Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Aanpassing: Ja een hoger F-getal geeft je een groter gebied scherp.
Last edited by saphi; 22 maart 2010, 17:06.
Reden: aanpassing toevoeging
Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,... "Casu Consulto - Modo Fac"
Ik heb de foto met f4 genomen en belichtingsduur 1/160 , moet ik dan beter een hoger getal nemen ? of hoe kan ik dit verbeteren ?
tja dat hangt ook af van wat voor lens je gebruikt.
als je een echte Macrolens neemt, krijg je een ander effect dan met een kitlens of een Bridge.
geef eens je exif, misschien is daar wat uit te halen.
grt,bouk.
Ik heb onlangs een tamron AF 90 mm f2/8 macro gekocht en mijn toestel is een Canon EOS 450D.
Aangezien ik mijn exif data hier niet in gekopieerd krijg, typ ik ze maar over.
(Ben overgeschakeld van PC naar Mac en heb nog niet alles onder de knie)
f 4.0
1/160
spotmeting
ISO 100
geen flits
Er word soms gereageerd op instellingen zonder dat ik iets van gegevens zie.
Kan dat bij sommigen wèl opgezocht worden en bij mij bv niet ?
mvg
fabke
Een expert is iemand die binnen een beperkt vakgebied alle mogelijke fouten heeft gemaakt.
mvg
fabke
Sommige bewerkings programma's wissen de EXIF gegevens uit je foto, andere niet.
Ik vermoed dat je 'bewerking' voor je kadertje de EXIFs uit de foto niet meeneemt bij het wegschrijven.
Indien ze er nog inzitten kunnen we die makkelijk onmiddelijk zien met een tooltje zoals bvb 'opanda'
Met een 90mm en een F4, gefotografeert vanop ongeveer 1m het je slechts 2cm scherptediepte, met F11 heb je al ongeveer 5cm.
Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,... "Casu Consulto - Modo Fac"
bedankt saphi ga dit zeker uitproberen heb altijd nogal de neiging om een klein f-getal te nemen omdat ik graag die wazige achtergrond heb ....
Graag gedaan. Denk dat iedereen graag die wazige achtergrond heeft. Maar bij macro van relatief 'grote' of uitstekende onderwerpen, getrokken vanop korte afstand is een klein F-getal niet evident. Vanop korte afstand getrokken (vb 50cm) op een F2.8 kun je dus scherptegebieden hebben van slecht 1-2mm.
Wat soms gedaan wordt in macrofotografie is meerdere fotos maken van een zelfde onderwerp, maar steeds de focus ietsje verder nemen zodat je steeds een ander stuk van je onderwerp scherp hebt, om nadien van al die foto's één foto te maken. De exacte term van dit process ontsnapt me nu even
ik vind de foto alleszins geslaagd, zeker als je nog maar pas met dat objectief werkt.
Al moet ik toegeven dat ik nog niet veel van fotografie ken :-)
Een ander vraagje ... ik lees dat jij met Mac werkt?
Wel, ik ook. Hoe krijg jij je foto's op het forum?
Ik begrijp daar niks van :-)
Grts,
Roel
Eerst en vooral je foto verkleinen naar max 900 pixels en het bestand mag niet groter zijn dan 400 Kb, maar dat wist je hoogstwaarschijnlijk al.
Ik doe dit met photoshop, bij afbeeldingsgrootte verklein ik naar 900 px en daarna doe ik : opslaan voor web en apparaten, daarin kan ik zien hoe groot mijn foto nog is, ik probeer hier zo maximaal mogelijk te gaan zonder de 400 Kb te overschrijden.
Hierna open ik www.tinypic.com hier kan je de verkleinde foto zoeken op je computer.
Als die gedownload is copieer je de link die staat bij IMG-code voor forums & berichtenforums.
Hier in de beginnershoek klik je links boven op "nieuw onderwerp" en in het venster dat dan opent kun je tekst zetten, maar daarboven heb je een "geel landschapje", als je hierop klikt krijg je een venstertje om je link van tinypic in te plakken.
Het is een hele uitleg maar het duurt allemaal niet lang hoor, je hebt dit snel onder de knie, ik ben ook nog maar van vorige week bezig.... dus .... misschien doe ik het ook allemaal niet volgens het boekje maar mijn foto verschijnt toch .... succes ermee !!
mvg, hopelijk heb je hier wat aan,
fabke
Een expert is iemand die binnen een beperkt vakgebied alle mogelijke fouten heeft gemaakt.
Graag gedaan. Denk dat iedereen graag die wazige achtergrond heeft. Maar bij macro van relatief 'grote' of uitstekende onderwerpen, getrokken vanop korte afstand is een klein F-getal niet evident. Vanop korte afstand getrokken (vb 50cm) op een F2.8 kun je dus scherptegebieden hebben van slecht 1-2mm.
Wat soms gedaan wordt in macrofotografie is meerdere fotos maken van een zelfde onderwerp, maar steeds de focus ietsje verder nemen zodat je steeds een ander stuk van je onderwerp scherp hebt, om nadien van al die foto's één foto te maken. De exacte term van dit process ontsnapt me nu even
Ik denk dat je "stacking" bedoeld. Mijn vriendin, hier Tullep op BD gebruikt deze methode en heeft me er al over verteld. Zij zal me misschien wel eens helpen hiermee. Ik heb echter alleen photoshop voor Mac om mijn foto's te bewerken en zij heeft hier een speciaal programma voor om die foto's samen te brengen.
Weet u misschien een programma voor mac hiervoor ?
alvast bedankt voor alle hulp
fabke
diene link verplaatsen "IMG" lukt me niet.
Ik krijg die niet versleept ...???
En als ik in photoshop naar 400KB ga heb ik nog ongeveer 450 px ... wat veel ruis en dergelijke geeft. Is dat normaal?
Ik heb onlangs een tamron AF 90 mm f2/8 macro gekocht en mijn toestel is een Canon EOS 450D.
Aangezien ik mijn exif data hier niet in gekopieerd krijg, typ ik ze maar over.
(Ben overgeschakeld van PC naar Mac en heb nog niet alles onder de knie)
f 4.0
1/160
spotmeting
ISO 100
geen flits
mvg
fabke
Voor een mooiere dof neem je best f/2.8.
Grtz, RF
Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.
Comment