Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Station Best

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Station Best

Heey
    Ik ben hier nieuw en dit is m'n eerste post.
    Heb afgelopen week wat foto's gemaakt op het station in Best (Nederland).
    En ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

F11
    1/1.3
    29mm
    ISO 200

F4.5
    1/1.30
    48mm
    ISO 1600

F11
    1/1.6
    29mm
    ISO 200
    , of?
    Last edited by marius; 31 januari 2010, 00:36.

Re: Station Best

1- 2-3 zijn redelijk donker,één en drie vrij druk je kan je beter op een deel of detail focussen en twee niet scherp, maar dit alles kan je niet stoppen met je hobby,
    https://ggpics.be/

Comment

Wat te donker en te druk. Er is van alles in beeld zodat je ogen niet naar een bepaald onderwerp geleid worden en het beeld dus onrustig word.
      #2 komt er het beste uit als compo, maar mist scherpte. Maar je had best nog wat gewacht tot de trein dichterbij was en meer beeldvullend.
      In ieder geval wel een goeie oefening op nachtfotografie
      Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
      "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

mooie reeks, voorkeur...2-1-3.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Bedankt voor het commentaar, als ik ze nu nog een keer bekijk ben ik het wel met
          jullie eens over te donker en te druk.
          Maar bij foto 2 bedoelen jullie dan dat de trein scherpte mist of
          de omgeving?? Want de trein kwam met 140 km/u langs dus dat krijg je nooit
          scherp op de foto.

Gr Marius

Comment

Bewegingsonscherpte op de trein is geen probleem bij een snelrijdende trein, integendeel, het geeft dynamiek aan de foto.
            Waarop het je scherpgesteld bij die (2e) foto?. Met F4.5 verklein je natuurlijk wel je scherptegebied.
            Ik begrijp ook niet goed waarom je de combinatie F4.5, ISO1600 en EV-3.33 gebruikt? Hoge ISO, meer kans op ruis, klein F-getal, kleinere scherptediepte
            Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...

Comment

Ik heb die combinatie genomen omdat ik veel licht wilde hebben
              zodat ik een wat kortere sluitertijd kon nemen en zo de trein er wat
              beter op krijgen (ik wilde nog zien dat het een trein is).
              Er was daar niet zo heel veel licht en flitsen wilde ik absoluut niet.

Gr Marius

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marius Bekijk bericht
                Ik heb die combinatie genomen omdat ik veel licht wilde hebben....
                Waarom dan -3.33EV compenseren?

Comment

Waar staat dat -3.33EV voor?
                  (Ik ben nog een noob met afkortingen)

Comment

Waar staat dat -3.33EV voor?
                    (Ik ben nog een noob met afkortingen)
                    Negatieve belichtingscorrectie, maw de foto donkerder maken.
                    De huidigw belichtingscorrectie waarde staat in je LCD scherpje bovenaan de camera normaal ergens links boven. Bij gewoon gebruik zou daar 0 moeten staan. Ik vermoed dat er bij jou -3.33 staat. De setting word niet gewist door de camera aan/uit te zetten

Comment

Ik krijg die EV waarde niet gevonden.
                      Ik heb een D70 en jij een D90 dus misschien kun je zeggen welk knopje
                      ik moet drukken om die waarde te zien/veranderen.
                      (Ik keek op het schermpje bovenop m'n camera)

Gr Marius

Comment

Ik krijg die EV waarde niet gevonden.
                        Ik heb een D70 en jij een D90 dus misschien kun je zeggen welk knopje
                        ik moet drukken om die waarde te zien/veranderen.
                        (Ik keek op het schermpje bovenop m'n camera)

Gr Marius
                        er staat ergens een +- knop op je camera .
                        Je ziet normaal de belichtingsbalk in je zoeker vlak onderaan je beeld
                        1 en 3 veel te donker 2 te hoge iso.
                        Tip: statief en lange belichtingen

Comment

M'n EV staat op -1.7 en wat is de beste stand? of is dat per foto verschillend?
                          En ik gebruikte bij alle 3 de foto's een statief.
                          En ik had iso 1600 genomen omdat m'n cursus docent dat zij.
                          En het moest zo hoog om je sluitertijd zo kort mogelijk te houden waardoor de trein er niet als
                          een veeg opstaat.

Gr Marius

Comment

In veel gevallen laat je best die belichtings correctie waarde op 0EV
                            Als het onderwerp dat je fotografeert te donker is ten opzichte van je achtergrond dan stel je een positieve EV waarde in. Als je onderwerp lichter is dan je achtergrond een negatieve EV.
                            Het kan dus per foto verschillen, maar meestal zal die op 0EV best staan.

Je docent zal wel gelijk hebben (die hebben altijd gelijk) maar je moet het in de context zien; Eerst probeer je je diafragme in te stellen zodat je voldoende scherpte en scherptediepte hebt, dan je sluitersnelheid zodat je het onderwerp bevriest of toch wat beweging in toelaat en als laatste redmiddel verhoog je de ISO als je het niet haalt met diafragma en sluitertijd. Dus er zowiezo van uitgaan dat de ISO op 1600 moet staan is verkeerd, maar het kan wel zijn dat je je ISO op 1600 moet zetten om toch de foto op een degelijke manier te kunnen maken. Hoe hoger de ISO, hoe meer ruis - maar uiteindelijk is het veelal beter een foto met ruis te hebben dan geen foto te hebben.

Is de opdracht een snelrijdende trein haarscherp te 'bevriezen' dan kun je niet anders dan een snelle sluiter gebruiken met als gevolg een hoge ISO. Maar een hoger F-getal in dit geval had je een scherpere foto (van het perron) kunnen geven met een bewogen trein (bewegingsonscherpte)

Comment

Ik denk zelfs dat een iets langere sluitertijd nog mooier zou geweest zijn. Dan had de trein meer dynamic, nu is ie precies bevrozen en toch niet scherp.

Had je een langere sluitertijd dan zou je de trein zeker nog herkennen, met iets meer veeg achteraan...

Die EV waarde is handig als je vb sneeuw fotografeert, omdat de sneeuw veel licht afgeeft zal de camera automatisch onderbelichten en zal je sneeuw grijs worden. Door wat over te belichten zal je - door de onderbelichting van de camera - witte sneeuw krijgen. Idem met zwarte dingen, alleen moet jij dan gaan onderbelichten.

Maar je bent goed bezig Keep on trying

Bij je sluitertijden zet jij: 1/1.30 en 1/1.60 enzo, makkelijker is gewoon 1/30 of 1/60 te nemen. Aangezien je sluitertijden een 30ste en 60ste van een seconde zijn. Ik weet eigenlijk niet hoe waarom die 1/1.30?
                              Last edited by Nick-; 31 januari 2010, 14:46.
                              "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                              500px

Comment

Working...
                              X