Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

eerste poging portret

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• eerste poging portret

Moeten voor avondschool portret nemen, hier mijn eerste poging! Is het wat, wat kan beter,...? Is hij wat onderbelicht?

Niet in RAW, en moet toegeven dat ik van fotobewerking nog niet veel kennis heb! Mss is dit wat beter of té?

Last edited by Ely; 17 november 2009, 15:24.

Re: eerste poging portret

vooral links weinig detail in de kleding.
    de ogen wat te donker.
    mocht je in RAW hebben geschoten, kan je het beeld in zijn totaliteit nog wel effe wat ophelderen.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Moeten voor avondschool portret nemen, hier mijn eerste poging! Is het wat, wat kan beter,...?
      sorry, dit is een snapshot, geen portret.

essentieel bij portret is de mimiek van het model.
      De kijker moet als het ware in de ziel van de geportretteerde kunnen kijken, als waren camera en fotograaf niet aanwezig geweest.
      Hier zie je duidelijk dat het model zich zeer bewust is van de aanwezigheid van de camera.

Laat haar voor een goed portret best het hoofd recht houden, en recht in de camera kijken.

Technisch is de foto (versie twee) geslaagd. Mooie achtergrond.

Voorbeelden van goede portretten: afbeeldingen googlen op Diane Arbus.
      Voorbeeld van een recent gepost goed portret op BD:
      http://forum.belgiumdigital.com/f41/portret-286945.html

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ely Bekijk bericht

Niet in RAW, en moet toegeven dat ik van fotobewerking nog niet veel kennis heb! Mss is dit wat beter of té?

yep, vind van wel.
        grt,bouk.

Comment

bedankt vr jullie reacties.
          Hoe ga je dan best te werk om ervoor te zorgen dat het "model" zich niet bewust is van de camera? Zelf heb ik nog geen ervaring en mijn gewillig model ook niet? Laat je je model dan best een handeling of zo uitvoeren, maar dan kijk je meestal niet recht in de camera...

Comment

Hoe ga je dan best te werk om ervoor te zorgen dat het "model" zich niet bewust is van de camera?
            dat geld bij fotograferen van kinderen.
            een model moet je zelf sturen als ze nog geen ervaring heeft.
            en hoe langer je met het zelfde model werk hoe makkelijker het gaat.
            en je doet zelf veel ervaring op, door niet steeds van model te wisselen in het begin.
            grt,bouk.

Comment

Welkom Ely.

Je schrijft dat je een portret moet maken voor de avondschool. Als dit je eerste jaar fotografie is, is dit - behalve de onderbelichting - helemaal niet zo een slecht begin voor een 'portret'. Laat je dus niet afschrikken.
              Ik vind het jammer dat haar ogen wat verloren gaan in de houding, maar het lijkt wel heel spontaan van het meisje. Heb je nog foto's uit die reeks?
              Ik zie dat je manueel hebt gewerkt. Waarom? Misschien kun je volgende keer diafragmavoorkeuze kiezen en je toestel zelf de sluitertijd laten bepalen zodat je een goed belichte foto hebt. In manuele modus moet je toch leren omgaan met je lichtmeter. Maar misschien was dit ook de opdracht om manueel te werken?

In zwart-wit is hij trouwens ook mooier. Misschien eens proberen.
              Al doende leert men...

Flickr

Comment

helemaal eens met Nena en niet eens met Control-Z, toch niet met zijn voorbeeld. Dit is al iets voor "gevorderden".
                Dat de camera en de fotograaf niet aanwezig zouden moeten zijn is ook iets voor gevorderde fotografen en modellen. Voor de rest niets mis met zijn deskundig commentaar.
                Je hebt het jezelf een beetje moeilijk gemaakt met die zwarte kleding. Contrast met de huid is zo groot dat je moeilijk beiden goed kunt belichten, zeker als je niet in RAW werkt. Daarbij vergroot de zwarte kleding de slagschaduwen in het gezicht. Licht kleding zou die juist ophelderen.
                Tip: laat tussen de opnames door het model steeds meekijken naar het resultaat, dan ziet ze zelf hoe het er uit gaat zien en wordt ze wat meer vertrouwd met het hele gebeuren. Hoofd wat rechter is al gezegd. Van het spontane en naturelle houd ik wel.
                Persoonlijk laat ik het model niet naar in de lens kijken maar "erdoor heen, naar mij".
                Als ik ze wil laten lachen doe ik iets belachelijks, als ik ze triestig wil laten kijken zing ik een liedje; werkt vaak heel deprimerend. Kortom: praten, bezig zijn met het model en aanwijzingen geven.
                Nog een tipke: kopieer foto's die je zelf goed vindt. Probeer te zien hoe ze gemaakt zijn en maak dit na. Na verloop van tijd ontwikkel je hieruit je eigen "stijl" en worden de basis principes en instellingen een automatisme en dan kun je je toeleggen op je eigen creativiteit.

Groeten, Bert
                Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
                www.bertofotografie.be

Comment

Ik zou hem toch opnieuw maken. Er zitten alles bij elkaar toch wat veel dingetjes in die vrij eenvoudig verbeterd kunnen worden, maar dan ga je de foto opnieuw moeten nemen.

Mijn grootste probleem is dat je model helemaal niet uitspringt tov de achtergrond. Je model is zo donker. Donker haar, donkere trui, niet speciaal 'verfijnd' belicht. Alle licht lijkt wel op de achtergrond te vallen. En eigenlijk doe je helemaal niks om haar net tov die achtergrond eruit te laten springen.

- Onderbelicht: ik vind van wel. Nog iets minder licht in de foto, en het zwart loopt helemaal toe. De achtergrond lijkt dan weer wel goed belicht, maar die achtergrond interesseert me eigenlijk niet echt, en zou ook niet interessant hoeven te zijn.
                  => meer licht opvangen.

- Er zou ook meer licht op haar gezicht moeten schijnen. Invulflitsje om de schaduwen weg te krijgen, iets om wat zon op haar gezicht te reflecteren (kan desnoods met een gewone krant of isomo, hoor) en je kan haar al heel wat meer laten stralen.

- Ik zou dat meisje wat verder van die wand gehaald hebben om de focus meer op haar te laten vallen. Die achtergrond mag echt wel een stuk meer buiten de scherptediepte vallen. Model scherp, achtergrond wazig. Kan ook al door je diafragma wat meer dicht te knijpen, he. Maar misschien had je wel een reden om dat niet te doen?

Comment

Hoe ga je dan best te werk om ervoor te zorgen dat het "model" zich niet bewust is van de camera? Zelf heb ik nog geen ervaring en mijn gewillig model ook niet? Laat je je model dan best een handeling of zo uitvoeren, maar dan kijk je meestal niet recht in de camera...
                    Veel praten, blijven praten. Op zich is het niet erg dat ze zich bewust is van de camera, hoor. Zeker niet als ze met de camera of jou als fotograaf 'communiceert'. Het is in mijn ogen altijd het gemakkelijkst als ze blijft bewegen en mee zoekt naar de leukste 'pose', naar hoe het licht op haar valt. En op die manier krijg je dat 'ingedoken' pose nog het makkelijkst eruit. Als het er niet uit ziet hoe ze erbij staat zeg je dat, dat ze er niet in blijft hangen. Heb je een goed frame, kan je vragen/roepen om dat even zo te houden. Soms lukt dat ;-)

Comment

bedankt allemaal voor de tips! Inderdaad mijn eerste semester fotografielessen dus ben een echte beginner. De voorbeelden van Control Z zijn voor mij nog veel te hoog gegrepen, maar al kijken naar zo'n voorbeelden leer je toch ook!
                      Heb nog andere foto's ik dacht tijdens het nemen ook dat het wat te donker ging worden dus had ik haar gevraagd of ze nog iets kleurig liggen had en dan kwam ze hiermee, is deze foto iets beter?

Comment

Working...
                      X