Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aardbeving in kabouterdorp

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aardbeving in kabouterdorp

    Hallo,

    Ben nieuw hier en net begonnen met een fotografie cursus, erg leuk!
    Onze opdracht was, "ga met scherpte-diepte aan de slag".
    Graag jullie meningen over de foto.
    Camera: DSLR Sony A 300
    f/4.5
    1/250 sec
    iso-200
    Alvast bedankt voor het kijken, Aukelien.[/IMG]

  • #2
    Re: Aardbeving in kabouterdorp

    Je bent goed op weg met die dieptescherpte.
    Maar je bestand heeft amper 50 kb terwijl je hier tot 400 mag gaan.
    Ik kan zo de pixels zien.

    Comment


    • #3
      Re: Aardbeving in kabouterdorp

      Ga met voorganger mee
      Foto lijkt mij zo nergens scherp
      Kun je mij ook zeggen hoeveel DOF je hebt
      Robby BB
      Minder tijd achter de computer
      Is meer tijd achter de camera

      Comment


      • #4
        Re: Aardbeving in kabouterdorp

        Hallo,

        Is dat Depth Of Field (scherptediepte), de diafragma? Dan f4.5, of zit ik nu helemaal fout, begrijp er nog lang niet alles van, zoals je wel ziet.
        Weet ook niet goed hoe ik die pixels moet veranderen, maar in ieder geval bedankt voor het kijken en zal binnenkort een statief aanschaffen, misschien wordt het hele zakie dan wat scherper.
        Vr gr Aukelien.

        Comment


        • #5
          Re: Aardbeving in kabouterdorp

          "ga met scherpte-diepte aan de slag".
          maar was het de bedoeling om veel of juist weinig scherpdiepte te geven in de foto. want is elke foto zit er scherpdiepte

          Macrofotografie bestaat er vaak in voldoende scherp(diep)te te geven aan je onderwerp maar een rustige omgeving.
          f4.5 is te weinig scherpdiepte omdat enkel het achterste gedeelde van je paddestoel scherp is. een f9-f13 zou meer scherpte op je zwam gegeven hebben terwijl een f16 waarschijnlijk een te drukke achtergrond zou gegeven hebben met al die grassprietjes
          mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

          IMac/IPad/Mac Air 
          D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

          Comment


          • #6
            Re: Aardbeving in kabouterdorp

            Oorspronkelijk geplaatst door Aukelien Bekijk bericht
            Hallo,

            Is dat Depth Of Field (scherptediepte), de diafragma? Dan f4.5, of zit ik nu helemaal fout, begrijp er nog lang niet alles van, zoals je wel ziet.
            Weet ook niet goed hoe ik die pixels moet veranderen, maar in ieder geval bedankt voor het kijken en zal binnenkort een statief aanschaffen, misschien wordt het hele zakie dan wat scherper.
            Vr gr Aukelien.
            Dat is wat ik bedoelde met mijn vraag en je hebt mij het antwoord gegeven dat ik verwachte. Je zegt dat je een cursus volgt en dat de opdracht was ga eens met scherpte diepte aan de slag. Maar als je niet juist weet wat scherptediepte betekend hoe nkun je er dan mee aan de slag. Je moet dan toch kunnen berekenen of bepalen hoeveel scherpte diepte je hebt.
            Ga eens naar deze link en dan kun je berekenen hoeveel je scherptediepte gaat zijn en waar deze ligt ten opzichte van de camera. er wordt gevraagd welke camera, hoeveel je f waarde is, je brandpunt en de afstand van het onderwerp ten opzichte van je toestel. Vergeet de afstand niet te veranderen in meter.Normaal vind je bovenaan je toestel een klein cirkeltje met een streep door. Dit is vanwaar je moet meten.
            Probeer dit eens met een testopstelling met een een meter en twee of meerdere objecten.
            Dit vergt een kleine inspanning maar die zal zich later lonen.
            Robby BB
            Minder tijd achter de computer
            Is meer tijd achter de camera

            Comment


            • #7
              Re: Aardbeving in kabouterdorp

              Ik snap niet goed wat je hier precies mee berekend.

              In mijn voorbeeld, ik heb een Sony A300 en ik neem een foto met mijn 18-55 lens van ik zeg maar een paddestoel met F/4.

              Waarden:

              Focal length (mm): 18 mm
              Selected f-stop : F/4
              Subject distance : (hoe weet ik hoeveel ik hier moet invullen?) Ik zet hier bv 20 cm in.

              Uitkomst:


              Subject distance 20 cm

              Depth of field
              Near limit 19.1 cm
              Far limit 20.9 cm
              Total 1.8 cm

              In front of subject 0.86 cm (48%)
              Behind subject 0.94 cm (52%)

              Hyperfocal distance 406.8 cm
              Circle of confusion 0.02 mm

              Kan iemand uitleggen wat ik hier nu precies mee ben?

              Comment


              • #8
                Re: Aardbeving in kabouterdorp

                Oorspronkelijk geplaatst door Faun Bekijk bericht
                Ik snap niet goed wat je hier precies mee berekend.

                In mijn voorbeeld, ik heb een Sony A300 en ik neem een foto met mijn 18-55 lens van ik zeg maar een paddestoel met F/4.

                Waarden:



                Uitkomst:





                Kan iemand uitleggen wat ik hier nu precies mee ben?
                Je foto toestel heeft afhankelijk van je lens een focus punt, waar de perfecte scherpte is.
                Nu is er ook een zone voor en achter dit focus punt (de DOF)waar alles scherp lijkt. Het is niet echt scherp maar door de beperking van onze ogen lijkt dit een scherpe zone.

                Dus praktisch gezien als je vanaf uw toestel (op statief) richting onderwerp gaat dan loop je eerst door een zone van onscherpte. Op een bepaald moment ga je voorbij de grens van de onscherpe zone en de zone waar het scherp lijkt. Je gaat verder en je komt het focuspunt tegen. Wanneer je voorbij het focuspunt gaat ben je nog altijd in de zone van scherpte (DOF). Dan kom je aan de grens van de DOF en ga je terug de zone van onscherpte binnen. Als je dan nog verder gaat kom je in de zone van het Hyperfocale gebied, maar dat is een ander verhaal.

                De kunst is nu om uw onderwerp juist in de zone van de DOF te brengen.

                Nu moet je ook weten dat die twee grensen van de DOF naar gelang uw instellingen,
                zeer dicht bij het focuspunt kunnen liggen, en zelfs op het focuspunt kunnen liggen.

                Wat betekend dit nu allemaal
                Depth of field
                Near limit 19.1 cm Dit is de afstand, vanaf uw camera gemeten, waar de eerste begingrens ligt van van de zone waar alles scherp lijkt . (DOF) Hier begint de scherpte

                Far limit 20.9 cm Dit is de eindgrens van van de zone waar alles scherp lijkt. Hier eindigt de scherpte

                Total 1.8 cm Dit is de breedte van de zone waar alles scherp lijkt. Dit bekom je wanneer de near limit van de far limit aftrekt

                In front of subject 0.86 cm (48%) Subject zo feitelijk focuspunt moeten zijn. Voor het focuspunt heb je dus een een zone van 0,86cm waar het scherp lijkt.
                Behind subject 0.94 cm (52%) Subject zo feitelijk focuspunt moeten zijn. Achter het focuspunt heb je dus een een zone van 0,94cm waar het scherp lijkt.

                Als je nu die twee bijeen telt dan heb je terug het totaal van de DOF 1,8 cm


                Hyperfocal distance 406.8 cm is de afstand waar op je moet scherp stellen om alles van dat punt naar oneidig scherp te krijgenCircle of confusion 0.02 mm Dit wordt ingesteld bij de keuze van het toestel


                Om de afstand te meten steeds vanaf het cirkeltje met streep door, bovenaan op je toestel.

                In uw voorbeeld als de paddestoel 10 Cm breed zou zijn dan zou er 8,2 cm onscherp zijn n 1,8 cm scherp zijn

                Meer afstand nemen, een kleiner diafragma of een groter brandpunt kunnen de afstand van 1,8 cm groter maken



                Ik hoop dat het wat duidelijk is nu anders vraag maar op.
                Robby BB
                Minder tijd achter de computer
                Is meer tijd achter de camera

                Comment


                • #9
                  Re: Aardbeving in kabouterdorp

                  Ok, bedankt voor je goeie uitleg. Het is mij duidelijk.
                  Ik vraag me alleen af wat je hier precies mee bent, je kan toch niet op het zicht weten hoeveel cm je ergens vanzit? Stel dat je nu bv een vlieg of welk dier dan ook wil fotograferen, die zal niet blijven zitten als ik met mijn meetlatje even vlug de afstand tussen hem en mijn camera meet.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aardbeving in kabouterdorp

                    Oorspronkelijk geplaatst door Faun Bekijk bericht
                    Ok, bedankt voor je goeie uitleg. Het is mij duidelijk.
                    Ik vraag me alleen af wat je hier precies mee bent, je kan toch niet op het zicht weten hoeveel cm je ergens vanzit? Stel dat je nu bv een vlieg of welk dier dan ook wil fotograferen, die zal niet blijven zitten als ik met mijn meetlatje even vlug de afstand tussen hem en mijn camera meet.
                    Het is inderdaad niet altijd praktisch te gebruiken, Maar als je zeer dicht bij moet komen dan zal de DOF toch minmaal zijn . Maar je kunt wel achteraf de berekening maken bij een onscherpe foto. Bv hoe komt het dat bij een bepaalde foto alleen de kop scherp is van de vlieg. Als je dan de berekening maakt dat bv de DOF 0 dan weet je dat de kop van de vlieg juist in het focuspunt lag. Waarna je de volgende keer uw instellingen kunt aanpassen
                    Robby BB
                    Minder tijd achter de computer
                    Is meer tijd achter de camera

                    Comment

                    Working...
                    X