Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het is weer kerst :D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Het is weer kerst :D

Hey iedereen.
    Aangezien we steeds dichter bij kerst komen volgen hier al wat foto's met die sfeer.
    Ik heb getracht het zo goed mogelijk te doen, (eerste keer met slr ).
    Commentaar tips en trucs zijn zeker welkom !

Groetjes aan allen,
    Dimitri Van de Velde

Re: Het is weer kerst

Awhh...Dimitri. Nog niets terug?

Poeh...lastig.
    Weet je...de scherpte is ver te zoeken, de kleuren uit foto 2 zijn ehm...niet fraai.
    De derde foto vind ik wel sfeer uitstralen

Comment

Dank je, was net van zin om een duwtje in de rug te geven
      Bij de derde foto vind ik het echt jammer dat de kindjes uitgebrand zijn...
      Had nochtans spot meting gedaan

Groeten Dimitri

Comment

gouden regel: geen Kerst voor Sinterklaas
        Without a good eye no good photographs. But without good hands no photography at all.

Comment

maar gelukkig wel andersom dit voor de kado's....nieuwe lens e.d.
          mijn webstie: http://www.henkspix.nl

Comment

Nah, waarom een andere lens? Is dit nu feedback geven? Hier kan TS niets mee
            Ik vind de ideeen zeer orgineel, maar ik ben heel erg benieuwd hoe de foto's er uit zien als je andere instellingen gebruikt. EN de foto's goed scherp zijn.
            Hoeveel scherpstelpunten gebruik je Dimitri? Ik zelf gebruik er maar 1 voor stilstaande beelden.

Okay mijn tips:

ISO altijd op 100 houden bij lange sluitertijden.
            Diafragma iets groter houden (f/8, f/11), zodat je scherptediepte iets groter wordt, maar ook de scherpte om het focuspunt vergroot.

Vooral de ISO naar 100 zullen de foto's een stuk verbeteren.

(als je dat uberhaupt wilt dan he)

Comment

Het was een grapje sinterklaas is voor kado's eerder aan de beurt, en om te geven......o.a. een lens of tas of filters ......snap u....????
              Ik hoop dat ik je niet hebt beledigd!!!!!
              gr Henk..
              mijn webstie: http://www.henkspix.nl

Comment

Wel ik vind foto drie best wel grappig.
                Wat donker maar straalt toch wel de kerstsfeer uit.

Comment

Bedankt Allen

@ Monica:
                  Ik weet niet goed welke instellingen ik eigenlijk moet gebruiken... Dankzei jou al wat meer
                  Ik gebruik 1 schepstelpunt waardoor ik zelf kies waar ik het scherpstel. (AF, niet MF);
                  De waarde van het diafragma had ik zou klein mogelijk gehouden, F5.6 om kans op flares te verkleinen (dat is toch juist he ?).
                  Bij foto 2 is de scherptediepte echter veel te klein zoals je al opmerkte...
                  De ISO waarde staat bij elke foto op 200, zou 100 of 200 veel uitmaken ?

En dan nog een extraatje , in welke stand is het aangeraden om foto's te nemen ?
                  A, S, of M met een witbalans die op auto staat, of manueel ?
                  Indien manueel, hoe zou dan de juiste instelling zijn ? A luisteren naar S of omgekeerd ?

Ik neem meestal foto's op A met witbalans (preset) afgesteld op wit papier.
                  Het is een hele boterham, k'weet het. Maar als je het niet erg vind: ga je gang

@ zebosenior:
                  Ik vind het niet erg hoor, Nieuw speelgoed is altijd plezant
                  Maar ga eerst proberen zo goed mogelijk foto's te nemen met het huidige speelgoed

Groeten Dimitri Van de Velde

Comment

Dit is wel een handig stukje over flares: klik Hoe je ze zoveel mogelijk kan voorkomen, maar ook hoe deze je foto juist kunnen maken.
                    Iso 100 of 200 maakt HEEL veel uit!
                    Gebruik een goed statief (deze foto's lijken last van bewegingsonscherpte te hebben), stel je ISO zo laag mogelijk in (je hebt immers tijd genoeg op het statief om je foto te belichten, daar hoef je niet de ISO voor te gebruiken om je belichting te compenseren)
                    Witbalans...wat ik het makkelijkste vind is een grijskaart gebruiken. Die dingen kosten een paar euro. Je maakt dan eerst een foto van je decor en lichtsetting met grijskaart. Dan kun je achteraf in 1 keer al je foto's corrigeren. Wel in RAW schieten! En telkens als je een andere lichtsetting hebt, weer even de grijskaart mee fotograferen. Nogmaals, als je in RAW fotografeert maakt je witbalans niet zoveel uit, omdat je die met 1 klik in een bewerkingsprogramma kunt corrigeren. Fotografeer je in jpg, DAN is het wel van belang.

Ik heb in Portugal veel geexperimenteerd met nightshots en lange sluitertijden.
                    Het handigst is om eerst te bekijken WAT je wilt fotogaferen, je diafragma aan de hand daarvan te bepalen in de A stand. Toestel staat op het statief, dus laat de camera maar bepalen wat de juiste sluitertijd is.
                    Maar ik ben zelf ook maar een beginner. Hang me er niet aan op

Succes

Comment

Volg mijn voorgangers.
                      Voor de derde foto misschien iets meer ingezoomd op de mannekes.

Ik weet niet of je bij een D90 de ISO op 100 kan zetten. Bij de D40 is laagste ISO instelling 200.

Grtn Werner
                      D-700 en D-90 Nikkor 70-200mm 2,8 VRII - 24-70mm 2,8 G ED - 70-300mm AFS VR2 - 85mm 1.8 AFS - SB600.

Comment

Dank je Monica voor je uitleg,
                        de foto's zijn wel genomen met statief, of dat het een goed is dat weet ik niet

Groeten Dimitri Van de Velde
                        ps: voor de geïnteresseerden:

http://www.youtube.com/watch?v=Meojiz4cJh4
                        Sorry als het jullie genre niet is, heb het zelf gemaakt

Comment

Working...
                        X