Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

CA met 17-40L

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• CA met 17-40L

Kunnen andere gebruikers van de 17-40l even bevestigen of de hoeveelheid CA in onderstaande foto's ongeveer normaal is? Het lijkt mij meer dan bij mijn oude kit lens 18-55is te zijn. Foto's zijn bijna onbewerkt raw formaat (alleen autowitbalans) en links of rechtse boven hoek waar het probleem het duidelijkste is. Genomen met een Canon 50D.

hoek uit de foto

volledige jpg export full size
    http://users.telenet.be/DigitalArt/CA/ca3-0527.jpg

Bedankt alvast.
    B
    Last edited by Vortexmerc; 21 maart 2010, 10:43. Reden: foto's te groot

Re: CA met 17-40L

amai amai, behoorlijk wat CA.
    Wat niet wil zeggen dat het dan automatisch slechte foto's worden.
    De eerste vind ik zelfs boeiend met die kabel die de muren verbindt.

Comment

bedankt voor de reactie, let niet zoveel op wat de foto staat het zijn maar stukjes uit de foto om op 100% crop te laten zien hoeveel ca er is. Is dit echter teveel en is er dus een defect met mijn lens of zou het nog normaal kunnen zijn?

Comment

hier wat info:
        Forum voor discussies rond het bewerken, afdrukken, presenteren... van digitale foto's , en over andere software die met digitale fotografie te maken heeft.

grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Kan met grote contrast verschillen zo aanwezig zijn.
          Als je het meegeleverde programma DPP gebruikt is het zo weg
          te halen.

gr.ron.
          http://exhi-fotografie.nl

Comment

Je had de foto's in hun geheel moeten posten (max. 900 pixels langste zijde) zonder te croppen want nu is het onmogelijk uit te maken waarom je zoveel CA in de foto's hebt.
            De sluitertijd is in ieder geval aan de heel lage kant, de ISO en diafragma zijn normaal toch goed.
            Ik moet zeggen dat ik dat nog niet gezien heb met mijn 17-40.
            Mogelijks ligt het aan de instellingen van uw toestel.
            Bij de eerst foto zit geen EXIF meer in en die is toch beneden alle peil die je van een 17-40 mag verwachten.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
            Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

ik weet hoe ik de ca kan weg werken maar de vraag is of dit wel een normale hoeveelheid is en geen lens probleem? Ik heb de foto's aangepast, een algemene foto, de hoek en een full size jpg alleen autowitbalans bewerking voor de rest niks.

Comment

Nu ik het totaal beeld en de uitvergroting zie, is die CA meer dan normaal hé.
                De contrasten zijn gewoon te groot.
                Op welk uur en jaargetijde is die foto genomen?
                Met een ND gradual filter op de lens had je natuurlijk sowieso een beter resultaat verkregen.
                De grote uitvoering oogt toch redelijk goed hoor.

Grtz, RF

Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

ah dus alles nog binnen het normale. Ik dacht alleen op 1:1 dat je het niet zo goed mocht zien. De foto is genomen in de namiddag dacht ik dus niet idiaal. Ik ga mij zo een ND filter toch eens aanschaffen.
                  Bedankt voor het advies.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vortexmerc Bekijk bericht
                    ah dus alles nog binnen het normale. Ik dacht alleen op 1:1 dat je het niet zo goed mocht zien. De foto is genomen in de namiddag dacht ik dus niet idiaal. Ik ga mij zo een ND filter toch eens aanschaffen.
                    Bedankt voor het advies.
                    De contrasten in de foto zijn wel erg groot en daardoor zal iedere lens CA vertonen, hoe lichtsterker de lens hoe gevoeliger deze is aan CA.
                    Ik neem zeer zelden foto's tussen elf en twee uur want dan staat de zon te hoog in de zomer natuurlijk.
                    Als je zinnens bent een ND Gradual filter te kopen kies dan voor een systeem zoals Cokin als je lenzen hebt met verschillende diameter.
                    Kies voor het het P of Z systeem vooral voor op je 17-40, anders ga je vignetering hebben.

Grtz, RF

Comment

Working...
                    X