post verwijderd
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Eerste zonsondergang - Ronse
Collapse
X
-
-
Re: Eerste zonsondergang - Ronse
Deze foto is in het begin van het avondlijke blauwe uur gemaakt (klik!). Dat is prima.
Je fotografeert een landschap en kiest voor sluitertijdvoorkeur. Fout!
Een landschapsfotograaf wil véél scherpte in de diepte in zijn beelden. Daarom geeft hij voorkeur aan het diafragma en kiest hij een kleine lensopening (groot getal). Wordt daardoor de sluitertijd te lang om uit de hand te fotograferen, dan heeft hij een statief binnen handbereik om een maximum aan scherpte te bekomen.
De F4.5 die jij hier gekozen hebt, was de grootste opening (kleinste getal) van het objectief. Hopeloos fout!
De lichtmeting stond op "spot". Nog hopelozer fout!
Kan jij zeggen op welk punt in dit beeld het gemiddelde ligt van alle lichtschakeringen in deze foto? Waar zou ik mijn spotmeting op moeten richten om het licht te meten?
De spotmeting van een D700 meet het licht in het midden van de zoeker op een cirkelvormig oppervlak van ongeveer 4 mm Ø. Hoe wil jij met zo'n meting een goed belicht totaalbeeld krijgen?
Zoals je kan zien heeft die meting voor een correcte belichting in het centrum gezorgd. De voorgrond is echter zwaar onderbelicht.
Wat denk je, zou meerpuntsmeting een beter belicht beeld gegeven hebben?
De D700 heeft ook de optie om de gevoeligheid van de sensor (ISO) op 100 te zetten, dat hebben niet alle Nikons.
Lees hetvolgende draadje maar eens: van alles wat.
En daarna dit: Havenkranen.
De techniek met de belichtingsvergrendeling had je bij dit beeld ook kunnen toepassen. In dit geval door de camera omhoog of omlaag te kantelen voor de lichtmeting.
Als je de elementaire aspecten van de fotografie niet begrijpt, kan je zelfs met één van de topcamera's uit het Nikon gamma geen fatsoenlijke foto's maken.Last edited by Jos Vanhengel; 19 februari 2010, 04:08.Vriendelijke groet,
Jos
Comment
-
Ik vind dit best wel harde kritiek van Jos, maar streng en rechtvaardig, want er valt niets
tegen in te brengen. Misschien, met zijn goede tips in gedachten, eens uitkijken naar een
volgende zonsondergang.
Zelf vind ik de voorgrond inderdaad iets te donker, hij gaat namelijk totaal verloren onder
de mooie lucht. Mits die voorgrond wat beter was geweest had je iets van de lucht kunnen
afdoen en er een mooie panoramafoto aan over gehouden.
Comment
-
Technisch gezien een foutieve foto. Maar ik heb er al veel slechter gezien.
De compo is naar mijn gevoel niet goed verdeeld. De weinig voorgrond en te veel lucht .Al heb ik hier wel een positieve noot voor. De lucht en de kleuren zitten goed.
Op zich is het geheel wat onderbelicht maar als je dit in Raw fotografeert kan je veel richtingen uit.
Niet slecht hoor .Helemaal niet maar het is dus jammer dat je een te groot gat hebt gebruikt. F8 tot F16 max geven een veel diepere scherpte..
Ik zou zeggen wacht dit moment nog eens af en ga eens terug want het is een prachtige locatie.
Voor mij is hij geslaagd.
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door tommmm Bekijk bericht
Als je dergelijke sterke contrasten in een beeld hebt, zal het resultaat zelden bevredigend zijn. De foto is dan wel evenwichtig belicht, maar er zit weinig aftekening in de lichte delen en over de donkere delen hangt een waas. Het is het resultaat van een gemiddelde lichtmeting, in wezen een compromis. Daarom zit er geen pit meer in de foto.
Contrasten en levendige kleuren kan je alleen terugkrijgen als je het licht van de hemel op een of andere manier kan dimmen.
Daarvoor bestaat een hulpmiddel dat grijsverloop- of gradueelfilter heet. Zo'n filter houdt voor een deel van het objectief het licht tegen. De mate waarin zo'n filter het licht tegenhoudt, wordt uitgedrukt in hele of halve (diafragma-)stops.
Als je tijdens het blauwe uur foto's maakt (deze is ervóór getrokken), dan zijn de verschillen in lichtintensiteit kleiner en kan je ook zonder (dure) filters mooie foto's maken.
Die foto's zullen in meer of mindere mate blauwig zijn, dat is eigen aan het licht op die tijdstippen.
Er zijn zeker mensen die dat blauwe niet graag zien, net zoals er mensen zijn die bij fel zonlicht foto's willen maken. Die zullen zich zo'n filter moeten aanschaffen.
Oorspronkelijk geplaatst door tommmm Bekijk bericht... Ach ja, volgende zullen beter zijn ...Vriendelijke groet,
Jos
Comment
-
misschien kan je ook eens proberen een lager diafragma te nemen en een snellere sluitertijd.
grt,bouk.wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk berichtDat durf ik hopen, dan is mijn geschrijf niet voor niets geweest.
Ik heb hier ook weer eens veel bijgeleerd. Zo toe het "blauwe uurtje" was mij nog onbekend.
Ik ben ondertussen al aan mijn 3é module fotografie bezig, maar het is hier dikwijls veel intresanter.
Het is goed dat Jos een beetje streng is, dat zijn de beste leraars!
Dank je wel,Jos!
De locatie ziet er daar anders wel mooi uit om landschapjes te fotograferen.Canon 7D met een paar lensjes, statief en een flitser.
Comment
-
Graag een paar links naar topics waar over de technische kant wordt gediscussieerd van zonsondergangen ?
is dat zoiets als de technische kant van mist, of de technische kant van weerspiegelingen in het water?
dat vind ik de zwakte van dit forum, dat eeuwige gehamer op technieken en materialen.
is om te beginnen een sprekende foto met een goede compositie, niet veel belangrijker??
Mijn idee.
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk berichtik val bijna van mn stoel.
is dat zoiets als de technische kant van mist, of de technische kant van weerspiegelingen in het water?
dat vind ik de zwakte van dit forum, dat eeuwige gehamer op technieken en materialen.
is om te beginnen een sprekende foto met een goede compositie, niet veel belangrijker??
Mijn idee.
Comment
-
Ook voor mij is het een heel mooie, waar ik persoonlijk NIKS zou aan veranderen.
Mocht ik dit soort foto's al kunnen nemen dan ware ik superblij.
Ik moet dus nog héééééééééééél veel leren, maar ik probeer eerst te leren gaan, dan lopen...... en dan misschien hardlopen ? Usain Bolt zal ik toch nooit evenaren, want dit is een beroeps.... Idem dito in de fotografie. Probeer als amateur je best te doen, maar probeer toch geen beroeps te evenaren, het lukt toch niet, ondanks de soms prijzige apparatuur. Stop een Porsche of een Ferrari in de handen van een slechte chauffeur en die kan er ook niks fatsoenlijk mee doen.
Groetjes
Eric
Comment
-
Desondanks kan je er nog mooie beelden uithalen met Ps.
Ik hoop dat je het niet te snel opgeeft want met de commentaren van Jos en schoonSpikke in gedachten ga je de volgende keer al veel betere resultaten halen en zal deze kunstkneepjes niet meer nodig zijn.
PS: Als je wil haal ik beide foto's weg.
Grtz, RF
Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.
Comment
Comment