Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Mijn voorkeur gaat zeker uit naar de eerste foto! Heb zelf ook al wat ervaring met HDR fotografie. Naar mijn mening mag het HDR effect wat sterker, wat zou zorgen voor een nog krachtigere foto in dit geval. Het kasteel heeft zo iets mysterieus. Toch even het perspectief nakijken..
De tweede en de derde foto boeien me minder, vast omdat het onderwerp me niet zo boeit (al dat persoonlijk is). Maar bij abstracte fotografie zoek ik een beetje naar een verhaal, en hier krijg ik dat niet meteen. Eventueel zouden ze ook mooier zijn als je HDR effect sterker was.
Groetjes
Sofian
Canon EOS 450D - EF-S 18-55 mm f 3.5 - 5.6 IS - EF 50 mm f 1.4 USM
Naar mijn mening mag het HDR effect wat sterker, wat zou zorgen voor een nog krachtigere foto in dit geval.
alstublieft, het is als een hamburger met nog meer mayonaise en nog meer ketchup voor een "krachtiger" smaak. En doe er nog een maxi coke bij.
Wat het HDR effect betreft, dat vind ik op het randje van het aanvaardbare in deze drie foto's. Vooral in foto één.
Foto één en drie hebben te lijden van oververzadiging.
Perspectivische vertekening in foto één zou ik niet wegwerken, zo komt het imposanter over, anders wordt het eerder een architectuurfoto.
Foto drie kan me compositorisch en inhoudelijk het meest boeien.
Daar zie je het verhaal achter.
één en drie hebben dat veel minder.
alstublieft, het is als een hamburger met nog meer mayonaise en nog meer ketchup voor een "krachtiger" smaak. En doe er nog een maxi coke bij.
Wat het HDR effect betreft, dat vind ik op het randje van het aanvaardbare in deze drie foto's. Vooral in foto één.
Ik volg hier. Het is persoonlijke smaak, sommigen hebben graag een "over the top" HDR bewerking. Ik vind HDR echter op zijn best wanneer het gebruikt wordt om de realiteit zo goed mogelijk weer te geven. Soms is een "over the top" echt knap en op zijn plaats, maar die gevallen zijn naar mijn persoonlijke smaak eerder zeldzaam en bij zeer specifieke onderwerpen.
Canon Eos 450D
Canon EF-S 18-55 f/3.5-5.6 IS + EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS + EF 50 mm f/1.8 II
Sigma 10-20 f4-5.6 EX DC HSM
Hdr,s zijn goed.Voor dit soort fotografie zou ik zelfs nog iets meer punchen..Dus wat meer pushover HDR doen..Het is Urban en daat kan je al eens overdrijven.
Wat mij betreft zeer geslaagd hoor.
Mvg, Pascal,Schoonspikke
Als je schiet..schiet dan raak! 500 PIXHuawei P30 PRO
Bedankt voor de reacties alvast!
Het lijkt dus een opsplitsing tussen mensen die graag de HDR effecten eruit halen, en mensen die er liever een "gewone" foto van willen overhouden met mooie kleuren en overal een goede belichting, waarvan niet te zien is dat het van een HDR afkomstig is. Als ik iedereen goed begrijp natuurlijk ;-)
Wat mijn poging was: the middle way: ik heb geprobeerd niet te overdrijven, maar tóch de mogelijkheden van HDR benutten waar mogelijk.
Nu vroeg ik me af... Wat wordt meestal gedaan bij HDR beelden? Wordt dat meestal effectief *uitgebuit* of wordt eerder getracht er een mooie afbeelding van te maken, waarvan niemand zo zal zien dat ze van drie of meer foto's afkomstig is? Ik twijfel er niet aan dat beide gedaan worden, maar wat wordt algemeen als "meest gebruikt" genomen? Iemand 'n idee?
Bedankt voor de reacties alvast!
Het lijkt dus een opsplitsing tussen mensen die graag de HDR effecten eruit halen, en mensen die er liever een "gewone" foto van willen overhouden met mooie kleuren en overal een goede belichting, waarvan niet te zien is dat het van een HDR afkomstig is. Als ik iedereen goed begrijp natuurlijk ;-)
Wat mijn poging was: the middle way: ik heb geprobeerd niet te overdrijven, maar tóch de mogelijkheden van HDR benutten waar mogelijk.
Nu vroeg ik me af... Wat wordt meestal gedaan bij HDR beelden? Wordt dat meestal effectief *uitgebuit* of wordt eerder getracht er een mooie afbeelding van te maken, waarvan niemand zo zal zien dat ze van drie of meer foto's afkomstig is? Ik twijfel er niet aan dat beide gedaan worden, maar wat wordt algemeen als "meest gebruikt" genomen? Iemand 'n idee?
Alvast bedankt!
De meeste onder ons gaan HDR gebruiken of meer detail te krijgen over het algemeen geheel.
Ik gebruik het veelvuldig bij landschappen maar ben de laatste tijd meer gaan werken met blends...Wat meer natuurlijker oogt.Al kan je bij mijn HDR,s moelijk zien dat ze HDR zijn.
Anderen zullen HDR gebruiken om wat meer dynamische bereik te krijgen zoals in Lucht of in urban fotografie..
Dikwijls worden er ook HDR,s gemaakt vanuit 1 opname wat niet hetzelfde resultaat te weeg brengt maar dat is mijn keuze en meestal aak een verkeerde...
Wanneer je nu juist HDR gaat gebruiken das maar de vraag en dat hangt voor mij af van het soort foto wat je maakt.
En huis,deur,tractor,auto..lenen zich relatief goed voor HDR maar voor andere onderwerpen zoals portretten,planten;macros zou ik toch opteren voor non HDR,s.
Alleen opletten dat onderwerpen met beweging in zijn uiteraard afgeraden..
Maar je bent zelf de fotograaf en bepaald zelf een beetje je kunst en uitvoering.
Dus in het kort..Het is en blijft je eigen keuze en feeling..
Mvg, Pascal,Schoonspikke
Als je schiet..schiet dan raak! 500 PIXHuawei P30 PRO
HDR kent blijkbaar geen grijze zone, iedereen is fervent voor het overacting of meer dan tegen. Het kan allebei mooi werken al had ik persoonlijk bij die eerste in Cheratte nog meer dan zwaar overdreven (maar zoals al meermaals aangegeven het is en blijft persoonlijk). In foto 1 had ik mss nog graag wat detail gezien in de schaduwpartijen, meer opnames mss? De 3e is prachtig qua weerspiegeling op het water.
Keep up the good work en vooral, doe je eigen ding.
Vaarwel K20d, welkom K-7. Nog altijd met wat glaswerk en de gebruikelijke toebehoren.
Comment