Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zomer strand => om effe de kou te vergeten ;-)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• zomer strand => om effe de kou te vergeten ;-)

Ik ben een beginnend fotoliefhebber. Deze foto heb ik 2 jaar geleden genomen in Spanje. Graag tips en kritiek (zowel positief als negatief, aub, zodat ik er iets van opsteek. I need it!)

[Mod RF] In het vervolg aan een moderator vragen uw topic te verplaatsen en geen dubbel te posten.
    Last edited by Red Falcon; 26 december 2009, 21:46. Reden: Dubbelpost verwijderd uit Testforum.
    http://www.flickr.com/photos/jigal/

zowel positieve als negatieve reacties welkom ! (heb nog véél te leren)

Re: zomer strand => om effe de kou te vergeten ;-)

De kleur ziet er goed uit maar de scherpte is precies toch minder.Ik had persoonlijk het meisje links in beeld gezet(lijkt mij een betere compositie). dat is dan mijn bescheiden mening(ook nog veel te leren maar dan vind ik dat je op dit forum aan het juiste adres zit)
    Canon EOS 50D + 17-55 + Tamron 90mm Macro + Canon ex 430 II
    www.moosedesign.be

flickr

Comment

Jigal,

Ik volg grotendeels Ayrton. De kleuren zitten wel goed. Wat ook goed is, is het feit dat je de horizon op 2/3 van de foto gezet is. Zo snij je de foto niet middendoor.

De scherpte is inderdaad niet optimaal. Ik heb geprobeerd om de EXIF gegevens uit de foto te halen om de reden van onscherpte te achterhalen, maar deze waren niet bijgevoegd.

Tevens heb ik de indruk dat de horizon niet perfect recht is. De zee zou leeg lopen

Mocht je het meisje in dezelfde kijkrichting gezet hebben, aan de linkerzijde, zou de foto meer tot z'n recht gekomen zijn. De nadruk zou op het meisje gelegen hebben, nu ligt die meer op de omgeving (zee met rotsen). Alles is een beetje afhankelijk van wat je nu precies in de kijker wil zetten met die foto.

Verder kan ik ook nog zeggen dat als je veel op dit forum de foto's van anderen bekijkt én de commentaren leest, dat je er dan een hele hoop kunt van op steken.
      Voor de rest nog één goede raad: Blijven fotograferen, oefenen baart echt wel kunst!

Andy
      Canon 50D; Canon300D; Canon EF70-200 L F4 IS USM; Canon EF24-70 L F2.8 USM; Canon 50mm F1.8; Sigma 18-200 f3.5-f6.3 ; canon 90-300 f4.5-f5.6; Speedlite ex420; Yongnuo 580; statief en wat strobisme materiaal

Comment

Dank je voor de 1e reacties.

De scherpte is inderdaad minder dat bij het origineel. Ik denk dat dit komt door de verkleining. En dat besef ik nu pas :-( , nadat ik al mijn "beste" foto's op mijn Flickraccount heb gezet. Spijtig. Nu weet ik het wel voor een volgende keer, natuurlijk. Voila, al meteen 1 (zeer belangrijk) ding geleerd.

Zelf had ik het meisje ook liever met haar hoofd naar links gezien, maar ze liep net daar rechts wanneer ik eindelijk mijn fototoestel in aanvalspositie had. (ik had best gewacht tot ze weer weg liep) Als ze op het linkerfotogedeelte had gestaan, had die kant te druk geleken, denk ik.

Met rechte horizons heb ik ook een probleem, zijn er tips om na te gaan of die nu al dan niet recht is bij het maken van de foto? Ik neem de foto liever zoals 'ie is ipv bij te snijden of aan te passen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jigal Bekijk bericht
          Zelf had ik het meisje ook liever met haar hoofd naar links gezien, maar ze liep net daar rechts wanneer ik eindelijk mijn fototoestel in aanvalspositie had. (ik had best gewacht tot ze weer weg liep) Als ze op het linkerfotogedeelte had gestaan, had die kant te druk geleken, denk ik.
          Ja had je kunnen doen of zelf kan je natuurlijk ook bewegen (jij meer naar rechts)

Oorspronkelijk geplaatst door Jigal Bekijk bericht
          Met rechte horizons heb ik ook een probleem, zijn er tips om na te gaan of die nu al dan niet recht is bij het maken van de foto? Ik neem de foto liever zoals 'ie is ipv bij te snijden of aan te passen.
          Ja in photoshop de foto Croppen (rechttrekken) of soms heb je op een fototoestel ook een raster dat je kan activeren(op het scherm zelf) voor de rest weet ik het eigenlijk ook niet
          Canon EOS 50D + 17-55 + Tamron 90mm Macro + Canon ex 430 II
          www.moosedesign.be

flickr

Comment

Dat had ik al gedacht dat ik zelf naar rechts kon gaan, maar links waren veel mensen die ik niet mee op mijn foto wou + ik wilde niet dat die rotsen "op het meisje plakten". Achteraf gezien blijkt het toch een optie geweest te zijn.

Goeie tip van dat raster : wist ik niet. Kan ik absoluut gebruiken!

Comment

Working...
            X