Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Nieuwe 'Dress to Impress' workshop op 14 december 2024. Informatie en (snel) inschrijven hier.
Om degelijk te kunnen oordelen zou ik eigenlijk moeten beginnen met de vraag: Wat was je bedoeling met deze foto?
Het eerste wat m'n aandacht trekt is de flare, dan de bosrand en pas later de koe.
De kop van de koe staat centraal, wat de compo mi niet ten goede komt. Een onderwerp centraal plaatsen word meestal vermeden tenzij het voor een bepaald doel (detail) bedoeld is. Net zo met het afsnijden van ledematen - een veelgebruike techiniek bij modelenshoots op voorwaarde dat ze niet om het even waar afgesneden worden en dat de afgesneden delen toch niks bijbrengen aan de foto of de aandacht van de kern afleiden. Bij deze foto heb ik meer het gevoel dat ik ofwel teveel koe zie ofwel te weining.
Scherpte kom mi ook beter (maar dit kan ook door de post-processing en resizing wat verloren gegaan zijn)
Positief:
- ruimte in de looprichting van de koe (maar ik vrees dat dit meer een toevalligheid is dan met voorbedachtheid)
- gebruik van scherptediepte
- gebruik van het tegenlicht om de contouren van de koe te accentueren en die los te maken van de achtergrond
Een ruimer beeld met de eenzame koe in de wei tijdens het zonsop- of ondergang of een portrait crop van enkel de koekop met schoft zou me meer aanspreken (en zonder flare)
Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,... "Casu Consulto - Modo Fac"
Crop rechts de foto tot iets voor het rechtse oor (rechts op de foto) en je hebt voor mij een grappige foto, een crop die voor mij de foto red.
Scherpte moet op de ogen liggen.
Controleer ook je foto's op het scherm van de camera op een kritische manier.
Maak ook een foto op automatisch in het begin zodat je kunt vergelijken wat instellingen en resultaat betreft.
Robby BB
Minder tijd achter de computer
Is meer tijd achter de camera
Comment