Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wat doe ik mis

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• wat doe ik mis

ik was vorige zondag uitgenodigd op een buikdans wedstrijdt in leuven om men schoonzusje te steunen en foto's van haar optrden temaken

er waren noch een 5 tal meisjes voor haar aan de beurt ,dus kon ik rustig de juiste instelling zoeken.

ik ben helemaal niet tevreden over de kwaliteit

hier de exif:

program M

1/60 sluitertijd

diafragma 5.6

iso 1600 (waardoor ik veel teveel ruis kreeg)

witbalans bewolkt

mijn doel was de bewegingen intevriezen dmv een korte sluitertijd,maar hoe korter in wilde gaan hoe donkerder de fotos werden.

op de achtergrond scheen een vurig rode spots die ik er ook in wou betrekken,en die waren alleen tezien bij overbelichting

scherp waren ze ook niet alhoewel ik een statief gebruikte

hier de foto

iemand tips voor de volgende x???
    facebook : https://www.facebook.com/SpilPics

Re: wat doe ik mis

roodlicht is sowiso een ramp

+ je lens is het probleem
    voor zoiets heb je echt een lichtsterk objectief nodig
    þú söngst til mín, svo hljótt... "ég þakka þér þá von sem þú gafst mér"
    Freelance bedrijfsfotograaf
    klikerdeklik hier voor mijn website!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door appelboom Bekijk bericht
      roodlicht is sowiso een ramp

+ je lens is het probleem
      voor zoiets heb je echt een lichtsterk objectief nodig

dus is het bijna onmogelijk om een echt zuivere foto temaken met mijn lens?

als ja: welke lens heb ik dan nodig?

want als ik die fantastische buikdanseres foto zie van danm in de hall of fame 50/2009

die is AF

Comment

Een lichtsterke lens zou het probleem inderdaad kunnen oplossen. Dan moet je je ISO niet zo opdrijven waardoor de ruis al heel wat minder zal zijn.
        Probeer een volgende keer misschien je diafragma nog wat meer open te gooien (kleiner F-getal) zodat je een kortere sluitertijd krijgt, alhoewel 1/60ste toch al behoorlijk is, zo lijkt me.

PS: probeer bij een volgende post wat te letten op je taalgebruik. Perfect Nederlands is uiteraard niet nodig maar lees je tekst nog eens na voordat je 'm post, dat helpt al veel!

Groeten,

Thomas

Comment

ja zal uit deze situatie inderdaad niet meer kunnen halen. 5.6 was volgens mij reeds je grootste diafragmaopening en hoger dan iso1600 moest je zeker ook niet gaan.
          Ik zou eens zoeken naar een evt tweedehands lichtsterke standaardzoom, een 2.8 of zo, daar kom je alweer wat verder mee... of evt de 50mm 1.8 als je dicht genoeg kan staan in dit geval. Lenzen zijn altijd een investering
          [FONT="Tahoma"]www.carlopeeters.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Thomas9 Bekijk bericht

PS: probeer bij een volgende post wat te letten op je taalgebruik. Perfect Nederlands is uiteraard niet nodig maar lees je tekst nog eens na voordat je 'm post, dat helpt al veel!

Groeten,

Thomas
            was me dat voor een bull**** opmerking kerel

dacht niet dat het hier een abn forum is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cee37 Bekijk bericht
              ja zal uit deze situatie inderdaad niet meer kunnen halen. 5.6 was volgens mij reeds je grootste diafragmaopening en hoger dan iso1600 moest je zeker ook niet gaan.
              Ik zou eens zoeken naar een evt tweedehands lichtsterke standaardzoom, een 2.8 of zo, daar kom je alweer wat verder mee... of evt de 50mm 1.8 als je dicht genoeg kan staan in dit geval. Lenzen zijn altijd een investering

een reactie waar ik iets aan heb

dan zal ik eens rondneuzen voor een passende lens

thx

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Thomas9 Bekijk bericht
                Een lichtsterke lens zou het probleem inderdaad kunnen oplossen. Dan moet je je ISO niet zo opdrijven waardoor de ruis al heel wat minder zal zijn.
                Probeer een volgende keer misschien je diafragma nog wat meer open te gooien (kleiner F-getal) zodat je een kortere sluitertijd krijgt, alhoewel 1/60ste toch al behoorlijk is, zo lijkt me.

Groeten,

Thomas
                Best mijnheer,

Als u dan toch zo graag de leraar uithangt bent u op het verkeerde forum terecht gekomen
                Sony Alpha 200W 18-70/70-300 Kitlens. Minolta 70-210

Comment

1/60 lijkt me qua sluitertijd te kort om de beweging te kunnen bevriezen. Je zat op de limiet van je lens
                  Ik heb een 50mm f1.8 en heb die al vaak gebruikt bij slechte lichtomstandigheden en hij heeft me nog niet vaak in de steek gelaten. Wel een beperking met de 50mm (geen zoom), dus kadrage niet altijd even evident.

Wat je iso betreft, beter wat ruis vind ik dan helemaal niks. Voor beweging moet ik mijn iso toch ook altijd opschroeven naar ISO1600 wil ik wat scherpe beelden kunnen schieten (sluiter 1/100 minstens)

Ik weet niet of het technisch correct is, maar ik zet - alnaargelang het omgevingslicht - ook soms op centerweight meting om een betere belichting te krijgen van het model. Ik vermoed dat je niet in een helverlichte zaal zit, maar eerder met spotlights op de buikdanseressen.
                  Al doende leert men...

Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                    1/60 lijkt me qua sluitertijd te kort om de beweging te kunnen bevriezen. Je zat op de limiet van je lens
                    Ik heb een 50mm f1.8 en heb die al vaak gebruikt bij slechte lichtomstandigheden en hij heeft me nog niet vaak in de steek gelaten. Wel een beperking met de 50mm (geen zoom), dus kadrage niet altijd even evident.

Wat je iso betreft, beter wat ruis vind ik dan helemaal niks. Voor beweging moet ik mijn iso toch ook altijd opschroeven naar ISO1600 wil ik wat scherpe beelden kunnen schieten (sluiter 1/100 minstens)

Ik weet niet of het technisch correct is, maar ik zet - alnaargelang het omgevingslicht - ook soms op centerweight meting om een betere belichting te krijgen van het model. Ik vermoed dat je niet in een helverlichte zaal zit, maar eerder met spotlights op de buikdanseressen.
                    idd twas vrij donker belicht

mja kwou men best doen voor het meisje en heb zo tezien men grenzen wat dees soort fotografie aanbetrefd bereikt

de meting stonds op center

ma daardoor begin ik men camera ook tekennen he

thx Nena

Comment

Wat doe je verkeerd ?

Dat hangt ervan af wat je wilde doen;

Als je de opname wenst te vervriezen, dan moet je bij een dans afhankelijk van de opnamehoek en snelheid van de dansers je sluitertijd aanpassen (ongeveer 1/1000).
                      Maar dan heb je wel licht nodig, vooreerst een goede lens met een zo laag mogelijke f waarde bvb 1:2.8 en een zo laag mogelijke ISO waarde (hoge waarden hebben meer ruis). Bij deze opname zat je reeds op de max, en heb je moet compenseren met de sluitertijd en ISO. Gevolg, ruis en bewegings onscherpte.
                      Verder had ik de witbalans op auto geplaatst, en de opnames in RAW gemaakt. Dan kan je nadien er nog ietsje meer uithalen.

Wat kan je doen , behalve nieuw materiaal kopen....
                      Maak de opname op een lagere ISO waarde, zet je lens volledig open, spotmeting op de danser, stel scherp op de danser, zet de witbalans op AUTO, zet het formaat op RAW. Pas je sluitertijd aan, en ja die mag zelfs 1/30 en lager. Ga dichter naar het podium, beste zoomlens zijn je voeten. Gebruik een statief.
                      De opname zal voldoende belicht zijn en afhankelijk van de beweging van het meisje zal je mooie sluier bewegingen zien. Uiteindelijk is het ook een dans en je foto zal beweging uitstralen.
                      Moet je wel wat voor oefenen, maar het is de moeite waard.

Nog een tip, werk nooit op de uitersten van de camera. Iedere camera heeft zijn beperkingen.

Groet Flash
                      Een fotograaf zonder persoonlijkheid is zoals een cafe zonder bier .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flashsplash Bekijk bericht
                        Wat doe je verkeerd ?

Dat hangt ervan af wat je wilde doen;

Als je de opname wenst te vervriezen, dan moet je bij een dans afhankelijk van de opnamehoek en snelheid van de dansers je sluitertijd aanpassen (ongeveer 1/1000).
                        Maar dan heb je wel licht nodig, vooreerst een goede lens met een zo laag mogelijke f waarde bvb 1:2.8 en een zo laag mogelijke ISO waarde (hoge waarden hebben meer ruis). Bij deze opname zat je reeds op de max, en heb je moet compenseren met de sluitertijd en ISO. Gevolg, ruis en bewegings onscherpte.
                        Verder had ik de witbalans op auto geplaatst, en de opnames in RAW gemaakt. Dan kan je nadien er nog ietsje meer uithalen.

Wat kan je doen , behalve nieuw materiaal kopen....
                        Maak de opname op een lagere ISO waarde, zet je lens volledig open, spotmeting op de danser, stel scherp op de danser, zet de witbalans op AUTO, zet het formaat op RAW. Pas je sluitertijd aan, en ja die mag zelfs 1/30 en lager. Ga dichter naar het podium, beste zoomlens zijn je voeten. Gebruik een statief.
                        De opname zal voldoende belicht zijn en afhankelijk van de beweging van het meisje zal je mooie sluier bewegingen zien. Uiteindelijk is het ook een dans en je foto zal beweging uitstralen.
                        Moet je wel wat voor oefenen, maar het is de moeite waard.

Nog een tip, werk nooit op de uitersten van de camera. Iedere camera heeft zijn beperkingen.

Groet Flash
                        amaai wat een leuke uitleg

zal de volgende x eraan denken

greetz Spil

Comment

Working...
                        X