Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

2 foto's van optreden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 2 foto's van optreden

    mijn eerste concert.
    mijn beleving is dat het in de zaal erg donker is.
    de foto's zijn met f2,8 en automatische sluitertijden genomen, is niet echt goed,maar ik hoop dat ik hier wat goede tips kan krijgen.
    Alvast bedankt voor het kijken.





    mvg, jacques
    Nikon en glaswerk

  • #2
    Re: 2 foto's van optreden

    Vergeet automatisch, alhoewel het resultaat er zeker mag zijn, bij beide beelden.

    Bij concerten is het een beetje zoeken, maar meestal, werk ik met een vast diafragma en een vaste sluitertijd en vaste isowaardes, gecombineerd met centrale lichtmeting. Door alles vast te laten staan, krijg je heel variërende resultaten, afhankelijk van het licht.
    Meestal kom ik iets uit van F2,8 - 1/100ste - ISO800.
    Afhankelijk van de gebruikte lens (brandpunt kleiner dan 100mm of indoen groter met VR) is 1/100ste genoeg

    Door in raw te fotograferen, haal je nadien veel meer ruis uit de foto, ruis die je in de jpegs wel eens durft zien, vanwege de iets hogere isowaardes.

    Mvg

    Chris

    Comment


    • #3
      Re: 2 foto's van optreden

      Ik vind het ook intrigerende foto's hoor Vooral veel blijven oefenen, want dit ziet er goed uit voor een eerste keer.

      Comment


      • #4
        Re: 2 foto's van optreden

        De 2de heeft echt wel iets vind ik hoor. Rechts wat van het zwarte stuk wegcroppen.
        Al doende leert men...

        Flickr

        Comment


        • #5
          Re: 2 foto's van optreden

          Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht

          Bij concerten is het een beetje zoeken, maar meestal, werk ik met een vast diafragma en een vaste sluitertijd en vaste isowaardes, gecombineerd met centrale lichtmeting. Door alles vast te laten staan, krijg je heel variërende resultaten, afhankelijk van het licht.
          Meestal kom ik iets uit van F2,8 - 1/100ste - ISO800.
          Dank je voor deze tip, deze ga ik zeker de volgende keer proberen, ik snap wat je bedoelt, donkere foto's welke ik in raw wat kan ophelderen ( bewerken ) en altijd de juiste scherpte en kleuren en zeker weinig ruis. ( mijn eerste gedachte was om de belichting kwa sluitertijd op auto te zetten zodat ik geen donkere foto's kreeg , maar kreeg dan wel bewogen foto's door te lange sluitertijden )
          dat was dus de verkeerde gedachte !!

          dank jullie wel voor de tips en leuke reacties.

          mvg, jacques
          Nikon en glaswerk

          Comment


          • #6
            Re: 2 foto's van optreden

            Oorspronkelijk geplaatst door Jacques1 Bekijk bericht
            Dank je voor deze tip, deze ga ik zeker de volgende keer proberen, ik snap wat je bedoelt, donkere foto's welke ik in raw wat kan ophelderen ( bewerken ) en altijd de juiste scherpte en kleuren en zeker weinig ruis. ( mijn eerste gedachte was om de belichting kwa sluitertijd op auto te zetten zodat ik geen donkere foto's kreeg , maar kreeg dan wel bewogen foto's door te lange sluitertijden )
            dat was dus de verkeerde gedachte !!

            dank jullie wel voor de tips en leuke reacties.

            mvg, jacques
            De bedoeling is niet dat je nadien met het licht gaat prutsen in raw. Dat doe ik zelf nooit. De ruisonderdrukking (in raw) van een rawfoto zal echter veel beter zijn, maar je krijgt dan wel veel variatie in licht, zelfs binnen de seconde. Het licht ter plaatse een beetje mee in 't oog houden, wanneer de spots aangaan en uitgaan, luisteren naar de muziek, en continu foto's maken. Altijd klaar staan en proberen je kadrering van te voren al ietwat te doen, zodat je enkel nog moet wachten op het goede moment.

            Mvg

            Chris

            Comment


            • #7
              Re: 2 foto's van optreden

              Nummer twee vind ik echt goed eigenlijk , die foto heeft iets (voor mij dan toch).

              Comment


              • #8
                Re: 2 foto's van optreden

                De tweede vind ik ook best, alleen jammer dat zn andere hand er niet bijop staat.
                AmaZony

                Comment

                Working...
                X