Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

paardenbloem (makro)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• paardenbloem (makro)

hallo

drie keer dezelfde paardenbloem
    na het bloeien zijn de meeste bloemen voor weg te gooien, maar dit vond ik toch te mooi om te laten staan
    en photoshop en zo heb ik allemaal niet, geen geld meer, en mijn computer zou toch maar crashen, ik weet niet dat jullie het mooi vinden, maar ik vind ze goed, en dat is het belangrijkste

geniet van het zonnige weekend
    groetjes pieter
    Nikon D7200 + Nikon D3000 + Canon TX

Re: paardenbloem (makro)

Heel knap, hoe je door de lichtgevende puntjes tot in de kern kan kijken
    Mooie DOF en scherpte...
    Probeer misschien je onderwerp iets minder centraal te zetten, maakt het beeld nog interessanter.
    En misschien je witbalans eens nakijken, want er zit een kleurzweem (magenta?) over de foto's.
    Maar sowieso mooi werk

Grtz,
    Peter
    Canon EOS 550D - Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II VC - Canon EFS 55-250mm - Tamron 90mm f/2.8 DI Macro 1:1

Comment

'k volg de comments en tips van Gilpet71.
      Maar in dit geval kan een centrale compo ook wel, maar dan best wel je bloem helemaal centraal in de compo plaatsen (streven naar symmetrie)
      Let ook op bij bvb #2: die raakt bovenaan het kader en onderaan heb je nog ruimte.
      Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
      "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

merci voor de tips

bij foto twee was hij ingekaderd evenveel boven als onder
        maar ik beef zo hard met mijn handen, dat je dus zoiets krijgt
        ik weet het: gebruik statief en afstandsbediening
        maar ik het niet bij

hoe kan ikzelf nu nog witbalans aanpassen? ik heb niks à la photoshop of zo

ik heb enkel nikon capture nx2, maar daar moet ik eens moeite insteken om te zien wat je allemaal kan

groetjes

Comment

Mooie reeks!
          Canon EOS 550D + EF-S 18-55mm IS + EF-S 55-250mm IS + EF 50mm f/1.8 MKII + Metz Mecablitz 58 AF-1 en Panasonic Lumix DMC-TZ5 compactje

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gilpet71 Bekijk bericht
            Heel knap, hoe je door de lichtgevende puntjes tot in de kern kan kijken
            Mooie DOF en scherpte...
            Probeer misschien je onderwerp iets minder centraal te zetten, maakt het beeld nog interessanter.
            En misschien je witbalans eens nakijken, want er zit een kleurzweem (magenta?) over de foto's.
            Maar sowieso mooi werk

Grtz,
            Peter
            hey
            een magenta? is dat de kleur tussen rood en blauw?
            witbalans, is dat eigenlijk de grafiek die je ziet op je historgram?

groetjes pieter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lauwers1982 Bekijk bericht
              een magenta? is dat de kleur tussen rood en blauw?
              Ja, Magenta verkrijg je als je rood en blauw in gelijke hoeveelheid mengt

witbalans, is dat eigenlijk de grafiek die je ziet op je historgram?
              Nee. De witbalans is de instelling die ervoor zorgt dat je sensor de kleuren correct interpreteert met als referentie het wit.
              Simpel uitgelegd: Iets dat wit is, verschilt eigenlijk van kleur (wijkt af van het echte witte) afhankelijk van het soort licht dat erop valt. Onze ogen in samenwerking met de hersenen die weten dat zoiets wit moet zijn corrigeren dat zodat we een wit blad in de meeste omstandigheden ook als wit beschouwen. Een sensor heeft die 'intelligentie' niet en daarom moeten we de sensor kenbaar maken onder welke lichtomstandigheden we de foto gaan nemen zodat de camera de juiste correctie kan doorvoeren, zodat wit ook wit lijkt.

Indien je de fotos is RAW formaat neemt, ipv in JPG kun je de witbalans nadien wel makkelijker aanpassen in nabewerkingsprogrammas zoals PhotoShop of Nikon Capture NX.

Het histogram in je toestel (of in de nabewerkingsprogrammas geven je een idee over je gehele belichting (en mogelijks per kanaal RGB)
              Op de horizontale as vind je de helderheidswaarde, van links 0 (vb toegelopen zwart) tot rechts 255( vb overbelicht wit)
              Op de vertikale as vind je in verhouding hoeveel pixels er die helderheidswaarde hebben.
              Let wel: je moet nog steeds een histogram correct lezen, dit in verhouding tot wat je fotografeert. Een zelfde histogram kan voor een correct belichte foto en voor een totaal verkeerd belichte foto toch identiek zijn

Een van uw fotos wat aangepast
              (KLIK)
              Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...

Comment

ok, thanks

dus best fotos nemen in raw?

groetjes

Comment

dus best fotos nemen in raw?
                  RAW (Bij Nikon het NEF-formaat genoemd) geeft je de ruwe data wat je de meeste ruimte geeft om zelf te gaan nabewerken, maar dan moet je dat ook doen.
                  JPG is een reeds door de camera nabewerkte foto.
                  Beide hebben voor en nadelen

Comment

mooie laatste.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door saphi Bekijk bericht
                      RAW (Bij Nikon het NEF-formaat genoemd) geeft je de ruwe data wat je de meeste ruimte geeft om zelf te gaan nabewerken, maar dan moet je dat ook doen.
                      JPG is een reeds door de camera nabewerkte foto.
                      Beide hebben voor en nadelen
                      hey
                      je kan bij nikon toch ook de twee nemen te samen he?
                      dus als je een foto maakt dat er twee bestandjes worden opgeslagen op je kaart? of heb ik het verkeerd voor?
                      dan heb ik toch direct mijn jpeg bestand en voor later mijn raw als ik mij achter de pc een beetje wil bezig houden

groetjes

Comment

je kan bij nikon toch ook de twee nemen te samen he?
                        Dat is correct

Comment

en photoshop en zo heb ik allemaal niet, geen geld meer
                          Gimp downloaden.

Comment

is dat à la photoshop?

neemt dat veel plaats in op je pc?

groetjes pieter

Comment

is dat à la photoshop?
                              ja, je kan er in grote lijnen dezelfde bewerkingen mee doen.

neemt dat veel plaats in op je pc?
                              Neen, de installer voor Windows is 17,4 MB. Uitgepakt zal het waarschijnlijk wel iets groter zijn maar zeker niet in de grootteorde van een pakket als PS.

Ik wil hier wel deze topic niet vullen over Gimp. Zoek eens even rond er zijn vast nog heel wat Gimp gebruikers op dit forum

Comment

Working...
                              X