Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Best gebruik je NOOIT de zw-w functie van uw fototoestel. Je maakt de foto in kleur en zet hem daarna om op uw pc.
Veel mensen denken dat een zwart-wit omzetting 1 bewerking is die voor iedereen hetzelfde is.
Echter kan je spelen met de balans van de omzetting, de rode tinten meer donker maken
of een andere tint om zo een ander resultaat te bekomen.
Je hebt 3 zwart-wit foto's genomen, meer kan ik over de foto's niet kwijt.
De eerste heeft een vreemd grijze afwerking en komt daarom nogal raar over.
In de tweede begrijp ik wat je wil vastleggen maar de compositie vind ik niet ideaal, iets te druk. De boom staat er ook niet helemaal op
Bij de derde kan ik zeggen dat ik er zwaar op afknap wanneer ik een bouwkraan in een foto zie. Shop ze desnoods weg maar tenzij je architectuur of "den bouw" zelf aan het fotograferen bent vind ik dat ze heel de foto afbreken.
De derde foto staat ook scheef ;-)
vanuit welk standpunt zou jij die foto's dan nemen ??? of heb je betere ideeën ?? laat maar horen want al doende leert men hé
dat is natuurlijk erg moeilijk om te zeggen aan de hand van de foto's die ik hier zie.
ik ben ter plaatse niet met de camera rondgelopen.
maar over het algemeen vind ik deze drie foto's iets te veel ingezoomd, landschaps- en stadsschapsfoto's met groothoek genomen, geven over het algemeen een beter resultaat omdat er meer omgeving op staat, dus hebben dergelijke foto's potentieel meer inhoud.
je moet soms letterlijk wat meer afstand nemen van je onderwerp om een ruimere visie erop te verkrijgen.
Dat heb ik ook al mogen leren/ervaren. Zwart-wit fotograferen met het toestel geeft meestal niks speciaal.
Zelfde opmerking voor de 1ste: te grijs, te doods van "kleuren". Verder wel een sterke foto als deze beter omgezet was en voor mij staat de boom er vooraan rechts nog te veel op.
Het bosje achteraan met dan die planken over de beek vind ik erg goed.
De 2de en 3de zeggen mij niets omdat je een oude locatie (begijnhof Leuven) fotografeerd, dit oude effect voor mij nogmaals versterkt door de zwartwit toe te passen en dan staan er moderne zaken bij op die geen contrast maken met het onderwerp maar gewoon storen.
Bij foto 2 is dat het gebouwtje links (fietsenstalling of berging) en bij foto 3 de bouwkraan.
Ik heb het ook meermaals voor gehad, heb het nog voor en zal het in de toekomst ook wel tegen komen. Maar vaak neem je te snel een foto van wat je ziet ergens en kom je thuis tot de constatatie dat er storende elementen op staan die je ter plaatse niet opvielen.
Dat zal wel bij het leerproces en het "leren zien" horen gok ik. (hoop ik want zit dus met dezelfde problemen vaak)
Trouwens, de bovenste helft van foto 2 (net afgesneden boven het gebouw) vind ik wel knap met de boom en wolken op de achtergrond.
Misschien een goede raad: heel veel foto's bekijken en je afvragen wat je er eventueel in
aanspreekt. Waarom iets aanspreekt. Of juist niet. Je moet jezelf leren te zien, te kijken
en kritisch te worden. Tegenover jezelf en tegenover anderen. Gewapend daarmee kun je
terug op pad gaan en zoeken naar iets dat de aandacht trekt, waar een mooie sfeer in zit,
iets dat interessant of opmerkelijk is... Veel succes.
misschien heb ik geen recht van spreken
( http://forum.belgiumdigital.com/f66/...at-296180.html lees reactie van doudeke ) maar ik vind het ook een beetje overkomen alsof je niet goed kon kiezen wat je op je foto wilde zetten, zwart wit vind ik hier opzich niet verkeerd zeker bij foto 3
Comment