Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Van alles wat

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Van alles wat

een allegaartje van foto s, niet echt een reeks.
    Gaarne wederom uw mening

uitzicht vanuit huis

heb hier wat vreemde oranje "flare" op de foto

Het wit is hier misschien wat uitgebrand ?
    Canon eos 7D

Re: Van alles wat

Oorspronkelijk geplaatst door drekepeke Bekijk bericht
    Het wit is hier misschien wat uitgebrand ?
    Weet je hoe het komt dat die duif overbelicht is?
    Vriendelijke groet,

Jos

Comment

inderdaad een allegaartje en dat kijkt toch niet lekker hoor.
      hou het bij een onderwerp of gewoon een opname.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

"een allegaartje van foto s, niet echt een reeks"
        inderdaad, een allegaartje..., ik volg boukske hierin.

2de heeft wel wat

grts,

steyn
        ik weet dat ik in mijn eigen wereld leef, dat geeft niet, want iedereen kent mij daar....

www.festeyn.be

Comment

ik vind de 1e foto wel wat hebben, maar de 'horizon' staat scheef (eigenlijk de hele foto)

grts,
          Isaac

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            inderdaad een allegaartje en dat kijkt toch niet lekker hoor.
            hou het bij een onderwerp of gewoon een opname.
            grt,bouk.
            Ik volg

Foto 1 is de beste vermits je hem recht zet

Groeten

Joeri
            Mvg Joeri, Sony RX100M7, Ricoh GR3 en GR3X, Fujifilm X100VI, DJI Pocket3, Dji Mini 4 Pro, Dji Air3, Insta360 X3 & One RS 1'Inch 360, Ricoh Theta Z1 & X, 360° & HDR fan
            www.project2fotografie.be eigenaar van www.de360factory.be Make RAW No WAR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
              Weet je hoe het komt dat die duif overbelicht is?
              waarschijnlijk omdat de zon er vrij goed op stond. nee ik zou het me niet meer voor de geest kunnen halen hoe ik die foto toen gemaakt heb.
              Canon eos 7D

Comment

waarschijnlijk omdat de zon er vrij goed op stond. nee ik zou het me niet meer voor de geest kunnen halen hoe ik die foto toen gemaakt heb.
                # Exposure Time = 1/400 second
                # Lens F-Number = ƒ/5.6
                # ISO Speed Ratings = 640
                # Original Date/Time = 2010:01:28 14:38:22
                α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
                Flickr____No place to be

Comment

Als je de foto van de duif bekijkt, dan zie je dat het beestje niet eens 1/4 van de oppervlakte van de foto inneemt.

Jij hebt het toestel ingesteld op "meerpunts lichtmeting" (pattern). Het licht wordt dan door jouw camera op 9 punten gemeten, verdeeld over het beeld. Uit die negen metingen berekent de software een gemiddelde lichtwaarde.

Jij heb het toestel op sluitertijdvoorkeur gezet en een sluitersnelheid van 1/400" gekozen. Het toestel heeft dus een diafragma berekent, op basis van de lichtmeting op een oppervlak dat voor het overgrote deel veel donkerder is dan de duif.
                  Het gevolg zie je hierboven: de achtergrond is correct belicht en de duif overbelicht.
                  Tot overmaat van ramp heb jij de gevoeligheid van de sensor abnormaal hoog (ISO 640) ingesteld, voor een situatie met volop zonlicht.

Voor omstandigheden waarin je meer tijd krijgt om na te denken, heb ik HIER nog een andere meetmethode beschreven.

In de fotografie is de lichtmeting één van de voornaamste aspecten. Lees de gebruiksaanwijzing van jouw toestel en leer de verschillende mogelijkheden inzake lichtmeting kennen en toepassen.
                  Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Bij het uitzicht vanuit huis moet je misschien eens proberen te kiezen voor een van de twee
                    gebouwen. Probeer iets te zoeken dat interessant is. Met andere woorden iets dat aandacht
                    trekt en deze weet vast te houden. Nu ziet het er net iets te veel uit of je niet weet wat je
                    wilt en dit aan de kijker overlaat, terwijl je de kijker moet trachten te overtuigen, desnoods
                    bij de hand nemen en hem overtuigen van je visie. Veel succes.

Comment

dankjewel voor de vele tips, vooral over de duif

als het weer een beetje meezit ga ik dit weekend naar diergaarde blijdorp in rotterdam.
                      misschien komen daar wat betere foto s uit voort.
                      Canon eos 7D

Comment

Inderdaad, de uitleg van Jos heb ik ook geregistreerd. Bedankt Jos. Zou je hier (duif) center circle meting gebruiken en locken om dan de compositie te bepalen?
                        Het kan wel tegensteken als de duif plots beslist om eens de vleugels te strekken natuurlijk

Comment

Aan de uileg van Jos heb ik ook weer veel bijgeleerd. dank je! Ik heb ook regelmatig van die situaties.
                          Ik heb hier zelf nog geen foto gepost, maar kom wel regelmatig eens kijken en lezen.
                          Vooral hier in de beginnershoek is het intersant.

Groetjes
                          Canon 7D met een paar lensjes, statief en een flitser.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GillesH Bekijk bericht
                            ... Bedankt Jos. Zou je hier (duif) center circle meting gebruiken en locken om dan de compositie te bepalen?
                            Het kan wel tegensteken als de duif plots beslist om eens de vleugels te strekken natuurlijk
                            Stond de duif beeldvullend in de zoeker, dan had je met meerpunts lichtmeting ook een prima resultaat gekregen. In deze situatie was het inderdaad beter geweest om de lichtmeting op een kleiner oppervlak van het beeld te concentreren.
                            Bij Canon heet dat "deelmeting in het midden" en wordt het licht gemeten op een cirkelvormig oppervlak ter grootte van 9% van het zoekerbeeld.
                            Dat houdt natuurlijk in dat je het midden van de zoeker op de duif moet richten, het licht meten (én scherpstellen) door de ontspanner half in te drukken en dán pas de compositie kan bepalen (herkadreren).
                            Die procedure kost tijd en de vogel zou intussen wel eens gevlogen kunnen zijn.

Er is echter niets dat jou belet het licht op voorhand te meten, op een oppervlak dat hetzelfde licht vangt als de duif.
                            Een wit of zwart oppervlak komen daarvoor niet in aanmerking, die zouden de lichtmeting te sterk doen afwijken. De kleuren die daartussen liggen zijn wel geschikt.
                            In de modellenfotografie wordt, ook in dit digitale tijdperk, nog dikwijls de klassieke grijskaart gebruikt. Een grijs oppervlak is het ideale ijkpunt om het licht te meten, maar ook de menselijke huid en gras zijn goede referentiepunten.

Als lichtmeting en scherpstelling NIET op dezelfde plaats in het beeld gebeuren, is de belichtingsvergrendeling (AE-lock) een bijzonder handige optie.
                            Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Working...
                            X