Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Portret vraagje

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Portret vraagje

Een beetje zitten knutselen (lees beginner) met flitsjes en achtergrond papier.
    Tot men ergernis krijg ik men zwarte achtergrond niet egaal uitgelicht.... heb al verschillende manieren geprobeerd om de flitsers te zetten en ik slaag er maar niet in. Lampen achter en niet naar het doek gericht zorgen voor een te donker gezicht en als ik er eentje naar voor breng krijg ik weerspiegeling op de achtergrond.
    Iemand tips voor me... commentaar op de foto zelf zijn ook welkom maar het gaat me hier meer om eerst de achtergrond goed te krijgen en dan het volgende punt aan te pakken.

Dank u
    Canon 50D + Canon 350D + Canon 18-55 + Canon 75-300 + Canon 100 1:2.8 Macro USM + Canon 100-400 + Canon 18-200 + Canon 50 f1.8 + Canon 70-200 2.8 en nog wa lichtjes en stastijf
    Nu nog de kennis en het vakmanschap

Re: Portret vraagje

Een zwarte achtergrond moet je mijns inziens net NIET uitlichten.
    Voldoende afstand achtergrond-model en je achtergrond zal mooi zwart blijven. Dus geen belichting op je achtergrond, enkel voor je model. Eventueel een haarlicht om je model wat los te krijgen van de zwarte achtergrond.
    Nu, ik ben geen expert, maar dit is wat ik zelf al ervaren heb en geleerd heb
    Al doende leert men...

Flickr

Comment

Wat is een haarlicht?

Ook ik probeer bij te leren
      (portret interesseert me ook enorm, maar op mijn niveau durf ik nog geen model te vragen hoor )
      Bekijk zoveel je moet, niet zoveel je kan.

Comment

Ja het model zit/staat ongeveer een dikke meter van de achtergrond en ik gebruik een haarlicht. Veel verder kan ik men model niet naar voor brengen want daar is men kamer iets te klein voor.

Met haarlicht bedoelt Nena een licht dat achter boven of opzij van je model staat en langs achter een schijn op het haar werpt zoals je op de foto een beetje ziet.
        Canon 50D + Canon 350D + Canon 18-55 + Canon 75-300 + Canon 100 1:2.8 Macro USM + Canon 100-400 + Canon 18-200 + Canon 50 f1.8 + Canon 70-200 2.8 en nog wa lichtjes en stastijf

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alca Bekijk bericht
          Ja het model zit/staat ongeveer een dikke meter van de achtergrond
          Ik zou proberen je model toch verder weg te krijgen van die achtergrond, hoe verder hoe liever.
          Of je kunt gaan spelen met je sluitertijd. Je hebt nu 1/64 zie ik. Maak die eens nog een pak korter tot je max synch speed die je toestel aankan. 1/200, 1/250. In principe ga je dan vele omgevingslicht in rekening brengen en wordt die ook donkerder.
          Al doende leert men...

Flickr

Comment

Omgevingslicht is er niet, buiten de modellichtjes en die worden overtroffen door de flits dacht ik. Dat zijn uiteindelijk maar 2 lampjes van 40W aan halve sterkte dan nog meestal.
            Heb al eens zitten experimenteren met sluitersnelheid en kan me herinneren dat ik op een bepaald punt zwarte randen kreeg, vermoed omdat het gordijn al aan het sluiten was voor de volledige flits er was. Kan me niet meer herinneren aan welke snelheid dat was maar ga het nog eens opnieuw proberen en opschrijven deze keer.
            In de handleiding spreken ze over 1/60 als sync snelheid met de flitsers en verder niets meer.

Comment

Heb al eens zitten experimenteren met sluitersnelheid en kan me herinneren dat ik op een bepaald punt zwarte randen kreeg, vermoed omdat het gordijn al aan het sluiten was voor de volledige flits er was.
              Dat is inderdaad de maximale synchronisatietijd die je aankunt. Meestal 1/200. Sommige toestellen halen 1/1000 wat soms handig kan zijn.

Er komen misschien nog beter adviezen, maar als je de achtergrond zwart wil, moet je zorgen dat die zo min mogelijk licht vangt, dus afstand model-achtergrond vergroten lijkt mij de 'makkelijkste' (misschien praktisch niet haalbaar) optie...
              Al doende leert men...

Flickr

Comment

is het een doek of een rol papier?
                ik werk in een kleine ruimte met een doek, die reflecteert veel minder licht dan een rol papier.

Comment

eerst en vooral een prachtig portret , mooie uitlichting
                  ik vind het niet zo fel storen dat de achtergrond niet geheel zwart is
                  Je kan tussen de flits en de achtergrond een zwarte plaat zetten,(achter en zijlings van het model) gebruik een piepschuimplaat die met speciale verf aan een zijde zwart gemaakt is, andere zijde wit laten kan je gebruiken als reflectiescherm. Zo hou je het licht weg van de achtergrond zo kan in een beperkte ruimte toch de achtergrond zwart houden. Je zet je model eigenlijk tussen een poort natuurlijk zorg je ervoor dat alleen het model in beeld komt.
                  Als je met een softbox gaat werken (is wel duurder) kan je het licht beter richten.
                  Ik hoop dat je iets hebt aan de uitleg want ik ben ook nog maar pas bezeig, en ik schrijf hier hoe we het doen in school en daar lukt het wel goed.

Comment

De achtergrond is papier, zo'n speciaal achtergrondpapier. Had gedacht dat dit op de een of andere manieer ging bewerkt zijn om bijna niet te reflecteren. Maar dat valt dus tegen.

Ja ik werk met softboxen op beide flitsers, zal eens proberen een stuk karton of ander materiaal te gebruiken om de flits af te wenden van de achtergrond al ben ik er nog niet helemaal uit hoe ik dat ga doen maar ik knutsel wel wat.

Als je dan spreekt van een sync snelheid van 1/1000 met je flitsers dan ga ik ervan uit dat dit aan de qualiteit van de flitsers ligt die meer pro zijn dan de mijne, het is dit of het foto toestel dat niet in orde is.

@snuf : beginners onder elkaar kunnen ook helpen, dit is ook de eerste keer dat ik op een zwarte achtergrond probeer, flitser set nog maar een weekje gekocht.
                    Last edited by Alca; 4 februari 2010, 11:25.

Comment

Heb dus eens getest tot welke sluitersnelheid ik kan flitsen zonder problemen te krijgen en dit ligt op 1/200, vanaf ik naar 1/250 ga krijg ik een zwarte rand.

Comment

Als je dan spreekt van een sync snelheid van 1/1000 met je flitsers dan ga ik ervan uit dat dit aan de qualiteit van de flitsers ligt die meer pro zijn dan de mijne
                        Sommige toestellen kunnen hoge sync snelheden halen. Bv. wat Nikon betreft een D50, D70,.. Zeker geen protoestel, noch proflisters Je moet maar eens 'googlen' op 'electronic shutter nikon'.
                        Al doende leert men...

Flickr

Comment

Ligt het dan deels aan het toestel ? Ik had gedacht dat het de verwerking van het signaal door de elektronica in de flitsers die trager was dan de duurdere exemplaren.
                          Ik werk wel met een kabeltje en niet draadloos maar dit kan toch niet zo veel effect hebben of wel?

Comment

Working...
                          X