Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sneeuwlandschap

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sneeuwlandschap

Hallo,

Een Absolute beginner hier. Net begonnen met een cursus en post nu de eerste probeersels die bij de opdrachten horen voor de cursus.

Ik hoop natuurlijk via de cursus veel bij te leren, maar betrek jullie ook graag bij mijn eerste stappen in de fotografie. Teveel goede kennis hier aanwezig om te laten liggen, toch? Alle tips/opmerkingen dus zeker welkom!

Olympus E420 / ZUIKO 14-42mm 1:3.5-5.6 & ZUIKO 40-150mm 1:4.0-5.6 (eerste dSLR)

Re: Sneeuwlandschap

Even mijn feedback. Laat je er niet door afschrikken, ik probeer alleen een cunstructieve bijdrage te geven waar je effectief ook iets aan hebt.

Foto1: Horizon goed geplaatst op ongeveer 1/3 van de bovenkant. Hier volg je mooi de gulden regel. Lijnen in de voorgrond goed gebruikt. Alleen mist hier iets belangrijk in de foto, namelijk een onderwerp. De foto zegt op zicht niet veel. De halve zon had ik ook proberen te vermijden. Ofwel staat ze er helemaal op, ofwel helemaal niet. Sowieso vind ik de zon in een foto meestal minder gelaagd.

Foto2: Hier heb je dan wel een onderwerp, maar dat staat nogal centraal in beeld. Probeer ook hier te werken via de gulden snede, door het onderwerp wat meer naar links of naar rechts te plaatsen. Let ook op voor overlapping. De boompjes achteraan raken de randen van de boompjes op de voorgrond. Als je bovendien een nogal "saaie" eentonig gekleurde lucht hebt zonder wolken, kan je die ook beter proberen te minimaliseren. Dus minder lucht en meer voorgrond.

Foto3: Zegt opnieuw weinig. Er mist hier ook een duidelijk onderwerp.

Algemeen doe je er goed aan om eerst de omgeving te verkennen en op zoek te gaan naar een goed onderwerp, waarop je dan verder kan werken. Ga op zoek naar de essentie van het landschap. Er hoeft trouwens niet altijd een horizon op te staan, zeker als de lucht wat oninteressant is, kan je die beter vermijden.
    Last edited by * Fuse *; 18 februari 2010, 12:25.
    Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

Comment

misschien ook wel handig; om wat exif te vermelden, kunnen we eventueel zien waar het een en ander verkeert of minder goed is gegaan.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Moet mijn voorganger hierbij gelijk geven. Bovendien geeft hij al een paar goede tips. Ik
        heb er dan ook weinig aan toe te voegen. Alleen misschien dat veel begint met kritisch te
        zijn voor je eigen foto's. Doe je dit, dan zal het niet lang duren voordat je er achter bent
        dat die halve zon op de eerste foto eigenlijk niet kan, dat je onderwerp op de tweede foto
        te centraal staat, dat je derde foto inhoudelijk te weinig te bieden heeft.
        Een cursus zal je zeker vooruit helpen, maar het kijken -en het leren zien- is toch iets dat
        je vooral jezelf zal moeten aanleren. Veel succes en natuurlijk leerplezier met de cursus.

Comment

@ Fuse: bedankt!

@ Bouk: dat was eigenlijk de bedoeling. Niet gelukt dus,. Ik dacht dat die info gekoppeld was aan de foto's zelf. Kan ik ergens terugvinden hoe ik dit kan doen?
          Olympus E420 / ZUIKO 14-42mm 1:3.5-5.6 & ZUIKO 40-150mm 1:4.0-5.6 (eerste dSLR)

Comment

ik vind de lichtval wel mooi, bij foto 1 misschien een klein stukje van links afhalen, zie daar precies nog een stukje zon ?
            Canon eos 7D

Comment

Working...
            X