Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Help !

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Help !

    probeer even voor deze situatie:

    ISO: 300 of 400
    F 5.6
    Sluiter: 1/160

    Zal wel wat opklaren dan.

    Wat ik ook gehoord heb is dat je niet steeds mag vertrouwen op 'het op 0 zetten' voor het f-getal bij een Nikon. Gewoon al doende leren!
    WFJ

    Comment


    • #17
      Re: Help !

      Waarom werk je manueel als je toch gewoon de belichting aanpast tot de lichtmeter op nul staat? Tracht eerst goed de semi-automatische standen te verkennen, die voldoen ruimschoots om dergelijke, relatief eenvoudige beelden goed te belichten.

      L.
      http://lievendevlaminck.wordpress.com/

      Comment


      • #18
        Re: Help !

        Oorspronkelijk geplaatst door Lieven De Vlaminck Bekijk bericht
        Een goede vuistregel om te weten of je nog uit de hand kan fotograferen:

        Maximale sluitertijd = 1/brandpuntsafstand.
        Vb: brandpuntsafstand 50mm => maximale sluitertijd 1/50e.
        brandpuntsafstand 200mm (tele) => max. sluitertijd 1/200e
        Dit varieert natuurlijk ook nog van persoon tot persoon.

        Verder is het voornaamste al gezegd: f/25 is een onnodig klein diafragma, een lens presteert bovendien niet op z'n best aan zijn 'extreme' diafragma-openingen. Bij f/8 zal je foto dus beter van scherpte zijn. Op de kleuren heeft dit bij mijn weten weinig of geen invloed.

        L.
        Hoi,
        Vorig regeltje gaat prima maar wel rekining houden met crop-factor van uw toestel :

        A. Brandpuntsafstand

        Afstand tussen de laatste lens in het objectief en de censor in de camera.
        60 mm:Standard lens ( komt overeen met menselijk oog)
        130 mm: tele lens
        Brandpuntafstand is belangrijk voor de sluitertijd:
        De sluitertijd mag niet trager zijn dan de brandpuntsafstand, om beweging van de hand te vermijden.
        Vb.
        Een brandpuntsafstand van 150 mm moet minstens een sluitertijd van 1/150 sec. hebben
        Hoger noemergetal mag wel,want dit willen zeggen een snellere sluitertijd.

        Hoe hoger het noemergetal hoe sneller de sluitertijd
        Hoe lager het noemergetal hoe trager de sluitertijd (meer bewegingsonscherpte met de hand)

        Hou wel rekening voor bovengestelde regel, dat U de cropfactor mee in rekening moet brengen voor het bepalen van de brandpuntsafstand.

        1. Cropfactor
        Steeds rekening houden met de cropfactor, deze wordt beschreven in bijgeleverde handleiding van de camera.
        Vb. ; Canon 40D : cropfactor 1,6 ( neem voor gemakkelijke berekening 1,5)
        Wat wil zeggen:
        Bij een brandpuntsafstand van 50 mm: de standardlens van vroeger, werden een negatief gebruikt van 36/24 mm.
        Dit komt niet overeen met de censor van een digital toestel, behalve bij de heel duur modellen die een “Full Frame” hebben.
        Crop geeft aan de verhouding tussen negatief en censor.

        Dit is belangrijk om de exacte brandpuntsafstand te kennen, de gegevens die meegeleverd zijn op een objectief zijn die van een full frame (oude negatieven)
        Om dan de juiste brandpuntsafstand te kennen voor uw toestel gebruik makende van dat objectief, moet U rekening houden met de cropfactor.
        Vb.
        Een objectief met waarde 50 mm, komt bij gebruik met een canon 40D (cropfactor 1,5) dus overeen met 75 mm. ==> min.sluitertijd 1/75
        Opgegeven waarde x cropfactor: 50mm x 1,5
        Een tele met waarde 200mm is bij canon 40D = 200 x 1,5 = 300mm ==> min. sluiterijd 1/300

        Menselijk oog : 60 mm : cropfactor van 1,5 = 90 mm nemen.
        Last edited by Josv; 30 november 2009, 22:31.
        Jos
        Site

        Comment


        • #19
          Re: Help !

          4. Ik druk de ontspanner half in en meet het licht, Ik draai aan de stelknop totdat het streepje netjes op "0" staat.
          Wat ik ook gehoord heb is dat je niet steeds mag vertrouwen op 'het op 0 zetten' voor het f-getal bij een Nikon. Gewoon al doende leren!
          klopt, met mn D80 moet ik bij zonlicht meestal een stop onderbelichten om tot een correct resultaat te komen.

          Comment


          • #20
            Re: Help !

            ' t is al veel gezegd, maar f/25 is te klein diafragma, maak dat groter (f-getal lager) en je kunt naar een kortere sluitertijd gaan. Heb je door lichtomstandigheden een lage sluitertijd nodig, werk dan op je statief met de timer van je fototoestel. Zoniet kan het indrukken van de ontspanner al een bewegingsonscherpte geven.
            Canon Eos 450D
            Canon EF-S 18-55 f/3.5-5.6 IS + EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS + EF 50 mm f/1.8 II
            Sigma 10-20 f4-5.6 EX DC HSM

            Comment


            • #21
              Re: Help !


              beetje bewerking zou al helpen volgens mij...
              de scherpte blijft voor mij een minpunt

              groeten,
              Peter
              The box said: 'install on Windows XP, Vista or better'. So I installed it on Linux.

              Comment


              • #22
                Re: Help !

                Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht


                dit is nieuw voor mij

                Ik heb het verkeerd gezegd
                wat ik bedoel is, als je kleiner f waarde hebt, je meer licht opvangt, en dus je de kleuren beter ziet (meer belicht).

                Niet dat rood op eens veel roder is en groen fel groen.

                Comment


                • #23
                  Re: Help !

                  In deze situatie moet je gewoon een foto nemen en dan het histogram raadplegen. Het mag zeker de linker of rechterzijkant niet raken.

                  Probeer door met de EV-correctie het histogram zoveel mogelijk naar rechts te krijgen, zonder dat het de zijkant raakt. Je foto zal dan stukken beter zijn. Dit kun je zelfs nog in PS doen.

                  De methode met het histogram is het gemakkelijkst als je vanaf statief werkt. Foto nemen met afstandsbediening of timer, histogram bekijken, bijsturen met de EV-knop naar + of - totdat het histogram goed is, klaar.

                  Hou ook in de gaten dat bijna iedere lens haar ideale opening heeft. Door het diafragma te ver open of dicht te draaien ga je de scherpte juist verminderen.

                  Als je op M werkt en het "streepje" op nul probeert te krijgen heb je de belichting goed ingesteld naar hetgeen er gemeten is. Maar wat als je nu gemeten hebt op het donkerste deel uit de foto?...of op het lichtste deel?...

                  In een foto met de twee uitersten (wit en zwart of licht en donker) is het beter om met het histogram te werken.

                  In een foto waar het verloop egaler is( minder uitersten) zou matrixmeting misschien beter/handiger zijn.
                  Groetjes
                  ----JO

                  Comment


                  • #24
                    Re: Help !

                    Je hebt een digitaal toestel, dus het kost je geen cent meer als je van het onderwerp 50 of 100 foto's maakt i.p.v 1 of 2. Dus, wat ik zou doen is het volgende. Begin met het onderwerp te fotograferen met verschillende instellingen. doe dat zowel voor diafragma, iso, sluitertijd, enz... Ik ben er zeker van dat er in die hoop foto's 1 of 2 zullen tussenzitten die wel aan JOUW regels voldoen. Bestudeer dan de exif. En dan weet je perfect welke de beste instelling was op die dag en op die plaats voor dat object. En nooit vergeten naar het histogram te kijken na het nemen van een foto. Als dat goed zit is de foto al voor een groot stuk ok. Je kan ook een schema opstellen. Ene dag op niets anders focussen dan op het diafragma, andere dag sluitertijd, nog een andere dag iso, enz...! Zo geef je jezelf een gratis cursus fotografie. Maar zoals hier al gezegd is, heel veel foto's maken van objecten die je interesseren.
                    Mvg
                    weebee
                    Last edited by weebee; 3 december 2009, 00:48.
                    EOS Canon 400D + Grip / Canon 40D+Grip / Canon EF 50mm F1.8 / Sigma EX 28-70mm F2.8 DG / Canon EF 17-40 mm F4 L/ Canon EF 70-200mm F4 L / Sigma EF-500 DG Super / Canon 580EX / Manfrotto 190DB / Giotto MH-1001

                    Comment


                    • #25
                      Re: Help !

                      Ik heb je foto even bekeken in Photoshop en kijk eens naar het histogram van de levels.
                      Onderaan zie je een voorbeeld van een histogram van hoe het er min of meer zou moeten uitzien op je camera na het maken van een foto met de juiste belichting.

                      Last edited by weebee; 3 december 2009, 01:10.
                      EOS Canon 400D + Grip / Canon 40D+Grip / Canon EF 50mm F1.8 / Sigma EX 28-70mm F2.8 DG / Canon EF 17-40 mm F4 L/ Canon EF 70-200mm F4 L / Sigma EF-500 DG Super / Canon 580EX / Manfrotto 190DB / Giotto MH-1001

                      Comment

                      Working...
                      X