Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gebouw nacht - oefening Powershot G10

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Gebouw nacht - oefening Powershot G10

Bij deze twee shots met mijn Canon Powershot G10: eerst in kleur, dan omzetting naar zwart/wit na een uitsnede.

** INFO => diafragma 8, belichting 10 seconden, ISO 80, zonder flash, Canon Powershot G10 **

Ikzelf heb wel reeds enige bedenkingen bij de foto's, maar graag wat advies.

Mijn bedenkingen:
    1. Helling niet helemaal correct (ik heb wel "maar" een G10 met standaardlens wel), maar toch kon het gebouw misschien rechter, niet? Of heeft dat niets te maken met mijn lens? Mijn statief stond misschien niet goed recht...?
    2. Hoe de reflecties te vermijden, vooral op de muur links?
    3. Misschien standpunt naar achter brengen volgende keer?

Alvast dank voor jullie reacties en voorál nog veel fotografeerfun!

Re: Gebouw nacht - oefening Powershot G10

Oorspronkelijk geplaatst door fredduc Bekijk bericht
    Bij deze twee shots met mijn Canon Powershot G10: eerst in kleur, dan omzetting naar zwart/wit na een uitsnede.

** INFO => diafragma 8, belichting 10 seconden, ISO 80, zonder flash, Canon Powershot G10 **
    Op hoeveel mm?

Ikzelf heb wel reeds enige bedenkingen bij de foto's, maar graag wat advies.

Mijn bedenkingen:
    1. Helling niet helemaal correct (ik heb wel "maar" een G10 met standaardlens wel), maar toch kon het gebouw misschien rechter, niet? Of heeft dat niets te maken met mijn lens? Mijn statief stond misschien niet goed recht...?
    2. Hoe de reflecties te vermijden, vooral op de muur links?
    3. Misschien standpunt naar achter brengen volgende keer?

Alvast dank voor jullie reacties en voorál nog veel fotografeerfun!
    1. Dit is te wijten aan de lensvervorming.
    2. Reflecties kunnen vermeden worden door het gebruik van een Circulaire Polarisatie filter maar het gebruik ervan bij nachtfotografie zou ik niet aanraden. Gevaar voor flare.
    3. Minder groothoek gebruiken zodat je geen, of toch veel minder, lensvervorming hebt.

Probeer foto's te nemen tijdens het "blauwe uurtje", voor uitleg klik HIER.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
    Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Jouw vraag over de lens: focusbereik is 6,1 tot 30,5 EN ik heb hier 6,1 gebruikt.

Dank voor de tips, én, de website: dat is pas een duidelijke uitleg. Ik merk dat ongeveer alle zaken die ik kon toepassen, in de uitleg vermeld staan, en, dat ik de meeste van die zaken niet heb toegepast, of, nog niet .

Overigens, ik heb het idee dat de compositie redelijk goed zit, en, met de tips is er hier nog meer uit te halen mijns inziens.

Deze keer heb ik op intuïtie gewerkt, aldus, voor verbetering vatbaar. Mijn volgende oefening: mét die tips indachtig nogmaals het gebouw gaan fotograferen (als de mensen niet uit het gebouw gestormd komen... Je maakt jezelf niet populair als je 's avonds een appartementsgebouw fotografeert. Eén van de vragen 'Tu surveilles ou quoi?'. Mijn antwoord 'Non, je prends des photos.' 'Pourquoi?' 'Loisirs...' - Tja, leg eens uit waarom je foto's neemt aan iemand die een zulke vraag stelt.)

PS: Hier een uitgebreide review van de G10 "http://www.digitalcamerareview.com/default.asp?newsID=3775&review=canon+powershot+g10 ". En, uitgebreide technische specificaties: http://www.topproduct.nl/hardware/ca...ificaties.html.

Comment

Waarom valt het perspectief hier zo storend op? Een lantaarnpaal die scheef staat zoals hier werkt altijd storend. zorg er voor dat die recht staat, eventueel softwarematig en de rest zal ook natuurlijker kijken.
        Robby Bb
        Minder tijd achter de computer
        Is meer tijd achter de camera

Comment

Even de paal rechtgezet en ziet er toch al iets beter uit. Is makkelijk te doen in PS.
          (Afbeelding > Canvas roteren > Instelbaar)

EOS Canon 400D + Grip / Canon 40D+Grip / Canon EF 50mm F1.8 / Sigma EX 28-70mm F2.8 DG / Canon EF 17-40 mm F4 L/ Canon EF 70-200mm F4 L / Sigma EF-500 DG Super / Canon 580EX / Manfrotto 190DB / Giotto MH-1001

Comment

Zo, veel beter. Hou daar nu rekening mee de volgende keer, en zo kun je ook uw compo bepalen, omdat je nu onderaan een stuk verliest.
            Robby BB

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
              2. ...door het gebruik van een Circulaire Polarisatie filter...
              (Misschien) domme vraag hierbij: kan dat op een Powershot G10???
              Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
              Oók wandelen met GPS?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VIM Bekijk bericht
                (Misschien) domme vraag hierbij: kan dat op een Powershot G10???
                Moet je eens op google bekijken. Maar bij kunstlicht heeft dat niet veel zin, omdat je licht nodig hebt dat je moet kunnen polariseren. Een polarisatiefilter gebruik je bij zonlicht. Maar dat moet je eens opzoeken op google.
                Die reflektie is er dus laat ze zitten of werk ze weg met een proggram.
                Mij stoort ze niet.
                Robby BB

Comment

Dag,

Dank je wel voor de reactie en tips, en, het rechtzetten van de paal - de gemeente zal blij zijn, want dat was hét gespreksonderwerp hier in de stad...

Neen, serieus: u heeft volledig gelijk, en, de oplossing was duidelijk eenvoudig. Inmiddels ben ik me ook wat aan het verdiepen in Photoshop, en, natuurlijk foto's trekken, en, foto's trekken...

Verder: dit forum is werkelijk interessant én leerrijk... en verslavend.

Frederik.

Comment

Working...
                  X