Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste foto op dit forum

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Eerste foto op dit forum

Ik fotografeer reeds meer als 40 jaar en vind sommige van mijn foto's mooi (dit is althans mijn mening) maar zou graag het oordeel kennen van derden. Familie en vrienden vinden bijna altijd al mijn foto's mooi.....omdat ze waarschijnlijk niet willen zeggen 'deze of gene is afschuwelijk ?).
    Daarom eens een paar foto's om te proberen. Graag uw kommentaar a.u.b.

De volgende is volgens sommigen te donker volgens anderen juist goed ?!?!?!

Groetjes
    Eric

Re: Eerste foto op dit forum

Hallo Eric,
    Ja zoals je al aangaf dat je reeds 40 jaar actief bent in de fotografie en dat iedereen je fotos goed vind binnen de huiselijke sferen..Wie ben ik dan nog om te oordelen...
    Ik vind de eerste foto eerlijk gezegd niet slecht maar ook niet van..wow...
    De compo kan ik wel smaken maar er zit niet genoeg contrast in voor mij..De sfeer vind ik dan weer niet slecht met dit speciale boompje. Een verdienstelijke opname.

Foto 2 vind ik ook niet slecht maar hier had ik toch wat meer aandacht voor compo gezien..De foto staat scheef en hij zou wat opgelicht kunnen worden vind ik.
    Ik weet niet of je met foto programma's werkt maar probeer in ieder geval je toestel te beheersen en dan bedoel ik je lichtmeting en scherpte. Probeer ook in Raw te werken zodat je achteraf nog kan bijtunen indien nodig.
    Al bij al een goeie binnekomer maar er is nog zeker werk aan de winkel..
    Mvg, Pascal,Schoonspikke
    Als je schiet..schiet dan raak!
    500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Hoi,
      Foto 1: De sneeuw is wat grauw. Klassiek probleem. Dat komt omdat de lichtmeting wat doldraait in een sneeuwlandschap (of andere omgeving met véél wit). Je fototoestel gaat er immers van uit dat het tafereel dat je fotografeert gemiddeld 18% grijs is. Dus om de witte sneeuw te compenseren naar 18% grijs gaat de camera onderbelichten. Foutje. Oplossing: manueel wat overbelichten. Genoeg topics hierover, gebruik de zoekfunctie maar eens.

Scherpte zit denk ik wel goed.

Foto 2: De tweede is vooral de lucht mooi. Het silhouet effect, daar ben je voor of tegen. Ik zou het hier sterker gevonden hebben als je het huisje eraf zou laten, en enkel de boom in silhouet (vanuit een iets lager standpunt).
      Canon Eos 450D
      Canon EF-S 18-55 f/3.5-5.6 IS + EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS + EF 50 mm f/1.8 II
      Sigma 10-20 f4-5.6 EX DC HSM

Comment

Bedankt allebei voor de beoordeling. Voor wat betreft fotobewerking : alleen de eerste foto (sneeuw) is wat verscherpt, aan de zonsopgang heb ik helemaal niet geraakt, alleen wat bijgesneden . Zoals reeds aangehaald fotografeer ik reeds tientallen jaren maar steeds als toerist, heb nog nooit stilgestaan bij compositie en dergelijke. Ga proberen er eens werk van maken !
        Heb nu sedert een paar maanden een toestel dat in RAW kan, dus dat zal ik maar eens proberen. Ik heb er ook niet het toestel voor om veel te kunnen spelen, ik heb maar een Canon Powershot G10, voor de amateur dus . Om nu al mijn 'toeristische' foto's in RAW te gaan maken en bij allemaal op de compositie te gaan letten .... dat zie ik toch niet zitten, ik ben in de eerste plaats toerist en en geen fotograaf . Ik plaats er wel nog een paar die ikzelf mooi vind, verder benieuwd naar jullie oordeel.
        Groetjes en nogmaals dank.
        Eric

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door edbzulte Bekijk bericht
          Om nu al mijn 'toeristische' foto's in RAW te gaan maken en bij allemaal op de compositie te gaan letten .... dat zie ik toch niet zitten,
          Totaal begrijpelijk. Zo denk ik ook. Gewone reiskiekjes of familiesnapshots doe ik ook gewoon in jpg en niet te veel tralala achteraf. Maar als ik een mooi tafereel wil vastleggen neem ik meer de tijd en neem ik (sinds kort) raw.
          Canon Eos 450D
          Canon EF-S 18-55 f/3.5-5.6 IS + EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS + EF 50 mm f/1.8 II
          Sigma 10-20 f4-5.6 EX DC HSM

Comment

Working...
          X