Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probeersels

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Probeersels

    Reeds lange tijd gebruikte ik een kleine Sony compactcamera voor landschapsfotografie als we gingen wandelen (hobby). In december heb ik me een EOS500D gekocht met een EF-S18-200 reislens, zodat ik niet de hele tijd lenzen moet wisselen en slepen op onze geplande reis volgende maand naar Myanmar. Ik heb me een aantal boeken gekocht over fotografie en kan vlotjes overweg met Photoshop CS2.

    Zijn er nog suggesties van dingen die ik me moet aanschaffen en vooral natuurlijk ook over mijn fotowerk. Ik heb hier enkele van mijn betere foto's geplaatst die ikzelf al bewerkt en gecropt heb en zo ...

    graag enige commentaar: ik ben klaar voor de vuurdoop





    Last edited by shoqproof; 7 maart 2010, 11:15. Reden: slechte titel
    Canon EOS 500D - EF-S18-200

  • #2
    Re: Probeersels

    Niet gemakkelijk 3 totaal verscilende foto's beoordelen maar moeilijk gaat ook

    #1 : Ik zou opteren voor een kleiner diafragma om de scherptediepte - euh - aan te scherpen. Je had nog overschot als ik je exifs bekijk. De foto ontbeert ook contrast (CS2 -> beetje met schuiven spelen) en de foto kan best nog een tikje opgescherpt worden. Om de compo nog een beetje spannender te maken, door knietjes en je krijgt een ander beeld.

    #2 : Sorry maar daar vind ik weinig aan. Geen spanning, de takken die niets aan het beeld bijdragen, de onscherpte van het onderwerp ... Je lens is hiervoor ook niet geschikt (niet scherp genoeg).

    #3 : Ietsje meer oplichten en kleuren satureren en dan krijg je een leuke foto.

    Verdict : goed begonnen (is half gewonnen)

    Nog nodig voor Myanmar : een goeie verzekering !

    Slu !

    Tjerri

    Comment


    • #3
      Re: Probeersels

      Bedankt Tjerri voor de repliek.
      Ik zal nog veel moeten oefenen denk ik.
      Canon EOS 500D - EF-S18-200

      Comment


      • #4
        Re: Probeersels

        Oorspronkelijk geplaatst door shoqproof Bekijk bericht
        Ik zal nog veel moeten oefenen denk ik.
        Rome is ook niet op één dag gebouwd he

        't Is een hobby en dus je zou er plezier moeten in hebben. Iedereen weet dat je enkel door te oefenen progressie kan maken dus ... shoot !
        Boekskes lezen, fora bezoeken, museum meepikken, tentoonstellingen afdweilen ... en vooral : ogen openhouden.

        Veel plezier verder.

        Tjerri

        Comment


        • #5
          Re: Probeersels

          foto één is de beste.
          goed van compositie en inhoud.
          er is veel op te zien.
          twee vind ik maar niets.
          alleen de maan is er op te zien en voor de rest wat wazige takken.
          drie is redelijk maar voorgrond wat te donker.

          Comment


          • #6
            Re: Probeersels

            als in wat meer kleur had denk ik dat die inderdaad best mooi is.
            De 2e vind ik zoals hij nu is saai maar ik denk als je de takken wat scherper gekregen had was het al een stuk mooier (hoger diafragmawaarde/langere belichting?)
            de 3e vind ik dan persoonlijk de mooiste maar te donker.

            om eerlijk te zijn maak ik vaak dezelfde "fouten"
            Grtz michael.

            Panasonic Lumix DMC-FZ8

            Comment


            • #7
              Re: Probeersels

              Bedankt voor jullie eerlijke reacties.

              Foto 1: Ik heb stiekem het advies van Tjerri gevolgd en wat meer contrast geprobeerd en ook wat meer kleur, maar ik kreeg er niet uit wat ik verwachte dus heb ik dat maar niet gepost. Ik had liever gezien dat de zon scheen bij het nemen van die foto. De natuur dacht er anders over. Bedankt ook Tjerri voor het advies om door de knieën te gaan.

              Foto 2: Om eerlijk te zijn behoren foto 2 en 3 bij de eerste foto's die ik met een DLSR heb gemaakt in mijn leven. Het zijn probeersels van het eerste uur. Ik was zeer opgetogen dat ik de maan toch zo goed en scherp kon krijgen (in vergelijking met ...). Daarom vond ik die foto zelfs de beste om eerlijk te zijn. Ik zie nu dat jullie al met drie deze foto het minst vinden. Ik heb met jullie kritiek geleerd dat de waardering van zelfgenomen foto's subjectief gekleurd is. Bedankt.

              Foto 3: Ook hier heb ik het advies van Tjerri onmiddellijk geprobeerd, maar bij het satureren kreeg ik uitgesproken blauwe sneeuw. Ook dat durfde ik eigenlijk niet te delen met de groep. Michael, bedankt voor het advies voor het kleiner diafragma. Meestal gaan we met een dagrugzak op pad en ik neem mijn foto's gewoon uit de hand. Ik ben nog aan het bekijken hoe een statief te kunnen meenemen op pad, maar weet nog niet goed hoe ik dat praktisch moet oplossen.

              Bedankt allen en ik hoop dat verdere posts nog geappreciëerd zullen worden.

              groetjes,

              Shoqproof.
              Canon EOS 500D - EF-S18-200

              Comment

              Working...
              X