. 0,6 sec uit de losse hand vraagt om bewogen foto's. Ikzelf, en waarschijnlijk vele anderen hier, werk vooral op de A (of Av) Stand.
      In jouw geval zou ik ook voorstellen je Iso op te krikken. Een hogere ISO zorgt bij hetzelfde diafragma voor een kortere sluitertijd.

Zeker de handleiding van de camera lezen (en vooral veel oefenen). Voor mij was het in het begin ook allemaal Chinees, die A, M, P standen...

Ik zou voorstellen je ISO eens op 400 (evt 800) te zetten. (LET WEL OP DE RUIS)
      en je camera op A-stand te zetten een een diafragma van f4 (hoofd scherp, achtergrond minder scherp) of f8 (alles lekker scherp) te nemen. Ook niet te veel inzoomen. Je sluitertijd zou toch rond de 1/250 sec moeten liggen wil je uit de losse hand schieten.

Ga ook eens plat op je buik liggen om zo een andere compositie te krijgen.

Al bij al. Veel oefenen, af en toe eens vloeken...
      Maar zodra je het een beetje onder de knie begint te krijgen zal je merken dat fotografie veel meer is dan alleen maar op een knopje te drukken. En wedden dat je het dan nog veel leuker zal vinden ?

veel succes

grt,
      Raf

PS: Als er mensen een andere mening zijn toegedaan qua instellingen, of ik zit ergens compleet fout, gelieve dit te melden (ben zelf ook nog een redelijke beginner )
      amai amai! Bedankt voor je zeeeer nuttige reactie! dat is teminste de mensen helpen sie Ik zal dit zeker en vast een proberen ! Nu heb ik teminste toch al een beeld op welke stand moet fotograferen en welke waarden ik kan gebruiken! Ik test het zeker even uit!
      Nikon Z7ii + NIKKOR Z 24-70mm F/4.0 S + Tamron 70-200mm F/2.8 | Semi-professioneel | https://500px.com/deefken

Comment

even een kleine opmerking... zou het kunnen dat in de A modus de sluitertijd niet kan ingesteld worden?

ps: in A modus zet hij de sluitertijd op 1/10 maar wanneer ik in M modus uw instellingen gebruik (ISO 400, sluitertijd 1/250, f4) dan is mijn scherm zo goed als zwart
        Last edited by den_deef; 3 mei 2010, 11:58. Reden: bijkomende opmerking

Comment

Klopt, in de A mode (aperture) kan je enkel de grootte van het diafragma bepalen, de camera bepaald voor u de sluitertijd. Net andersom in de T mode (of op andere merken ook soms de Sv mode).

Uw foto lijkt me ook onderbelicht, iets wat binnenhuis nogal eens een probleem is als je geen goede flits hebt.
          Misschien kan je proberen om de ISO waarde een beetje te verhogen in dit geval.
          Canon EOS 550D + EF-S 18-55mm IS + EF-S 55-250mm IS + EF 50mm f/1.8 MKII + Metz Mecablitz 58 AF-1 en Panasonic Lumix DMC-TZ5 compactje

Comment

op 50mm, kun je bij een redelijk stilzittend model wel proberen om op sluitertijd 1/50 te trekken, alnaargelang de vastheid van je hand. Bij mij lukt 1/30 ook nog aardig bv.

Je probeert binnen (waar het vrij donker is) te trekken zonder flits. Dan heb je al een lichtsterke lens nodig om dit zonder flits te kunnen oplossen.
            Ofwel schroef je je ISO zo hoog je kunt, maar dan krijg je wel ruis.
            Ofwel doe je het diafragmagetal ook zo laag mogelijk.
            Ofwel doe je je sluitertijd zo lang mogelijk (maar dan ook net niet te lang zodat je geen bewegingsonscherpte krijgt).

Je kunt de drie ook combineren natuurlijk.
            Al doende leert men...

Flickr

Comment

Ok das goed! Ik ga al deze tips zeker en vast eens uitproberen!

Aan het lezen en dergelijke van allemaal theorie heb ik niet zoveel. Vandaar dat ik een eigen voorbeeld post, en daar dan correcties van jullie op vraag. Is dit de goeie manier? De theorie weet ik ongeveer al wat dus ik weet direct waarover jullie spreken... maar zo uit mezelf zeggen van laat ik deze foto eens op die en die waarde nemen, dat is niet echt iets voor mij..

bedankt al!

Comment

vermits je digitaal trekt heb je de luxe om veel uit te proberen. Maal dezelfde foto eens met verschillende instellingen en bekijk de verschillen op je computer. Door veel te oefenen en uit te proberen en natuurlijk ook dankzij de hulp van de slimmeriken hier leer je op den duur wel zelf de instellingen bepalen. Maar fotografie is nu eenmaal geen simpele hobby, daar ben ik ook al achter gekomen
                Without a good eye no good photographs. But without good hands no photography at all.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KatrienD Bekijk bericht
                  vermits je digitaal trekt heb je de luxe om veel uit te proberen. Maal dezelfde foto eens met verschillende instellingen en bekijk de verschillen op je computer. Door veel te oefenen en uit te proberen en natuurlijk ook dankzij de hulp van de slimmeriken hier leer je op den duur wel zelf de instellingen bepalen. Maar fotografie is nu eenmaal geen simpele hobby, daar ben ik ook al achter gekomen
                  hehe das waar! Maar kvin dat het telkens leuker en leuker begint te worden Ik kan inderdaad ook gewoon eens met verschillende instellingen dezelfde foto nemen.. bedankt! De hulp van de slimmeriken hier zal ik inderdaad nodig hebben

Comment

De eerste fout die je gemaakt hebt is: vergeten het forumreglement te lezen: KLIK!
                    Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                      De eerste fout die je gemaakt hebt is: vergeten het forumreglement te lezen: KLIK!
                      Sorry maar ik kan me niet zo inbeelden wat ik juist verkeerd doe ivm het forum

Comment

Als je op de A-stand werkt, bepaalt de camera zelf de sluitertijd. Die kan je dan door middel van je ISO aan te passen verlengen of verkorten.

Op de M stand moet je alles zelf instellen en kan het dus voorkomen dat een foto helemaal zwart wordt (zoals in jouw geval)

Je moet altijd in het achterhoofd houden dat het diafragma, de ISO waarde en de sluitertijd als het ware één geheel vormen. Als je één van de drie aanpast, dan gaan de anderen zich ook aanpassen. Daarom kiezen vele fotografen ervoor om in de A-stand te werken en de berekening van licht aan de camera over te laten. Licht kan je altijd nog compenseren door over-of onder te belichten. Op de A-stand bepaal je het diafragma, en daarmee dus de scherptediepte, wat voor veel fotografen de prioriteit vormt.

Het kan natuurlijk geen kwaad om volledig manueel te werken, maar zoveel kaas heb ik er tot nu toe ook nog niet van gegeten.

grt,
                        Raf
                        Alpha 100 | 17-70mm 4.5-5.6 | 75-300mm 4.5-5.6 | Minolta 50mm 1.8 | Tamron 17-50mm 2.8 | Metz Mecablitz 48 AF-1

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door D_Reamzzz Bekijk bericht
                          Als je op de A-stand werkt, bepaalt de camera zelf de sluitertijd. Die kan je dan door middel van je ISO aan te passen verlengen of verkorten.

Op de M stand moet je alles zelf instellen en kan het dus voorkomen dat een foto helemaal zwart wordt (zoals in jouw geval)

Je moet altijd in het achterhoofd houden dat het diafragma, de ISO waarde en de sluitertijd als het ware één geheel vormen. Als je één van de drie aanpast, dan gaan de anderen zich ook aanpassen. Daarom kiezen vele fotografen ervoor om in de A-stand te werken en de berekening van licht aan de camera over te laten. Licht kan je altijd nog compenseren door over-of onder te belichten. Op de A-stand bepaal je het diafragma, en daarmee dus de scherptediepte, wat voor veel fotografen de prioriteit vormt.

Het kan natuurlijk geen kwaad om volledig manueel te werken, maar zoveel kaas heb ik er tot nu toe ook nog niet van gegeten.

grt,
                          Raf
                          amai amai ^^ die uitleg is zeer duidelijk ik hoopte al een beetje dat jullie dat lieten berekenen want om dat zomaar te weten... heel straf Maar vanaf nu ga ik dus in A modus fotograferen en hopelijk zo prachtige foto's maken

voor meer te weten waar ik moet op letten bij foto's snachts buiten en/of 'savonds binnen start ik best een nieuw topic zeker?

Comment

welke stand je kiest hangt toch wel af van wat je wil fotograferen. Bij bewegende onderwerpen kies ik eerder zelf mijn sluitertijd en laat de camera mijn diafragma bepalen. Wil ik zelf invloed op de scherptediepte uitoefenen, dan kies ik het diafragma.
                            Without a good eye no good photographs. But without good hands no photography at all.

Comment

Als startende vindt ik persoonlijke deze site er handig om als naslag te gebruiken. Veel informatie die je zoekt is hier te vinden.

Comment

Working...
                              X