Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

1ste nachtfoto van de snelweg

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 1ste nachtfoto van de snelweg

Nieuw statief aangeschaft die ik natuurlijk even moest uitproberen..

Graag jullie mening!

Camera Make: NIKON CORPORATION
    Camera Model: NIKON D90
    Image Date: 2009:12:11 20:30:10
    Flash Used: No
    Focal Length: 50.0mm (35mm equivalent: 75mm)
    Exposure Time: 10.000 s
    Aperture: f/16.0
    ISO equiv: 200
    Exposure: Manual
    Exposure Mode: Manual

de fotoss zijn gemaakt met de timer op mijn toestel.. de afstandsbediening weigerde :S toen ik thuis kwam werkte de afstandsbediening wel weer.. ik vermoed dat hij niet tegen 0 graden kan...

Lightroom edit na de adviezen:
    Last edited by tomklerks; 14 december 2009, 08:56.
    Camera: nikon D90, SB600, sb-24 , Sigma 17-70 F2.8/4.0 OS , Nikkor 70-300VR 4.5-5.6, 3 statieven, parapluutjes en een paar filtertjes en nog wat strobist materiaal
    My flickr My site

Re: 1ste nachtfoto van de snelweg

Ik vind het jammer dat de snelweg weg is.

Mvg

Chris

Comment

Sluit aan bij mijn voorganger, de snelweg is niet meer zichtbaar, misschien iets verder gaan staan waar de straatverlichting meer licht gaf of een langere belichtingstijd gekozen, ook kan je zo een opname vind ik bij valavond nemen op het moment dat de zon net onder is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
        Ik vind het jammer dat de snelweg weg is.
        Ik volg, ben wel voorstander van het standpunt dat je genomen hebt.

De reden dat je de snelweg niet ziet, vraag ik me wel een beetje af :
        - ofwel inderdaad eens proberen om iets vroeger te gaan, zodat je nog wat meer omgevingslicht hebt.
        - ofwel reden er gewoon teveel auto's op dat moment (een zestal denk ik), waardoor er teveel licht aanwezig was van hun koplampen en je dus minder omgevingslicht hebt (weet niet of dit enigszins kan kloppen). Kan iemand van de anderen hier nog wat zijn licht laten schijnen?
        Ik zou dit zelf eens moeten proberen om wat meer duidelijkheid te krijgen.

Zo zie je maar dat zelfs een snelweg-foto by night ook niet gewoon point-and-shoot is
        Mvg,David
        [SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Photoclix Bekijk bericht
          De reden dat je de snelweg niet ziet, vraag ik me wel een beetje af :
          - ofwel inderdaad eens proberen om iets vroeger te gaan, zodat je nog wat meer omgevingslicht hebt.
          - ofwel reden er gewoon teveel auto's op dat moment (een zestal denk ik), waardoor er teveel licht aanwezig was van hun koplampen en je dus minder omgevingslicht hebt (weet niet of dit enigszins kan kloppen). Kan iemand van de anderen hier nog wat zijn licht laten schijnen?
          Misschien waren de natriumlampen nog niet warm.

Mvg

Chris

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
            Misschien waren de natriumlampen nog niet warm.
            Was ook een gedacht van mij, maar toen ik zag dat de foto rond 20.30Hr genomen was, heb ik dat aan de kant geschoven, want rond deze tijd van het jaar zijn ze dan toch al een heel tijdje aan het branden.
            Mvg,David
            [SIZE="1"]"There are always two people in every picture: the photographer and the viewer." Ansel Adams

Comment

hmmss in beleving zie ik de snelweg nog gewoon! maar ik geef toe dat het een beetje fantasie erbij is.. Als je goed kijkt zie je de middenberm, de vangrail links op de foto, de rijbaanaanduiding..

Ik had de foto in Lightroom iets meer zwarting gegeven dat had ik dan dus beter niet moeten doen..

Hier zonder die zwarting
              Last edited by tomklerks; 14 december 2009, 11:00.
              Camera: nikon D90, SB600, sb-24 , Sigma 17-70 F2.8/4.0 OS , Nikkor 70-300VR 4.5-5.6, 3 statieven, parapluutjes en een paar filtertjes en nog wat strobist materiaal
              My flickr My site

Comment

Ik heb dit zelf nog niet geprobeerd, maar misschien moet je aan de andere kant gaan staan?
                De linkse rijvakken (met de auto's die naar je toe rijden) zijn veel meer belicht dan de rechtse (met de auto's die van je weg rijden), wat heel erg logisch is natuurlijk. Maar misschien als je aan de kant gaat staan (dus aan de kant waar de auto's van je weg rijden) dat je meer licht krijgt op die rijvakken? De rijvakken met auto's die naar je toe rijden zullen sowieso wel belicht zijn, al is het maar van de koplampen van de auto's (denk ik).

Verder vind ik de eerste foto wel wat te donker, zoals gezegd (je ziet de snelweg niet meer zo goed). Maar je edit vind ik persoonlijk iets te licht... Voor mij mocht hij wat donkerder zijn, vooral dat rijvak helemaal links dat zo fel belicht is nu...
                Canon EOS 500D | EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS | EF 50mm f/1.8 II | Tamron 28-75mm f/2.8

Comment

Ik heb zelf ook al eens foto's genomen langst de autostrade, en ik kan je 't volgende aanbevelen:
                  * hoger diafragma: F27 ofzo zelfs. De reden? Dan krijg je mooie sterretjes rond vaststaande lichtbronnen, welke ik persoonlijk mooi vind.
                  * langere sluitertijd: Zeker in combinatie met het hoger diafragma (zelfs een minuut of langer) => Meer omgevingslicht van vb de autostrade dankzij koplampen van voorbij rijdende auto's.

De witbalans is een discussiepunt... Dit heb ik nog nooit juist kunnen zetten ter plaatse, en wordt meestal photoshopwerk
                  Hopelijk ben je hier wat mee
                  FotoKorting.be - Kortingscodes voor beterkope fotoprints!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zuzip Bekijk bericht
                    Ik heb zelf ook al eens foto's genomen langst de autostrade, en ik kan je 't volgende aanbevelen:
                    * hoger diafragma: F27 ofzo zelfs. De reden? Dan krijg je mooie sterretjes rond vaststaande lichtbronnen, welke ik persoonlijk mooi vind.
                    * langere sluitertijd: Zeker in combinatie met het hoger diafragma (zelfs een minuut of langer) => Meer omgevingslicht van vb de autostrade dankzij koplampen van voorbij rijdende auto's.

De witbalans is een discussiepunt... Dit heb ik nog nooit juist kunnen zetten ter plaatse, en wordt meestal photoshopwerk
                    Hopelijk ben je hier wat mee
                    Met 1 minuut heb ik wel heel erg veel strepen... Dat lijkt me niet echt meer interessant voor dit scenario...
                    My flickr My site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tomklerks Bekijk bericht
                      Met 1 minuut heb ik wel heel erg veel strepen... Dat lijkt me niet echt meer interessant voor dit scenario...
                      Ik geef natuurlijk wel toe dat ik dit gedaan heb op een kalme autostrade en dat het een kot in de nacht was...
                      FotoKorting.be - Kortingscodes voor beterkope fotoprints!

Comment

De principes van de nachtfotografie blijven van toepassing. Mooi samengevat door Bart in DIT TOPIC. Al is het hier iets moeilijker, omdat je voor de hoeveelheid licht afhankelijk bent van het aantal wagens, maar dat gaat wel meevallen. 'k Heb er OOIT ook gemaakt, maar ik zou niet weten waar ik die moet gaan zoeken .

Mvg

Chris

Comment

Working...
                        X